سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آخرین توصیه های مرحوم آیت الله حائری شیرازی چه بود؟

آیت‌الله حائری شیرازی- روحانی مدافع سبک زندگی اسلامی و ‌اقتصاد اسلامی- در سن 81 سالگی دار فانی را وداع گفت. ایشان مهمترین نکاتی را به ذهنش می رسید یک روز قبل از وخامت حال گفتند.

درست یک روز قبل از اینکه حال آیت الله محی الدین حائری شیرازی وخیم شود و هوشیاری خود را از دست دهد احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و آیت الله میرباقری، نماینده خبرگان رهبری برای عیادت بر بالین وی حاضر می شوند.

حال آیت الله حائری شیرازی مساعد نیست، هر از چندی از حال می رود و پس از چند لحظه دوباره چشم می گشاید. با دیدن آقایان توکلی و میرباقری گویا همه توانش را جمع می کند تا با صدای نحیف مطلبی را بگوید، آقایان توکلی و میرباقری گوش خود را به نزدیک می کنند تا توصیه استاد را بشنوند.

«علوم انسانی غربی که مبتنی بر انسان شناسی غربی است شرک است و ما باید به جدیت به سوی تولید علوم انسانی اسلامی برویم.» این نکته ای است که با صدای لرزان و نیم نگاهی که به آیت الله میرباقری دارد بیان می کند.

بعد در حالی که نفسی تازه می کند سنگینی نگاهش به سمت آقای توکلی می رود، اندکی مکث می کند و شاید هم از حال می رود، اما سرانجام پلکی می‌زند و لب می گشاید: «باید از اقتصاد ربوی عبور کنیم و اقتصاد اسلامی را که مبتنی بر پول اسلامی است حاکم کنیم.»

اینها بخشی از خواسته های آیت الله حائری شیرازی بود که از وقتی به قم بازگشت در هر محفل و مجلسی بر آن تاکید می کرد و برای عملی شدن آن راهکار ارائه می داد.

 کار ارزش است

آیت الله حائری شیرازی نقل می‌کنند:
خدا رحمت کند مادرم را. یکی از راه های تربیت وی این بود که هرگاه از ما خلافی می دید، دیگر کار به ما نمی داد؛ یعنی ظرف شستن و دوخت و دوز و مانند آنها را از ما سلب می کرد و از این طریق کار را پیش ما ارزشمند می ساخت.

امروزه بسیاری از ما دقیقاً کار را بالعکس می کنیم؛ یعنی وقتی بچه خلافی کرد او را به کار وا می دارند یا اگر اذیت کرد، کار او را دو برابر می کنند. در نتیجه، چنین بچه ای کار را تنبیه تلقی می کند، در حالیکه ما بیکاری را به عنوان تنبیه تلقی می کردیم.

احساس تولید

آیت الله حائری شیرازی: وقتی میگوییم اقتصاد مقاومتی، حتما آغاز آن تعریف انسان است چرا که انسان باید آن را اجرایی کند.

کسانی که اهل «تولید» کردن هستند صرفه جو بار می آیند و مصرف گرایی باعث روحیه ی اسراف می شود.

«احساس تولید»، نقش بسزایی در تکوین شخصیت سالم در افراد دارد.

آیت الله حائری شیرازی خود در باغچه ای در یکی از روستاهای اطراف قم، حدود 100 اردک، غاز و بلدرچین پرورش می دادند.

احیای پول اسلام 

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی، نویسنده کتاب «حکمت‌های حسنی: ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسن مجتبی (ع)» ادامه داد: سال‌ها پیش، مجموعه‌ای از تمثیل‌های به‌کار رفته از سوی آیت‌الله حائری از روی نوارهای سخنرانی پیاده شد که این تمثیل‌ها را با دسته‌بندی و افزودن تیتر و عنوان، ویرایش و بازنویسی کردم که در قالب دو جلد کتاب با عنوان «تمثیلات» از سوی انتشارات شفق در قم چاپ شد. بعدها محتوای این دو جلد و دیگر تمثیلات را در قالب مجموعه‌ای هشت جلدی با عنوان «مثل‌ها و پندها» از سوی یک ناشر دیگر منتشر کردم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی در بیان برخی از ویژگی‌های علمی و شخصیتی این استاد فقید حوزه، بیان کرد: این استاد اخلاق حوزه علمیه، از نظر علم و معلومات حوزوی و دانشگاهی در سطح بسیار بالایی قرار داشت و به چند زبان نیز تسلط داشته و حتی در خارج از کشور به زبان انگلیسی سخنرانی می‌کرد.

نویسنده کتاب «فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری (ع)»، افزود: آیت‌الله حائری شیرازی، پیش از انقلاب، پس از آزادی از زندان در مدرسه حقانی برای دو گروه مباحث اعتقادی و نهج‌البلاغه را مطرح می‌کرد و من که در آن زمان طلبه بودم، در بحث‌های نهج‌البلاغه از محضر ایشان استفاده می‌کردم. این عالم فقید،‌ بحث‌های اخلاقی عمیق و بسیار تاثیرگذاری داشت و در مباحث اقتصادی نیز دیدگاه‌های خاصی ارائه و به نظام بانکی موجود ایرادات زیادی وارد می‌کرد.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین محدثی، گفت: آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در طول سال‌ها درس و تحقیق و پژوهش، آثار ارزشمندی را نیز تالیف کرده که از آن‌جمله می‌توان به «انسان الهی»، «تفسیر سوره حمد»، «در سایه‌سار وحی»، «پول رایج جهانی و احیای پول اسلام»، «اخلاق در اسلام» و «حکومت جهانی خدا» اشاره کرد.

نظام بانکی ربوی

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری افزود: از ویژگی‌های اخلاقی آیت‌الله حائری، ساده‌زیستی، تواضع و دوری از زخارف دنیوی است؛ وی جمع بین تعبد به احکام الهی و تعقل است و به عقلانیت و خردورزی پایبند است.

وی خاطرنشان کرد: وی با تأکید بر حرمت رباخواری، درباره نظام بانکی ربوی با آمار و ارقام و آخرین داده‌های علمی صحبت می‌کرد و هشدار می‌داد.

کلانتری با اشاره به دیدگاه اقتصادی آیت‌الله حائری شیرازی که بر پول ثابت تأکید دارد، گفت: به نظر وی اقتصاد مقاومتی بدون پول ثابت محقق نمی‌شود و دراین‌باره نیز طرحی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: آیت‌الله حائری شیرازی بر علوم انسانی و اسلامی نیز تأکید دارد و معتقد است که تا علوم ما بومی و اسلامی نشود جامعه دچار مشکلات و معضلات خواهد بود.

حکایتی از ایثار و خستگی ناپذیری آیت الله حائری شیرازی

تابستان77 برای سیاحتی به همراه تعدادی از دوستان به دره گنجنامه همدان رفتیم. متوجه شدیم با توجه به جمعیت زیاد حاضر، مردم برای قضای حاجت مشکل دارند و به ما هم سرایت کرد چون سه چشمه توالت موجود در گنجنامه گرفته بود و کاسه آنها پر و لبریز از کثیفی شده بودند.

ما که قصد داشتیم آنجا تا غروب استراحت کنیم با این وضع ممکن نبود .تصمیم گرفتیم کمی در تپه ها و باغات پیاده روی کنیم و برگردیم .
ساعاتی بعد که به محل پارک ماشین ها کنار توالت های غیر قابل استفاده برگشتیم متوجه صف مردم برای قضای حاجت و وضو گرفتن بعضی مردم شدیم.

تصور کردیم شهرداری یا سازمان گردشگری که پول ورودی میگیرند، بالاخره به وظیفه معطل مانده خود عمل کرده اند.! اما در بین مردم صحبت از یک شیخ محترم بود که می گفتند به اینجا آمده برای دیدن گنجنامه و کار را ایشان درست کرده اند.

راننده ما که آنجا مانده بود برایمان نقل کردند که یک روحانی آمد و وضع مستراح ها و مشکل مردم را که دیده اول سراغ مسئولین را گرفته و کسی حضور نداشته و به راننده و همراهانش گفته کاری بکنند و آنها هم دیده اند پر از تعفن و اشیاء هستند و به ایشان گفتند خیلی بوی بد میدهد و ابزاری نداریم و شیرهای آب هم خراب هستند و نمیتوانیم کاری بکنیم ولی ایشان خودشان رفتند اوضاع را دیدند و لباس روحانی را در آوردند و آستینها را بالا زدند و دستهایشان رادر کیسه های پلاستیک میوه که در ماشین بود قرار دادند و خواستند هرچه کیسه پلاستیک در ماشین ها هست بیاورند .

وی پارچه ای روی دهان و بینی خود بستند و شخصا تمام اشیاء و لجن ها و … را با دست از کاسه توالت ها بیرون کشیده و در کیسه پلاستیک ها ریختند و از راننده و محافظ ها که حالشان بهم میخورد خواستند که فقط از دره با دبه ها آب بیاورند و پس از تخلیه و باز کردن گرفتگی ها همه توالت ها را شسته و آماده استفاده مردم کردند.

خرابی لوله ها و شیرهای آب را هم برطرف کردند و بعد خود را طاهر کرده و وضو گرفته و در گوشه باغچه ای در آن نزدیکی به نماز ایستادند.

مایل شدم بروم و ایشان را ببینم و بدانم کدام روحانی هستند ، از دور به ما نشانش دادند و تا آمدیم به ایشان برسیم سوار خودرو شده بودند ، ماشین دور زد و از کنار ما رد شد و دیدم آیت الله #حائری_شیرازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز است .

نظام اقتصادی ایران برای رسیدن به اهداف خود نیازمند اجرای اقتصاد مقاومتی است و یکی از ارکان آن حمایت از تولید ملی است. ما مفتخریم که کالای با کیفیت ایرانی را به شما معرفی می کنیم، تا بهترین انتخاب را داشته باشید. در فروشگاه اینترنتی زیست منتظر شما هستیم.

از: زیست نوشت


آیا بلوتوث برای سلامتی مضر است؟

خیلی ها زمانی که از هندزفری یا هدست بلوتوثی می خواهند استفاده کنند، از ضرر ناشی از بلوتوث نگران هستند. مخصوصا آنهایی که می خواهند هر طور شده در مکالمات، تلفن همراه خود را از گوش خود دور نگه دارند و به هندزفری پناه می برند.

بیش از 10 سال است که روی گوشی‌های همراه از فناوری بلوتوث برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند. طی این سال‌ها بلوتوث تحولات و پیشرفت‌های زیادی داشته است. اما در مورد این فناوری و اثرات آن روی دستگاه‌ها و کاربران برخی باورهای نادرست نیز رواج یافته است. امروزه با اینکه بسیاری از این موارد رد شده‌اند، اما از سوی برخی افراد کماکان پذیرفته می‌شوند. در این گزارش به بررسی 5 مورد از رایج‌ترین باورهای نادرست درباره‌ی بلوتوث می‌پردازیم.

بلوتوث تقریبا در تمام محصولات الکترونیکی که با کاربران عمومی سروکار دارند، از جمله تلفن، تبلت، لپ‌تاپ، هدفون، بلندگو، تلویزیون و کنسول‌های بازی استفاده می‌شود، دلیل چنین گسترشی به این خاطر است که بلوتوث می‌تواند در بسیاری از کارها از جمله پخش صوت از یک منبع به یک اسپیکر تا انتقال فایل از یک دستگاه به دستگاه دیگر به کار آید.

هم اکنون دیگر بلوتوث به عنوان فناوری شناخته می‌شود که میان برخی افراد برای اتصال بدون سیم دو وسیله ترجیح داده می‌شود. از سویی نیز در طول این سال‌ها شاهد تغییرات و بهبودهای زیادی در بلوتوث بوده‌ایم و فرایند عملکرد آن همواره در حال بهتر شدن بوده است. با همه‌ی اینها، متاسفانه هنوز هم برخی از برداشت‌ها و باورهای قدیمی و تا حدودی غیرعلمی و مبتدی در مورد آن در ذهن برخی افراد باقی مانده است. شاید زمان آن رسیده باشد که رفته رفته برای از میان بردن این گفته‌های نادرست درباره‌ی بلوتوث تلاش کنیم.

به طور خلاصه باید در وهله‌ی نخست اشاره کنیم که فناوری بلوتوث امروزی با بلوتوث سال‌های پیش مسلما تفاوت دارد. در این گزارش سعی شده تا رایج‌ترین تصورات نادرستی را که هنوز هم شماری از مردم در ذهن خود نگه داشته‌اند، معرفی کرده و همچنین واقعیت‌ها و دانستنی‌های لازم پیرامون آن موضوع را بیان کنیم.

 1. روشن ماندن بلوتوث باعث کاهش عمر باتری می‌شود

باید به روزهای اول پیدایش گوشی‌های هوشمند برگردیم؛ بله، در آن زمان‌ها روشن نگه داشتن بلوتوث منجر به کاهش عمر باتری گوشی می‌شد. دلیلش هم این بود که با روشن بودن اتصال، تلفن هوشمند شما در هر لحظه‌ای به طور فعال به دنبال دستگاه‌های پیرامون و متصل شدن با آنها بود.

اما این یک تصور نادرست از گوشی‌های هوشمند است که شما هم اکنون می‌توانید به راحتی آن را فراموش کنید. با استانداردهای جدید بلوتوث با نسخه‌ی 4 و فراتر از آن، ما در حال حاضر امکانی به نام ماژول کم انرژی یا LE در اختیار داریم که این مشکل را کاملا رفع کرده است.

ماژول LE از فناوری‌های مختلف به طور مشابه برای جستجوی دستگاه‌های بلوتوث در مجاورت دستگاه شما استفاده می‌کند. این ماژول برای روند کار خود به هیچ عنوان آن میران از انرژی را که در نسخه‌های اولیه‌ مصرف می‌شود را نیاز ندارد.

به طور مشابه، وقتی که یک بار اتصال بر قرار می‌شود، دستگاه LE به هیچ عنوان انرژی قابل توجهی را در هنگامی که انتقال دیتا انجام نشود، مصرف نخواهد کرد. برای مثال، اگر شما گوشی‌ هوشمند خود را با یک هدفون بلوتوثی مناسب متصل کرده باشید، مادامی که آهنگی پخش نکنید، متصل بودن بلوتوث نیز انرژی از گوشی شما نخواهد گرفت.

شاید اگر بخواهیم یک نتیجه‌ی کلی بگیریم، باید اشاره کنیم که به طور کلی، مصرف الکتریسیته‌ی بلوتوث LE با استفاده از این ماژول به نصف و حتی کمتر از نصف کاهش یافته است. یعنی در جایی که بلوتوث کلاسیک مثلا 1 وات مصرف داشته باشد، بلوتوث LE احتمالا دارای مصرفی بین 0.01 تا 0.5 وات خواهد بود.

 2. بلوتوث برای سلامتی مضر است

تا به امروز هیچ توافق جامعی در مورد اینکه آیا تشعشع حاصل از تلفن همراه برای سلامتی شما مضر است یا خیر، وجود ندارد. با این حال، ما از صحت یک مورد مطمئن هستیم؛ این نکته که برخی از هدست‌های بلوتوث در حال حاضر قطعا برای شما بسیار ایمن‌تر هستند.

تشعشع مرتبط با توان است و بلوتوث در این زمینه نسبت به سایر گزینه‌ها برتری دارد. حداکثر میزان خروجی بلوتوث برای یک دستگاه کلاس 1 توانی به مقدار 100 میلی‌وات است که همین میزان از توان ناچیز هم به ندرت مشاهده می‌شود و توان‌ها معمولا کمتر از این هستند.

در واقع، بسیاری از دستگاه‌های بلوتوثی که شما استفاده می‌کنید، حداکثر دارای توان ماکزیمم 1 میلی‌وات هستند. از سوی دیگر، بسیاری از تلفن‌های استاندارد به راحتی می‌توانند با توان 1000 یا 2000 میلی‌وات کار کنند، مقدار دوم در حقیقت برای زمانی است که شما از خدمات 3G یا 4G استفاده می‌کنید.

بنابراین هرچند که بلوتوث ممکن است به طور کامل امن نباشد، اما استفاده از یک هدست بلوتوث برای شما از قرار گرفتن در معرض تابش گوشی‌های هوشمند بهتر خواهد بود. واضح است که شما نمی‌توانید این روزها بدون داشتن یک تلفن هوشمند به راحتی زندگی کنید. اما اگر اندکی درباره‌ی تابش‌های ناشی از آن نگرانی دارید، می‌توانید از یک هدست بلوتوث استفاه کنید که دارای اطمینان و ایمنی بیشتری از این لحاظ است.

 3. بلوتوث تنها در اتاق‌های کوچک می‌تواند کار کند

آیا بلوتوث گوشی هوشمند شما تنها می‌تواند در یک برد کوتاه کار کند؟ احتمالا بله. اما آنچه که شما ممکن است ندانید، این است که بلوتوث دارای سه کلاس مختلف است و فاصله‌ی عملکرد بلوتوث به این بستگی دارد که بلوتوث دستگاه شما در کدام کلاس قرار داشته باشد. عملکرد این سه کلاس به صورت زیر هستند:

دستگاه‌های بلوتوث کلاس 3 دارای بردی کمتر از 10 متر هستند؛ دستگاه‌های بلوتوث کلاس 2 دارای بردی در حدود 10 متر هستند؛ دستگاه‌های بلوتوث کلاس 1 دارای بردی کمتر از 100 متر هستند.

به طور کلی، شما بلوتوث کلاس 1 را فقط در دستگاه‌هایی خواهید یافت که دارای منبع قدرت مجزای خود یا یک واحد توان قابل توجه باشند که از این میان می‌توان به کامپیوترهای رومیزی یا بلندگوهایی که نیاز به اتصال الکتریکی دارند، اشاره کرد. بیشتر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها از بلوتوث کلاس 2 یا 3 استفاده می‌کنند.

با این حال و حتی در صورت استفاده از کلاس 2 و 3، 10 متر به صورت فاصله‌ی تئوری به شمار می‌رود که این دستگاه‌ها باید آن را پوشش دهند. در صورتی که در میان مسیر عوامل تداخل‌کننده‌ای مانند دیوار نباشد، گاهی اوقات برد بلوتوث فراتر از آن مقدار نیز گسترش می‌یابد.

در این میان یک نکته‌ی پراهمیت وجود دارد؛ اینکه حداقل تا آنجایی که امروز تکنولوژی بی‌سیم رسیده است، تفاوت زیادی بین بلوتوث و وای‌فای مستقیم وجود ندارد. اگر شما از Wi-Fi مستقیم به دلیل نگرانی پیرامون مسئله‌ی برد و مسافت استفاده می‌کنید، بهتر است در نظر داشته باشید که مادامی که برد هر دو گزینه‌ در دسترس باشد بلوتوث گزینه‌ی مناسب‌تری خواهد بود.

 4. بلوتوث مخفی دارای ایمنی بیشتری است

نه! فناوری بلوتوث هرگز شهرت و اعتبار زیادی برای امنیتش در میان افراد کسب نکرده است. اما واقعیت این است که بیشتر نسخه‌های اخیر بسیاری از حفره‌ها و شکاف‌های امنیتی را پوشش داده و آن را رفع کرده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین باورهایی نادرستی که درباره‌ی بلوتوث وجود داد این است که اگر شما دستگاه خود را در حالت غیر قابل شناسایی قرار دهید، در آن صورت افراد با هدف‌های مخرب نمی‌توانند آن را پیدا کنند و دستگاه شما امن خواهد بود. باید بگوییم که این باور به هیچ عنوان درست نیست.

البته ممکن است که آدرس دستگاه بلوتوث یا Bluetooth Device Address) BDA) در حالت غیر قابل شناسایی پنهان بمانند، اما هکرها مسلما در طول سال‌های پیاپی روش‌های زیادی را برای پشت سر گذاشتن این مانع نیز یافته‌اند. اسکنرها و دستگاه‌های یابنده‌ای در حال حاضر موجود هستند که می‌توانند به راحتی BDA را حتی در زمانی که در حالت غیر قابل شناسایی قرار دارد، پیدا کنند.

بزرگترین مقصر در این نفوذها معمولا به خاطر کلمه‌های عبوری است که به طور پیش فرض روی اکثر دستگاه‌های بلوتوث استفاده می‌شود. از این میان می‌توان به عباراتی همچون 0000 یا 1234 اشاره کرد. به همین دلیل، تقریبا هر کسی که آدرس دستگاه شما را داشته باشد می‌تواند به راحتی با استفاده از آن کلمات پیش‌فرض به دستگاه شما دسترسی داشته باشد.

این سیستم غیر منطقی و ساده، خود علت بسیاری از موارد استراق سمع و بلوجکینگ  (Bluejacking) f بوده است. بلوجکینگ به اتصال یک تلفن برای ارسال پیام‌های اسپم در دستگاه‌های بلوتوث گفته می‌شود. بنابراین اولین کاری که شما در حال حاضر باید انجام دهید، این است که به تنظیمات بلوتوث گوشی خود بروید و رمز عبور را به یک پین چهار رقمی امن تغییر دهید.

اگر شما واقعا در مورد حمله بدافزار از طریق بلوتوث نگران هستید، به جای اینکه اتصال خود را در حالت غیر قابل شناسایی بگذارید، آن را خاموش کنید. بلوتوث وقتی که خاموش باشد نمی‌تواند مورد نفوذ و سواستفاده‌ی هکرها یا افراد دیگر قرار گیرد.

 5. بلوتوث باعث تداخل با وای‌فای می‌شود

بلوتوث نیز مانند بسیاری از فناوری‌های بی‌سیم دیگر، از فرکانس رادیویی 2.4 گیگاهرتز برای ارسال و دریافت داده‌ها استفاده می‌کند که این فرکانس، همان فرکانس استفاده شده توسط همه‌ی دستگاه‌ها از جمله شبکه‌ی Wi-Fi تا اجاق‌های مایکروویو منزل است.

بنابراین به طور طبیعی، اولین فکری که به ذهن انسان متبادر می‌شود، این است که ثبات و سرعت اتصال بلوتوث شما به این موضوع بستگی خواهد داشت که چه دستگاه‌های دیگری در مجاورتش در حال اجرا هستند و این پرسش که آیا پخش اطلاعات آنها در همان فرکانس‌های یاد شده انجام می‌گیرد یا خیر، باید اعلام کنیم که این ایده‌ی اولیه چندان هم صحیح و مستدل نیست.

بلوتوث از جهش فرکانس تطبیقی استفاده می‌کند و این مورد واقعا با بلوتوث 4 بهبود یافته است. اجازه دهید کمی روی عملکرد آن دقیق‌تر شویم تا پی ببریم که این سازوکار چگونه کار می‌کند.

فرکانس 2.4 گیگاهرتز، پنهای باندی است که از 2400 مگاهرتز تا 2483.5مگاهرتز امتداد می‌یابد. بلوتوث از دو کانال استفاده می‌کند که هر یک از آن کانال‌ها بر روی 50 درصد باند نظارت می‌کنند. سیگنال به سرعت، از یک فرکانس آزاد به دیگری جهش می‌کند، در نتیجه این اطمینان حاصل می‌شود که فرکانس یاد شده از سویی دستگاه‌های دیگری که از آن پهنای باند استفاده می‌کنند، دچار اختلال نخواهد شد.

به عنوان یک نتیجه‌ی نهایی می‌توان گفت، با وجود اینکه سایر اتصال‌های بی‌سیم می‌توانند به دنبال همان فرکانسی جستجو کنند که بلوتوث نیز از آن فرکانس استفاده می‌کند، اما جهش تطبیقی فوق سریع آن همچنان می‌تواند اتصال شما را به صورت پایدار و بدون هیچ گونه افت سرعتی نگه دارد.

شما چقدر از بلوتوث استفاده می‌کنید؟ به غیر از بلوتوث، شما احتمالا چندین گزینه‌ی دیگر نیز برای اتصال دستگاه‌های بی سیم پیش رو داشته باشید. گزینه‌هایی همچون وای‌فای دایرکت، ان اف سی و… . هر کدام از این موارد جوانب مثبت و منفی مختص خود را دارند.

از: زیست نوشت

انواع هدست و هندزفری را در فروشگاه اینترنتی کالای ایرانی  زیست ببینید و به راحتی خرید کنید.


تحول قایق های صیادی، با ابتکار جوان ایرانی

قایق ماهیگیری

شاید کسی باور نکند در گوشه ای از کشور، یک جوان یک تنه وارد حوزه تحول قایق های صیادی شده است. داستان این جوان با استعداد را از کانال پیشرفت به سبک ولایت دنبال می کنیم…

* * *

قایق‌های صیادی ما تندرو نیست. قانوناً موتور بالاتر از 55 اسب بخار اجازه نصب نداریم. هرچند بی‌مجوز تا 80 اسب هم نصب می‌کنند. ولی صیادان کشور همسایه با قایق‌های 350 اسب بخار !، روزانه سه بار به آبهای مشترک می‌آیند و ماهی تازه را فوراً به کارخانه فراوری خود می‌رسانند. اما قایق‌های ما تا برود و برگردد یک‌شبانه روز می‌کشد و ماهی هم ساعتها در مخزن بدون یخ قایق، کیفیتش افت می‌کند. تازه کشورهای همسایه اجازه صادرات ماهی با این قایق‌ها به ما نمی‌دهند‌.

خالد، جوان مبتکر بلوچ، همسن و سال من است و سوادش در حد راهنمایی، اما از نوجوانی در کار ساخت و ساز قایق و ادوات صیادی بوده.
می‌پرسم چطور حرفه‌ای شدی در این کار. کشورهای مختلف شیلاتی را نام می‌برد که با پول شخصی‌اش به آنها سفر کرده و با فناوری صیادی‌شان سر و کله زده.
می‌گوید اولین نفری است در این منطقه که از 20 سال پیش، روش صید با قلاب را بجای تور (با بهره‌وری چند برابر)، شروع و ترویج کرده.

ساعتی را با او می‌گذرانم.
بجای «ایده‌شو»، دستم را می‌گیرد و انواع ابتکاراتی که روی چند قایق پیاده کرده نشانم می‌دهد. بعید است کلاس «تیم‌وُرکینگ» رفته باشد، ولی به یک کارگاه شناورسازی در شهرک صنعتی می‌رویم که همکاری تجاری با خالد دارد و ابتکارات او را روی شناورهایش سوار می‌کند. یحتمل عنوان «مشاغل خانگی» را هم نشنیده باشد، ولی به خانه‌اش که می‌رویم چند مرد میانسال در حال ساخت ادوات صید با قلاب هستند.
دست آخر، طرح اساسی‌اش برای ساخت قایق‌های 300 اسب بخار ایرانی را مفصل تشریح می‌کند و آرزو می‌کند حمایت‌های قانونی و مالی فراهم شود تا کسب‌وکار صدها صیاد منطقه را متحول کند.

قایق‌های صیادی جنوب، نماد زنده‌ای است از انبوه ظرفیت‌های توأم با عقب‌ماندگی‌ در ساختار اقتصادی کشور.
فرصت و مزیت و ظرفیت ِ صیادی در آبهای غنی دریا و اقیانوس، با ارزش افزوده بالا و اشتغال فراوان و استقرار جمعیت مرزی و تامین امنیت غذایی و توسعه درونزای محلی و کاهش قاچاق و ناامنی و مهاجرت معکوس روستایی و باز هم بگویم ؟!

حال، چطور است که مرکز رشدی سراغ خالد و خالدها نرفته و در رویدادی شرکتش نداده‌اند و جایزه نوآوری شاملش نشده و قایق‌های نوآورانه‌اش را در نمایشگاه تجاری‌سازی رونمایی نمی‌کنند و نظام نوآوری برای بخش صیادی با آن همه عواملش، نگاشت نمی‌شود؟
آیا اکوسیستم نوآوری فقط در کلانشهرها معنی دارد؟ و اقتصاد دانش‌بنیان فقط در چند رشته شیک مثل آی‌تی و تجارت الکترونیک منحصر می‌شود؟ و نخبه فقط آن فوق‌لیسانسی است که کاردستی ابتکاری‌اش را در دانشگاه سرهم‌کرده؟ کمی به اطرافمان دقیق تر شویم استعداد فراوان است، ولی باور به این استعدادها کم است.

القصه، این بود «ویکند» ِ این هفته‌ام در «اکوسیستم» مکران، همراه با خالد، که یک‌تنه «منتور» ِ صیادهای محلی شده.

 

 

از: زیست نوشت

برای حمایت از تولید کنندگان ایرانی سایت اینترنتی زیست، با انواع کالای ایرانی منتظر شماست.


معرفی سه مودم روتر ایرانی

آیا برایتان اتفاق افتاده است که به مودم صددرصد ایرانی فکر کنید. مهندسین ایرانی این امکان را فراهم کردند که سبک زندگی ایرانی ما با محصولات دیجیتالی ایرانی رنگ و بوی دیگری بگیرد.

با فراگیر شدن استفاده از اینترنت روش‌های بسیاری برای اتصال به آن فراهم شده است. یکی از رایج‌ترین و معمول‌ترین روش‌ها، استفاده از فناوری ADSL است. برای اتصال به اینترنت با استفاده از این روش نیاز به یک دستگاه مودم می‌باشد. برند UTEL اولین و تنها تولید کننده مودم روترهای مخابراتی صددرصد ایرانی، قابل رقابت از لحاظ کیفیت و قیمت با برندهای مطرح خارجی می باشد.

این محصولات دارای گواهی تائیدیه نمونه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و حاصل تلاش مستعد و چشمگیر مهندسین ایرانی و بومی سازی شده با توجه به نیاز مشترکین می‌باشد. در ادامه به معرفی این مودم روترها می پردازیم:

UTEL A304
                                                                                                                                    

این محصول یک مودم-روتر دو بانده با توان برقراری ارتباط با اینترنت تا سرعت 14 مگابیت در ثانیه جهت دریافت (دانلود) و سرعت 2 مگابیت در ثانیه جهت ارسال (آپلود)، همچنین به‌دلیل بهره‌گیری از استاندارد بیسیم N توانایی ایجاد شبکه بیسیم (Wifi) با سرعت انتقال داده تا 300 مگابایت در ثانیه را دارا می‌باشد.
علاوه بر یک درگاه تلفن (Rj-11) و چهار درگاه اتصال (Rj-45) دارای یک درگاه USB-26 است که امکان اتصال دانگل 3G و به اشتراک گذاری حافظه جانبی را فراهم می‌آورد و با دارا بودن 2 آنتن خارجی با قدرت 5dbi از پوشش‌دهی بسیار مناسبی برخوردار است.
وجود فایروال DMZ ، NAT در مودم از شبکه شما در مقابل آسیب های بیرونی محافظت می کند و دستگاه با استفاده از قابلیت QOS می‌تواند ترافیک برنامه‌های مختلف را مدیریت کند. شما می‌توانید از این مودم در سه حالت PPPOE و PPPOA و همچنین در حالت بریج (Bridge) استفاده کنید. امکان تنظیم انواع شبکه های مجازی خصوصی نیز روی مودم وجود دارد و می‌توان به انواع VPNهای PPTP و L2TP و iPSec وصل شد. مودم A304 به‌منظور اشتراک گذاری اینترنت پرسرعت برای کاربران حرفه ای و سازمان‌ها طراحی شده و با بکارگیری استانداردها و قابلیت‌های کلیدی، یک انتخاب ایده آل و مطمئن می‌باشد.

UTEL A154    

A154 یک مودم روتر سیستم است که از 4 درگاه اتصال (Rj45) و یک درگاه تلفن (Rj11) و یک آنتن با قدرت 5dpi بهره می‌برد و یک شبکه داخلی، سرعت 150 مگابیت در ثانیه برای شما فراهم می‌سازد.
برای ایجاد امنیت از رمزنگاری‌های WPA ،WPA2 ،AES استفاده شده و وجود دکمه WPS بر روی دستگاه امنیت ساده و بسیار ساده و کاربردی را به ارمغان می آورد.
این مودم روتر امکان دسترسی کاربران و سیستم اولویت‌بندی انتقال داده‌ها را با بکارگیری فایروال و کیفیت (QOS) جهت برقراری ارتباط صوتی، دانلود انواع فایل‌ها و انجام بازی‌های رایانه‌ای بر روی اینترنت، برای شما فراهم می‌آورد.

 UTEL A151

                                                                                                                                    

A151 یک مودم روتر بیسیم می‌باشد که دارای یک درگاه (Rj 11) برای اتصال کابل تلفن و یک درگاه اتصال (Rj45) و یک عدد آنتن با قدرت 5dpi می‌باشد. این محصول دارای استاندارد سری N می‌باشد و حداکثر سرعتی که می‌تواند به‌ شما برای برقراری ارتباط بیسیم فراهم آورد 150 مگابیت بر ثانیه است.
این مودم استاندارد امنیت WEP،  WPA،  WPA2 را به‌منظور امنیت دسترسی کاربر و روش رمز گذاری داده‌ها را پشتیبانی می کند. دکمه WPS راه اندازی آسان وایرلس را امکان پذیر کرده است و دکمه ON/OFF وایرلس نیز برای راحتی کاربر قرار داده شده است. وجود کیفیت خدمات (QOS) این امکان را به کاربر می‌دهد که یک شبکه ارتباطی بدون نگرانی را در تراکم ترافیکی تجربه کند.

سخن آخر

مودم روترهای UTEL محصولی است که توسط شرکت مخابراتی ارگ جدید تولید شده و توسط شرکت پرشیا سیستم گارانتی گردیده و وارد بازارهای تجهیزات شبکه ایران شده است.
محصولات UTEL دارای کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب بوده و یک انتخاب مطمئن و ایده‌آل برای کاربران حرفه‌ای و خانگی می‌باشد.

اگر به دنبال محصولات دیجیتالی ایرانی هستید، سایت زیست این امکان را فراهم کرده که به راحتی کالای ایرانی دیجیتالی خود را خرید کنید.

از: زیست نوشت


فراخوان ثبت خاطرات «اولین درآمد»

یک نوجوان اگر در بازه زمانی سن خود کار و مهارت آموزی را شروع کند، با یک تیر چند هدف را زده است. زودتر مرد می شود و آماده تشکیل خانواده؛ به عبارتی ازدواجش تسهیل می شود، از طرفی دغدغه کسب درآمد را در آینده نخواهد داشت و آسیب های فردی و اجتماعی این سن کمتر به سراغ او می آید. برای این فرهنگ سازی دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، در راستای ثبت محتوای مردمی و ثبت خاطرات پدر، مادر و بزرگترها از اولین درآمدشان، فراخوانی با عنوان «اولین درآمد» منتشر کرد.

به گزارش «عمارفیلم»، دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، در راستای ثبت محتوا و نهضت فیلمسازی مردمی، فراخوانی با عنوان «اولین درآمد» پدرها، مادرها و بزرگ‌ترها منتشر کرد.
بر اساس این فراخوان، علاقمندان به ویژه جوانان و نوجوانان می‌توانند با دوربین خانگی یا تلفن‌همراه از پدر، مادر و بزرگ‌ترهای خود درباره خاطره اولین درآمدشان و اتفاقات پیرامون آن، حداکثر 10 دقیقه فیلم بگیرند و در بخش «فیلم ما» جشنواره عمار شرکت کنند.

همچنین مساجد، مدارس، پایگاه های بسیج و دیگر مجموعه های مردمی نیز می‌توانند به صورت گروهی در این بخش شرکت کنند. به این صورت که هر مجموعه از اعضای خود بخواهد که با امکاناتی که در اختیار دارد، فیلم بگیرد و آثار را یک‌جا و به نام آن مجموعه برای جشنواره ارسال کنند.
بنابرین گزارش، علاقمندان فیلم‌های خود را می‌توانند از طریق یکی از روش‌های ارسال از راه سایت جشنواره عمار به نشانی AmmarFilm.ir ، ربات تلگرامی filmema_ammar_bot@ و شماره تلگرامی 09905329351 در این بخش ثبت کنند.

سوالات متداول:

چطور در فراخوان اولین درآمد پدرم شرکت کنیم؟
کار خیلی ساده است. از پدر، مادر یا بزرگتر خودتون بخواهید خاطره اولین درآمدشان را تعریف کنند. با تلفن همراه از صحبت هایشان فیلم بگیرید و برای ما بفرستید.

چه کسانی می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند؟
همه علاقمندان به ویژه جوانان و نوجوانان می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

همچنین مساجد، مدارس، پایگاه های بسیج و دیگر مجموعه های مردمی نیز می‌توانند به صورت گروهی در این بخش شرکت کنند. به این صورت که هر مجموعه از اعضای خود بخواهد که با امکاناتی که در اختیار دارد، فیلم بگیرد و آثار را یک‌جا و به نام آن مجموعه برای جشنواره ارسال کنند.

چه سوالاتی بپرسیم؟ چه چیزی تعریف کنند؟
خاطره اولین پولی را که با زحمت و تلاش خودشان به دست آوردند، توضیح بدهند. خاطره آن روزها برای ما مهم است.

اولین روزی که مشغول کاری شدند که قرار بود براش پول بگیرند. چه اتفاقاتی افتاد؟ احساسی که موقع کار کردن داشتند، چه بود؟

چند ساله بودید که اولین دستمزدتان را گرفتید؟

کاری که رفتید چگونه بود؟ پولش چقدر بود؟ پول را چه کار کردید؟ آن پول شیرین‌تر بود یا پول توجیبی که از پدرتان می‌گرفتید؟ فرق خرج کردن آن پول با پول توجیبی چی است؟

از زیر کار فرار کردید؟بزرگترین اشتباه‌تان در کار چه چیزی بود؟ سر کار تنبیه شدید؟
موافقید فرزند خودتان هم همین‌گونه سر کار برود؟ به طور مثال، تابستان‌ها پیش استادی کار، یاد بگیرد؟
از آن روزها خاطره طنز هم دارید؟

چطور و با چه چیزی فیلم بگیرم؟
با یک موبایل یا دوربین خانگی فیلم بگیرید. نیاز نیست کار را تدوین کنید. ولی سعی کنید ویدئویی که می‌فرستید قصه داشته باشد. یعنی از ابتدا تا پایان ویدیو، بتوان نتیجه‌ای گرفت. زمان فیلم حداکثر 10دقیقه باشد. سعی کنید نکات مهم فیلمبرداری با موبایل را رعایت کنید. جهت تولید یک اثر بهتر، می‌توانید از جزوه آموزشی فیلم‌سازی آسان کمک بگیرید.

کجا بفرستم؟
به یکی از روش های زیر برای ما ارسال کنید.

روش اول (اصلی) ربات تلگرامی:
@filmema_ammar_bot

روش دوم سایت جشنواره:
ورود به صفحه ارسال ویدئو

روش سوم شماره تلگرامی:
09905329351

راه های ارتباطی:
کانال تلگرامی: https://t.me/filmema_ammar
آپارات: aparat.com/filmema_ammar
ربات تلگرامی: filmema_ammar_bot@
ادمین (ارتباط با ما در تلگرام): 09905329351

حمایت از کار و سرمایه ایرانی را در سایت زیست دنبال کنید و از انواع متنوع کالای ایرانی دیدن فرمایید.

از: زیست نوشت