سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویدئو/ سبک زندگی اقتصادی مسلمانان چگونه باید باشد؟

همانطور که یکی از اعضای خانواده و یا فامیل مشکل اقتصادی پیدا می کند و بقیه اعضا به دنبال حل مشکل او می روند، در خانواده بزرگ مسلمین خیلی از مشکلات و مسائل اقتصادی جامعه اسلامی با وحدت در تصمیم گیری و اجرا توسط مردم قابل حل و پیشرفت است. در این مقاله به نکاتی درباره سبک زندگی اقتصادی مسلمانان پرداخته می شود:

اقتصاد مقاومتی، طرحی برای قوی شدن مستضعفین جهان در زمینه اقتصاد


رمانی که آخرین منجی ظهور می کند، مستضعفین برای اینکه وارث زمین شوند خود را قبل و بعد از ظهور قوی می کنند. زیرا معنی ندارد که مستضعفین جامعه فقط با قدرت امام خود قوی شوند و از خود عرضه خاصی نشان ندهند. در این مرحله مستضعفین قبل از ظهور در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، روحی و فکری رشد کرده اند. اقتصاد مقاومتی همان طرحی است که می خواهد مستضعفین را در زمینه اقتصادی قوی و مقاوم در برابر فشارها کند.


اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مردمی


اگر در جامعه ای بخواهد اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد، باید اقتصاد از تصدی گری دولت به سمت مردمی شدن حرکت کند. با مردمی شدن اقتصاد زمینه فسادهای اقتصادی نیز کم می شود. در واقع مردمی شدن اقتصاد خود ساختاری ایجاد می کند که که زمینه فساد را در اقتصاد کم می کند. زمانی که مردم از نظر اقتصادی قوی شدند، خود به خود قسمتی از استضعاف آن ها از بین می رود.


اتحاد دولت و ملت


طبق نظر امام خمینی(ره) ضعف دولت های اسلامی این است که خود را از ملت جدا می کنند و در اقتصاد نمی توانند از پشتوانه مردمی به خوبی استفاده نکنند. مثلا اگر دولت بگوید به مردم که دلارهای خود را بفروشید این موجب همکاری مردمی موجب بیرون آمدن دولت از معضل گرانی ارز می شود. واضح است که میزان همکاری مردم با دولت با میزان شفافیت و صداقت دولت ارتباط مشتقیمی دارد. امام خمینی می فرمایند همانطور که مردم در جنگ به کمک آمدند و جنگ اداره شد، باید مردم را در اقتصاد و فرهنگ مشارکت دهید تا پیروز این میدان ها باشید. به عنوان مثال کشف 45 درصد فسادهای اقتصادی در جهان، توسط مردم انجام می شود ولی در ایران این موضوع بیشتر به دستگاه های نظارتی سپرده شده است. در خاطرات یکی از وزرا از امام خمینی پس از سوال درباره اقتصاد دولتی یا اقتصاد مردمی از امام، ایشان فرمودند که صنعت، کشاورزی، مسکن و تجارت، همه امورش را به دست مردم بدهید و دولت فقط نظارت، قانون گذاری، هدایت و کنترل کند. سپس امام فرمودند که زندگی مردم را به دست کارمندها ندهید.

جهاد با مال

در قرآن علاوه بر جهاد با جان به جهاد با مال هم اشاره شده است. ولی آن چه بین ما مرسوم است همان جهاد با جان است. هیچ کس نمی گوید مجروحین، ایثارگران و  جانبازان جهاد با مال کجا هستند؟ ((جَاهَدُواْ بِأَمْوَلِهِمْ وَ أَنفُسِهِم‏؛ توبه/88)) در این آیه قرآنی جهاد با مال مقدم بر جهاد با جان معرفی شده است. این جهاد با مال باید در رسانه هه، مساجد، هیئت های مذهبی برنامه ریزی و به تولید و اشتغال بینجامد.

بیشتر از نیازت پول در بیاور!

در بین ما مسلمانان، خوبی اینگونه معنا می شود که شخصی متواضع، مهربان و بی آزار باشد و بس. این تعریف باعث فاصله گرفتن انسان های با هوش و با عرضه از دین می شود و جنبش و تکاپو از میان مومنین رنگ می بازد. یک تلقی غلط دیگر این است که وارد عرصه هایی نشوی که به گناه بیفتی. این تلقی از سبک زندگی به اینجا می انجامد که زندگی مومن یک زندگی منفعلانه و همراه با رکود است. واقعیت این است که امتحان در زندگی همیشه هست و با ورود ما به انواع کارخیر این امتحان شکلش تغییر می کند. پیامبر(ص) جوانی را که حرفه ای بلد نبود فرمودند (از چشمم افتاد)). چرا مسلمانان مانند حضرت علی (ع) که چاه حفر و باغاتی را ایجاد می کردند وارد موضوع کارآفرینی نمی شوند؟ روایتی از اهل بیت می فرماید:((خیری نیست در کسی که دوست ندارد مال حلال جمع کند.)) علت این تاکید به جمع مال حلال برای این است که سرمایه در دست مومنین صرف شغل های کاذب، اسراف، تجمل گرایی و… نمی شود.

خرید مردمی و تشکیلاتی

مردم می توانند برای خرید خود برنامه ریزی داشته باشند. اگر همه با هم از کارخانه ای که محصول با کیفیت تولید می کند خرید کنیم، هم قاچاق و واردات بی رویه زمین می خورد و هم موجب اشتغالزایی و توسعه آن کارخانه داخلی می شود. نباید کارخانه هایی که می دانیم سود حاصل از خرید ما به دست کشورهای استعمارگر می افتد با پول ما ارتزاق کند. این موضوعات با وحدت مردمی در خرید راه درست خود را خواهد پیمود.

مسجد، مرکز تصمیم گیری درباره همه امور

امام خمینی درباره گستره فعالیت مسجد می فرمایند:((مسجد باید مرکز تصمیم گیری درباره همه امور باشد.)) این جمله امام فقط میتواند یک معنا داشته باشد که در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی و… مسلمانان، مسجد باید مرکز تصمیم گیری باشد. این تفکر امام با آن چه در بین عده ای از مسلمانان به عنوان فرهنگ رفتاری در مساجد عادت شده است، فاصله زیادی دارد. جمع مومنین با هم می توانند فعالیت های اقتصادی بزرگی را در مسیر تعالی اقتصادی جامعه برنامه ریزی کنند.

 

نظر شما درباره سبک زندگی اقتصادی مسلمانان چیست؟ نظزات خود را با ماد رمیان بگذارید.

اقتباس از::سخنرانی استاد پناهیان

زیست؛ بازار زندگی ایرانی…