سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین راههای گرم کردن خانه

گرمایش خانه

در این نوشتار، سیستم های گرمایشی مانند شوفاژ، پکیج، کرسی، بخاری و گرمایش از کف مورد بررسی قرار می گیرد.

سیستم‌های گرمایشی که در سبک زندگی زمان گذشته استفاده می‌شد علاوه بر سلامتی بیشتر و بهتری که فراهم می‌کرد، باعث ایجاد فضای دوستانه بیشتری در بین اعضای خانواده می‌شد.

به گزارش مشرق، سرما این روزها تا مغز استخوان نفوذ می‌کند و هر کسی به فراخور شرایط خود به دنبال راهی برای فرار از این سرمای استخوان سوز است.
بخاری گازی و شوفاژ پرکاربردترین سیستم‌های گرمایشی در کشور ما است. البته به غیر از این دو راه‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که دربرگیری کمتری دارند از جمله: بخاری نفتی و برق، ‏‏رادیاتور، فن کویل، تهویه مرکزی (وزش هوای گرم از بالا)، وزش هوای گرم از کف ، سیستم‌های نوین گرمایشی (قرار دادن لوله آب گرم در کف اتاق)و کرسی.

مضرات گرم‌کردن هوای خانه

اکثر این سیستم‌ها باعث می‌شود که هوای گرم تولید شده در اثر جایجایی در قسمت بالاتر (محل زندگی یا کار) و هوای سرد در قسمت پایین‌تر قرار گیرد. در نتیجه برای احساس گرما باید انرژی و هزینه بیشتری مصرف شود.

در طب سنتی ، توصیه می‌شود برای سلامتی باید به ترتیب دمای پا بالاتر، دمای بدن متعادل و دمای سر خنک باشد. بوعلی سینا در کتاب قانون توصیه می‌کند «برای سلامتی، هوای خنک (نه سرد) را تنفس کنید و زمانی که این هوا گرم شد (در اثر دادن اکسیژن و گرفتن گاز کربنیک) آن را بازدم کنید».

ولی سیستم‌های گرمایشی که ما استفاده می‌کنیم دقیقا برعکس سبک زندگی سنتی ایرانی که طی صدها سال (بلکه هزاران سال) تجربه شده است طراحی و استفاده می‌شود. چرا که با سیستم‌های گرمایشی موجود مجبوریم گرم‌ترین هوای محیط زندگی یا کار را تنفس کنیم و قسمت پا در سردترین حالت قرار گیرد.

در ضمن امروزه در حالی وسایل گرمایشی متعددی در خانه ها برای گرم کردن وجود دارد که اعضای یک خانواده گاه هفته ها دور هم جمع نمی شوند و با یکدیگر صحبت و مشورت نمی کنند. به این ترتیب این دوری ها باعث می شود در جامعه ما روز به روز اخلاقیات کم و فاصله بین پدرها و مادرها با فرزندانشان زیادتر شود.

راهکار طب سنتی

اجداد و نیاکان ما طی سال‌ها تجربه کرسی را برای گرم کردن خود در زمستان طراحی کرده بودند که دقیقا با آنچه در طب ایرانی آمده است مطابقت دارد. شخصی که زیر کرسی می‌نشیند به ترتیب پاها گرم‌ترین جای کرسی، بدن در محل متعادل کرسی (زیر لحاف) و سر در فضای خنک اتاق قرار دارد. بنابراین همیشه هوای خنک تنفس می‌شود که یک فاکتور مهم در سلامتی است.

البته امروزه می‌توان از گرم‌کننده‌های برقی بجای منقل و چاله کرسی و خاک زغال و … به عنوان منبع گرمایشی کرسی استفاده کرد. همچنین می‌توان برای کف اتاق‌ها یا محل زندگی از مصالحی مانند پارکت چوبی یا کف پوش‌های غیر پلاستیکی دیگر استفاده نمود و استفاده از کرسی از بسیاری از دردهای مفاصل و حتی آرتروز پیشگیری و درمان میکند.

کرسی ها علاوه بر گرم کردن فضای خانه، زمینه دور هم جمع شدن اعضای یک خانواده و گرم شدن روابط بین آنها را نیز فراهم می کرد. به همین دلیل کرسی ها پایگاه شعرخوانی، قصه گویی و شاهنامه خوانی بودند و باعث گرمای تفکر و اندیشه اعضای خانواده و تنویر افکار آنها می شدند.

هشدارهای آتش نشانی برای استفاده ایمن از کرسی

باید توجه داشت که استفاده از کرسی همانند بخاری های نفتی و گازی خطراتی دارد که در ادامه به نکاتی برای استفاده ایمن از این وسیله گرمایشی اشاره می شود:

1- کرسی‌ها را باید روی چهارپایه با ابعاد مناسب نصب کرد، به طوری که لوازم قابل اشتعال اطراف آن با فاصله ایمنی و دور از حرارت مستقیم آن قرار گیرند.

2- استفاده از لامپ‌های التهابی با قدرت بالا به جای کرسی‌برقی به هیچ عنوان مجاز نیست.

3- حفاظ توری روی المنت‌ کرسی‌های برقی را تحت هیچ شرایطی نباید از آن جدا کرد.

4- استفاده از سیم‌های نایلونی برای تامین مدار برق کرسی‌های برقی غیرمجاز است که توصیه می‌شود به جای آن حتما از کابل‌های مناسب و استاندارد استفاده شود.

5- عبور دادن سیم‌برق کرسی از زیرتشک و لحاف را امری غیراصولی و خطرآفرین است. این امر احتمال بروز آتش‌سوزی و همچنین برق‌گرفتگی را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

6- به طور متناوب سیم‌های برق کرسی خود را از جهت پارگی و لهیدگی روکش آن مورد بازبینی و کنترل قرار دهید و توجه داشته باشید که آن را با ثبات و محکم در محل نصب کنید تا احتمال سقوط آن وجود نداشته باشد.

7- در صورت وصل‌کردن کرسی به برق و قطع فیوز مربوطه، خطر وجود اتصال برق آن وجود نخواهد داشت و در صورت بروز حادثه نیز باید آن را به تعمیرکار مجرب ارجاع داد.

8- تا حد امکان از پریز مستقل برای تامین برق کرسی‌های برقی استفاده شود. استفاده از سه راهی‌ها و موارد مانند آن امری غیراصولی و ناایمن است.

9- هنگام خروج از منزل، حتما کرسی‌های خود را از برق خارج کنید.

پکیج چه بلایی سر بچه ها می آورد؟

یک فوق تخصص ریه کودکان با بیان اینکه دستگاه‌های مدرن گرمایشی از جمله پکیج شکل تازه‌ای از آلودگی محیطی ایجاد می‌کنند، گفت: پکیج‌ها که در فضای داخلی آپارتمان‌ها نصب می‌شوند اگرچه دارای هواکش هستند ولی میزان بخار آب در منزل را کم کرده و باعث خشک شدن فضای محیط می‌شوند به این ترتیب تنفس را برای اعضای خانواده به خصوص کودکان و سالخوردگان سخت کرده و باعث آسیب سیستم تنفسی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر قمر تاج خان بابایی گفت: هرچه جامعه پیشرفته‌تر می‌شود محیط زندگی نیز صنعتی‌تر می‌شود و با خود، محصولاتی به همراه می‌آورد که باعث آلودگی محیط زیست می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: وقتی به منازلی که پکیج در آن نصب است، وارد می شویم، سنگینی هوا کاملا محسوس است.

وی گفت: کودکان و سالخوردگان بیشتر از سایر اعضای خانواده از وجود پکیج در منزل آسیب می بینند چرا که علاوه بر آسیب پذیر بودن سیستم دفاعی بدنشان، ساعات بیشتری را در منزل سپری می کنند بنابراین تماس بیشتری با آلاینده‌های پکیج دارند.

این فوق تخصص ریه کودکان تصریح کرد: کودکان نیاز بیشتری به اکسیژن دارند و چون استفاده از پکیج در محیط منزل باعث کم شدن اکسیژن در فضای داخلی آپارتمان می شود، به خصوص برای کودکانی که مشکل تنفسی و آسم دارند، مشکل ایجاد می‌شود و ریه‌هایشان آسیب بیشتری می بیند. در مورد سایر کودکان نیز عوارض پکیج در درازمدت قابل مشاهده است.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: تا جایی که امکان دارد از پکیج استفاده نکنند و چنانچه به ناچار در منزلی ساکن هستند که سیستم پکیج دارد، حتما تهویه را به کار ببرند و و مرتبا پنجره‌ها را باز کنند تا حداقل آسیب به ریه ها وارد شود. ضمن اینکه از تغذیه سبزیجات و میوه‌های تازه به خصوص شیر برای کودکان غافل نشوند.

این فوق تخصص ریه کودکان در ادامه با تاکید بر اینکه پکیج به خودی خود منجر به بروز آسم نمی شود، گفت: عوامل زیادی از جمله ژنتیک و محیط در بروز بیماری آسم دخیل هستند اما استفاده از پکیج می تواند بیماری آسم را در آن دسته از افرادی که زمینه ژنتیکی دارند، نمایان کرده و در آندسته از بیمارانی که آسم دارند، موجب تشدید علایم شود.

خان بابایی ادامه داد: ما در ساختمانهای زیر 60 متر نصب پکیج را توصیه نمی کنیم اما در فضاهایی که 150 یا 160 متر چون فضا بیشتر است آلاینده‌ها در محیط پخش می‌شوند و در هر ثانیه میزان کمتری آلاینده وارد ریه شده و آسیب کمتری به فرد می‌رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه استفاده از شوفاژ بهتر از پکیج است، گفت: زندگی شهرنشینی و به دنبال آن آپارتمان‌نشینی همه را به این سمت برده که ایزوله‌تر زندگی کنند و درگیری شان با همسایه‌ها کمتر باشد. متاسفانه افراد برای این استقلال است که به استفاده از پکیج رغبت نشان می‌دهند اما به عنوان متخصص ریه و در جهت حفظ سلامتی اعضای خانواده، استفاده از سیستم گرمایشی شوفاژ را بر پکیج ترجیح می‌دهم و به مردم توصیه می‌کنم در خرید خانه، شوفاژ را به عنوان یک مزیت مدنظر قرار دهند.

همه چیز درباره گرمایش از کف

آیا براستی سیستم های گرمایش ازکف برای سلامتی انسان مضر می باشد؟

شاید نتوان بطور قطع در این خصوص اظهار نظر کرد ، ولی نباید فراموش شود بسیاری از سیستم های تاسیساتی هنوز در کشور ناشناخته بوده و یا مراحل ابتدایی آزمون خود را سپری می کنند .  واقعیت این است که این گونه سیستم ها به درستی به مردم معرفی نشده و یا در نصب و اجراء دقت لازم اعمال نمی شود . نتیجه این کار رواج اندیشه های غلط و فاصله گرفتن از استاندارهای جهانی است .

در خصوص سیستم های گرمایش ازکف نیز این موضوع صادق است . خدا وکیلی چند درصد ازما سیستم های گرمایش ازکف را ازنزدیک دیده و لمس کرده ایم . متاسفانه برخی از مردم و حتی متخصصان به شنیده ها اکتفا کرده و ناخودآگاه لطمات جبران ناپذیری بر پیکر ه صنعت تاسیسات وارد می کنند .

در این بین بیشترین نگاهها متوجه سازمانهای استاندارد ، نظام مهندسی و تحقیقات ساختمان و مسکن است و از آنجا که در برخی از سایت ها به خبر نقل از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، خبر ممنوعیت استفاده از سیستم های گرمایش ازکف را منتشر کرده بود ، این مرکز به عنوان مرجع بررسی و پژوهش بنیادی بخش ساختمان و تاسیسات کشور ضمن واکنش با این موضوع در آن تاریخ با ارسال جوابیه ، ضمنتکذیب خبر ممنوعیت استفاده از سیستم های گرمایش ازکف اعلام کرد :

هیچ گونه دستور العملی را مبنی عدم استفاده از سیستم گرمایش ازکف  به سازمان های مسکن و شهر سازی استان ها ابلاغ ننموده است  ضمن اینکه تحقیق و بررسی بروی این سیستم به عنوان یکی از سیستم های رایج تاسیساتی ازجمله پروژهای تحقیقاتی انجام شده در بخش تاسیسات ساختمانی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن است .

بیاد داشته باشید :

راه رفتن و نشستن بروی سرامیک و سنگ که طبیعت سردی دارد اثرات مهم و بدی را مخصوصا در کودکان بجا می گذارد . کف پا جزء اندام مهمی است و سرد وگرمی که ازکف پا عارض می گردد اثرات مخربی  روی اعضاء بدن می گذارد و ضرر سردی کف دست و سایر اندامها نسبت به سرد شدن پا خیلی کمتر است .

سوال و جوابهای رایج مربوط به سیستم گرمایش ازکف :  از معایب و مزایا تا راه اندازی و رفع مشکل و اشکالات بوجود آمده

1- استفاده از لوله های پکس تک لایه نسبت به لوله های پنج لایه در سیستم گرمایش ازکف چه مزیتی دارد ؟

براستی چرا استفاده از لوله های پکس جهت سیستم گرمایش ازکفی در کشورهای پیشرفته جهان ازجمله آلمان ، سوئد ، امریکا و کانادا اختلاف فاحشی نسبت به استفاده از لوله های دارای لایه آلومینیومی ( که در ایران به لوله پنج لایه شناخته می شوند ) دارد ؟
آیا این انتخاب پایه ای علمی دارد و یا تنها امری اتفاقی می باشد . تجربه چندین ساله استفاده از لوله های مختلف در سیستم گرمایش ازکفی در کشورهای غربی این امکان را برای اکثر شرکتهای نصب کننده این سیستم فراهم آورده است تا لوله های مختلف را در مراحل مختلف نصب و سپس در زمان بهره برداری مقایسه نمایند .
از آنجا که عموما طول لوپها ( مدارهای نصب شده در زیر سطح ) چیزی در حدود صد متر طول می باشد ، لذا هرگونه آسیب یا احتمال دو پهن شدن لوله در زمان اجرا می تواند خسارت جبران ناپذیری را در زمان بهره برداری بهمراه داشته باشد .
همچنین قطع لوله و استفاده از رابط نیز عموما امری غیر اصولی بوده و می تواند در دراز مدت خطر نشتی رانیز داشته باشد .
در صورتی که در لوله تک لایه پکس این نقیصه براحتی قابل حل بوده ، چراکه در صورت دو پهن شدن با کمی حرارت به آسانی لوله به حالت اولیه باز می گردد که این از خواص منحصر بفرد بودن لوله پکس است .

2 – آیا لوله های گرمایش ازکف پکس دارای ضریب انبساط طولی زیادی هستند ؟

یکپارچگی عملکرد لوله در زمانی که کلیه مقطع لوله دارای خواص انبساط و انقباض یکسانی باشند به نوبه خود موجب می گردد تا تنشی بین لایه های ناهمگن در لوله بوجود نیامده و از آنجا که لوله در درون ملات مدفون می باشد هیچگونه تاثیراتی از بابت کنترل ضریب انبساط طولی در لوله وجود ندارد .
باید توجه داشت استفاده از لایه آلومینیومی که کنترل ضریب انبساط طولی لوله می باشد تنها در سیستم های لوله کشی که بصورت روکار اجرا می گردند و سیالات را با حرارت با لا ازخود عبور می دهند امری مفید می باشد .

3- بجز سیستم مدرن گرمایش ازکف با چه روشی می توان تا حدودی از سرمای کف واحدهای بروی پیلوت کم کرد ؟

اصولا ساکنین واحد های ساخته شده بروی پیلوت در زمستان از سرمای کف رنج زیادی می کشند مخصوصا اگر بچه کوچکی نیز داشته باشند که این معضل چند برابر خود را نشان می دهد و جالب اینکه هرچقدر گرمای محیط را با افزایش تعداد بخاری و رادیاتور زیادتر کنید باز نمی توانید سرمای کف را مهار کنید البته محیط خیلی گرم می شود ولی در سرمای کف هیچ گونه تاثیری ندارد . باز هم توصیه ما گرمایش ازکف است ولی در صورت عدم امکان این کار به چند روش آسان می توانید تا حدود 50 الی 60 درصد از سرمای کف رهایی پیدا کرد مثل :
الف – استفاده از ورق پلی استایرن یا یونولیت با ضخامت حداقل سه سانت و تراکم بالا و فشرده که این عایق ها بصورت ورق در ابعاد 2 *1 در بازار موجود می باشد و تقریبا بین متر مربع از 7 الی 9 هزار تومان قیمت دارد که بستگی به نوع متراکم بودن عایق است . بعد از پهن کردن عایق ها نصب پارکت بروی آن الزامی است . می توانید بجای پارکت روی آن را سیمان و بعد سرامیک کنید . هرچقدر عایق سفتتر و محکمتر با شد استقامت آن در برابر فشار وارده از وسایل سنگین مثل کمد و غیره بیشتر است . برای یک واحد 100 متری صرفنظر از حمام و آشپزخانه و دیوارها و غیره چیزی حدود 65 الی 70 متر فضا برای عایق کاری نیاز دارید که تقریبا 35 ورق می شود .
ب- استفاده از عایق پشم سنگ نیز یکی از روش ها است که می تواند تا درصد زیادی از سرمای کف بکاهد . قیمت عایق پشم سنگ بین 20 الی 30 هزار تومان متغیر است و بستگی به نوع مواد و ضخامت آن دارد . این نوع عایق بصورت رولی ودر عرض یک متر می باشد .
ج – استفاده از عایق پلی اورتان که بصورت تزریقی در محل و مکان شما انجام می گیرد . که این کار بدو صورت انجام می گیرد زیر سقف محیط مسکونی شما  ، و یا در کف محیط ساکن شما ، که بروی سرامیک و یا کف تمام شده شما میتواند انجام  گیرد .بنابراین اگر که شما در محلی زندگی می کنید و علاقه و حوصله بنایی و جمع آوری سرامیک کف را ندارید این گزینه راحت ، سریع و مناسب  است و  قیمت آن نیز  تقریبا بین 35 الی 40 هزار تومان در متر مربع متغیر است . و بستگی به ضخامت و محل تزریق عایق دارد . سرعت اجرای آن واقعا زیاداست . مثلا در کف یک واحد صدمتری یک روز کمتر زمان می خواهد .

4 – چه اطلاعا تی برای طراحی سیستم گرمایش ازکف مورد نیاز می باشد؟

موقیعت جغرافیائی پروژه اعم از درجه حرارت خارج و داخل – درجه حرارت آب تغذیه سیستم گرمایش از کفی – اختلاف دمای آب در رفت و برگشت – نوع لوله – نوع مانیفولد یا کلکتور – نوع سیستم کنترل دما – نوع پوشش کف – ضریب انتقال حرارت – نوع کاربری فضا ها (مسکونی – تجاری و اداری – کشاورزی – صنعتی و غیره ) و نوع عایق بکار رفته در کف و ضریب انتقال حرارت آن است .

5 – بعد از طراحی چه آیتم هائی را باید جهت اجرای کار آماده نمود ؟

گذاشتن جعبه کلکتوردرجای مربوطه طبق نقشه اجرائی – اجرای لوله کشی ازکلکتور تا پکیج یا موتورخانه  – تراز نمودن کف که از اهمیت زیادی برخودار می باشد – عایق کاری کف اشپزخانه و حمام ( در صورت نصب  لوله های گرمایش ازکف درآن قسمتها  ) – سفید کاری ساختمان  و حتی گذاشتن درب و پنجره و کلا کارهایی که شما قبل از سرامیک کف انجام می دهید . توجه :  اتمام موارد گفته شده باعث می شود بعد ا زگرمایش ازکف  به لوله ها آسیبی نرسد .

6- آیا پارکت برای گرمایش ازکف مناسب بوده و می توان از آن استفاده نمود ؟

بله ، به شرطی که  پارکت ازچوب طبیعی نباشد چراکه چو ب درصورت داغ شدن در اثر گرمای کف صمغی را درمحیط بسته آزاد می کند که ظاهر ا برای تنفس انسان (ریه ها ) خوب نمی باشد ولی بعضی از افراد معتقدند که بهتر است  قبل از استفاده از (مدل پارکت با چوب طبیعی ) سیستم گرمایش ازکف آنرا  روشن نموده و در درجه بالا یی تا یک هفته قرار دهیم  تا صمغ داخل چوب کاملا برای همیشه از بین برود ( بازهم لطفا در این زمینه تحقیق کنید که خدای نکرده برای سلامتی ضرر نداشته باشد ) ولی باز هم توجه داشته باشید که در پارکتهای مصنوعی و عرف بازار ( بخاطر عدم استفاده از چوب طبیعی )  قبل از نصب پارکت ، حتما گرمایش از کف را روشن نموده و تا چند روز با افزایش  دما باعث ازبین رفتن رطوبت  مبحوس شده بالای عایق شوید . علت باقی ماندن رطوبت هم  استفاده از نایلون بروی عایق می باشد که در زمان سیمان کردن بروی لوله ها این رطوبت راه فراری نداشته و در زیر می ماند . و چون در موقع نصب پارکتها باید کاملا بهم بچسبند بنابراین قاعدتا نباید هیچ گونه درزی داشته باشند واین کار باعث می شود  بعد از روشن شدن سیستم گرمایش ازکف رطوبت باقی مانده در سیمان بعد از گرم شدن بطور طبیعی بخار شده و چون راه فرار ی نداشته با  جمع شدن  در زیر پارکت باعث جابجایی پارکت ها ازجای نصب شده می گردد . و این عمل  می تواند خیلی راحت پارکت را ازجای خود بسمت بالا هدایت کند  و موجب بهم خوردن و در رفتن قسمتی از پارکت می شود . ( به اصطلاح می گویند پارکت باد کرده است )

7-آیا دیگر پوشش ها برای گرمایش ازکف توصیه میشود ؟

بله – تمام پوشش ها از قبیل سنگ – سرامیک – موزائیک – سیمان – اجر – خاک – چمن طبیعی و…..مانعی ندارند . ولی توصیه می شود قبل از طراحی گرمایش ازکف نوع پوشش را حتما انتخاب نمایید زیرا هر پوششی که برای کف انتخاب می کنیدباعث  سبب محدود شدن انتقال حرارت می شود  و مقاومت حرارتی زیاد و ضخامت بیشتر پوشش کف نیزباعث افزایش دمای آب مورد نیاز سیستم گرمایش از کف می شود.بنابراین توصییه می شود حتما قبل از طراحی و لوله گذاری در کف نوع پوشش نهایی را انتخاب کنید .

8 – تا چقدر مجاز به کف سازی بروی لوله های گرمایش ازکف هستیم ؟

تا حدود 4 الی 5 سانت ولی اگر بیشتر شد نگران نباشید به سیستم حرارتی شما لطمه ای نمی خورد فقط دیرترگرمتر شده وبه همان نسبت نیزدیرتر سرد می شود ولی فراموش نکنید ریختن پوکه معد نی – فوم بتن – ماسه نشسته و خاکی و هر آنچه به غیر از سیمان رقیق شده که توسط روان کننده یا با آب معمولی آماده شده است بروی لوله ها بریزید سیستم شما گرم نخواهد شد یا دمای ایده الی را نمی توانید داشته باشید .
بیاد داشته باشید بتن پرکاربردترین واسط انتقال حرارت است که با سازه بتنی کف کاملا مطابقت دارد . و همچنین بتن به دلیل هدایت عالی انتقال حرارت بهترین جرم حرارتی محسوب می شود که متاسفانه درصورت عمل نکردن خسارت جبران ناپذیری به شما وارد خواهدشد لطفا این موضوع را جدی بگیرید و همه عواملی که برای یک گرمایش از کف خوب مورد نظر است را رعایت نمائید که گرمای لذت بخشی راتجربه کنید .

9- چطور می شود در یک واحد از واحدهای یک مجتمع شوفاژ دار که همگی از موتوخانه مشترک بهره می برند تغییرسیستم حرارتی داد و آنرا به گرمایش ازکف تبدیل کرد ؟

با کلکتورهای خاصی که در این ضمینه طراحی و ساخته شده است چون دمای ورودی اب شوفاژ 70 الی 80 درجه سانتی گراد بوده و دمای مورد نیاز گرمایش از کف 40 درجه است بنابراین کار این دستگاه پایین اوردن دمای ورودی اب از 80 به 40درجه می باشد که مناسب گرمایش ازکف است . گذاشتن پکیج مستقل برای واحد از دیگر راه کارها تغییر سیستم حرارتی می باشد.

10- استفاده همزمان ازرادیاتور و گرمایش ازکف دریک واحد چه طوری امکان پذیر است ؟

روش کار به این صورت است که سیستم گرمایش ازکف با دمای پایین از طریق شیر سه راه تروموستاتیک به خطوط رفت وبرگشت دما ی بالا شوفاژمتصل شده و وظیفه این شیر مخلوط کردن آب خط رفت شوفاژو خط برگشت گرمایش ازکف به منظور تامین درجه حرارت خط رفت گرمایش ازکف می باشد .
استفاده از مبدل حرارتی صفحه ای یکی دیکر از راه کارها می باشد . استفاده ازاین شیوه به علت ایجاد شدن دوسیکل بسته ( گرمایش ازکف و شوفاژ) هزینه بر و تعمیر و نگهداری بیشتری را در بردارد .

11 – آیا نصب و استفاده رادیاتور حوله خشک کن در حمام برای واحد های گرمایش ازکف ایرادی دارد ؟

بله ایراد دارد . چون استفاده همزمان از گرمایش ازکف و رادیاتور نیاز به تجهیزاتی داردکه عدم رعایت آن باعث درستکار نکردن سیستم گرمایش ازکف می شود . و علت ها و دلایل زیادی وجود دارد که مجاز به این کار نیستید ، یکی کوتاه بودن مدار حوله خشک کن که با دورزدن سریع آب گرم باعث خاموش و روشن مداوم پکیج می شود که این یعنی استهلاک زود هنگام پکیج . دومی نوع دمای ورودی آب گرم به حوله خشک کن که چون دمای پایین تری است گرمای کمی دارد ، سومی رسوب گرفتن رادیاتور که با انتقال به کلکتورها و پکیج باعث رسوب گرفتن سریع آنها شده و مرتب برای شما هزینه تعمیرات بهمراه دارد ،خصوصا  کلکتورهای مجهز به دبی سنج و برقی که با تجمع رسو ب در دهانه خروجی آب گرم باعث جلوگیری از سیرکولار  درست در مدارها و انشعاب ها می شود . بنابراین بعد از رسوب گرفتن  یک لوپ گرمایش ازکف باعث  افت فشار  در آن مدار  می شود  و در نتیجه  عدم رضایت از کل سیستم را برای مصرف کننده در پی دارد   . حالا  راه حل  چیست ؟ 1 –  بستن یک عدد شیر ایرونت ( هواگیر اتومات ) بجای شیر دستی هواگیر در بالای حوله خشک کن  2 – اجرای گرمایش ازکف  در کف حمام 3 – استفاده از حوله خشک کن برقی با مصرف برق بسیار کم که برای توضیح بیشتر می توانید به قسمت فروشگاه محصولات ، قسمت حوله خشک کن برقی در همین و ب سایت  مراجعه کرده و اطلاعات کاملی کسب کنید .

12- برای واحدهای ساخته شده بروی پیلوت که کف سردی دارند و مایل هستند که سیستم گرمایش ازکف را اجرا کنند چه مراحلی را باید انجام دهند ؟

بازدید ، طراحی و محاسبه اولیه توسط اکیپ متخصص تاسیسات . بعد از توافق مالک باید یکسری از کارهایی را انجام دهد تاسیستم  لوله کشی اجرا گردد از قبیل :

1-  جمع کردن و بردن اثاثیه منزل به جایی دیگر . ( البته می شود لوازم را به اتاق ها منتقل کرد و در دو مرحله لوله کشی کرد . )

2- جمع کردن کف سرامیک شده یا هر پوششی دیگر و بردن نخاله ها به بیرون  .

3- تراز کردن کف جمع شده با یک کف سازی مورد قبول  .

4- سیمان کردن بروی لوله ها و بعد کف سازی نهایی آن .

لازم بذکر است می توان گرمایش ازکف را  بروی کف سرامیک شده یا هر پوشش دیگری مستقیم اجراء نمود و احتیاجی به جمع کردن کف ندارید ولی فقط مشکل بالا آمدن کف یا کوتاه شدن سقف را دارید. اگر در این زمینه مشکلی نداشتید بقیه کارها مثل  تغییر در درب ورودی یا دیگر کارها قابل رفع می باشد .  البته یک راه حل دیگر دراین جور مواقع  استفاده  ازعایق های کم ضخامت ترنیز وجود دارد . یادتان باشد این کار ارزش زحمت ودردسرو هزینه راداردچراکه گرمای مطبوع وایده آلی  را همراه با آرامش و آسایش برای خود و خانواده تان به ارمغان می آورید .
ضمن اینکه برای همیشه از شر سرمای آزار دهنده کف راحت می شوید .

یک راه حل دیگه هم وجود دارد و آنهم اجرای گرمایش ازکف برقی است که درد سر کمتری داره و کلی مزایا :

1- جمع نشدن کف

2- ضخامت بسیار کم

3- سرعت اجرای بالا

4- عدم نیاز به پکیج و موتورخانه

برای اطلاعات بیشتر  به قسمت گرمایش از برقی در همین وب سایت مراجعه کنید .

13 – آیا سیستم گرمایش از کف با توجه به شایعات باعث گرد و غبار شده و برای سلامتی زیان آور است؟

مطالعات پزشکی نشان می‌دهند که برای تندرستی هر چه بیشتر، بهتر است سر خنک و پا گرم نگه‌داشته شود. در آزمونی که جهت مقایسه گرمایش کف با گرمایش همرفت هوای گرم در دو اتاق مجزا صورت گرفت،نتایج زیر به دست آمد :

الف – پس از گذشت 2 ساعت، گرد و غبار موجود در هر اتاق ارزیابی شد. نتایج حاصل نشان می دهند که در مورد گرمایش کف، گرد وغبار در محیط پیرامون شناور و معلق نمی باشد .
در خصوص گرمایش کف، کرم بید به سمت سطح فرش حرکت نموده و بنابراین به راحتی با استفاده از جاروبرقی پاکسازی می شوند .
ب – میزان رطوبت پوست پس از 2 ساعت در هر دو مورد ارزیابی گردید. در مورد گرمایش کف، میزان رطوبت پوست تغییر نکرد. بنابراین گرمایش کف، به وضوح برای پوست و زیبایی مفید است .
ج – گرمایش کف همچنین به سلامت شما کمک می کند. این سیستم قادر است ضربان قلب شما را در سرعت کم و خواب عمیق نسبت به گرمایش همرفت کنترل نماید .

14- آیا این درست است که شایع شده این سیستم حرارتی باعث واریز و پوکی استخوان شده و گرد و غبار ایجاد می کند ؟

خیر – این سیستم حرارتی بی نظیر از چهل سال قبل از کشور سوئد شروع شده و به تمام کشورها نیز رخنه کرده ومورد استقبال زیادی قرار گرفته است شما فکر می کنید دیگر کشورها مثل ما هستند که فناوری جدیدی را وارد کشور خود کرده وبعد از چند سال استفاده بعدا مورد آزمایش قرار داده و اعلام عدم استفاده از ان را بگویند. نه اینطورنیست مطمئن باشید هیچ گونه ضرری نداشته و ندارد . آنهائی که ادعا می کنند این سیستم حرارتی خوب نیست سند و مدرک معتبری رو کنند نه اینکه فقط حرف بزنند و شایع پراکنی کنند . ضمن اینکه هنوزکشورهای اروپایی استقبال خوبی از این سیستم انجام می دهند .
متاسفانه عدم اطلاع رسانی مناسب باعث این ذهنیت منفی می شود چراکه این سیستم گرمائی تابشی و تشعشعی است وبرخلاف رادیاتورها که حرارت را مستقیما به روش همرفت به محیط منتقل می کنند در سیستم گرمایش ازکف یک واسط انتقال حرارت این کار را انجام می دهد که این واسط در زمین نصب شده وعمده گرمای ساطع شده تابشی است .
در گرمایش با رادیاتور و فن کوئل جا بجائی هوا بسیار زیاد است . این امر سبب کاهش رطوبت و به حرکت در آمدن ذرات گرد وغبار می شود واین باعث مشکلاتی برای کسانی که از بیماری آسم و آلرژی (حساسیت ) خواهد شد ضمن اینکه به دلیل عدم وجود رطوبت امکان رشد و تکثیر حیوانات و حشرات موذی وجود ندارد.
در گرمایش ازکف به دلیل تماس مستقیم افراد با کف ساختمان دما در حد پایین تری تنظیم می شود حال آنکه در سیستم رادیاتورو فن کوئل 70 درصد گرما در اثر کاهش چگالی هوای گرم و سبک شدن آن در نزدیک سقف جمع شده که این موجب اتلاف انرژی و حرارت ازطریق سقف می شود ولی در گرمایش ازکف حرارت کمتری به سقف می رسد و بیشترین گرما در پایین ترین قسمت محیط جمع شده که این یکی از بهترین و نزدیکترین پارامترهای آسایش دمائی به انسان می باشد .
جالب اینکه مخالفان مدعی هستند سیستم گرمایش ازکف توسط استاندار تایید نشده است . مگراستفاده از شوفاژیا بخاری گازی تایید شده است .

15- ازکدام لوله ها – تک لایه پکس یا پنج لایه می توان برای گرمایش ازکف استفاده نمود ؟

در تمام کشورهائی که صاحب نام در زمینه گرمایش ازکف هستند مثل ویرسبو سوئد – ریهو آلمان و دیگر کشورها از شروع تولید لوله نزدیک به چهل سال قبل تا الان از لوله تک لایه پکس استفاده نموده اند مخصوصا مدل روکش دار آن که ضد نفوذ اکسیژن است. این نوع لوله ها دارای حافظه حرارتی هوشمندی است . به این صورت که اگر آن را با چکش بکوبید تا له شود یا به عمد یا سهوا خم کنید با حرارت دادن بوسیله سشهوار یا با تماس با آب گرم بلا فاصله به حالت اول باز می گردد .
از دیگر مزایای این لوله هوشمند مقاومت و تحمل در برابریخ زدگی – تحمل دمای بالا – پرت گرمای بیشتر بعلت حذف لایه آلومینیوم و راحتی اجراء بدون ترس از خم شدن و شکسته شدن و یا پاره گی لوله می باشد این شرکتها ی تولیدی و اجراء کننده سیستم گرمایش ازکف تاکنون در سرتا سرجهان پروژه های اسمی و بنام زیادی را اجراء نموده اند.

جالب است  بیشترین تبلیغ برای استفاده از این نوع لوله ( پنج لایه ) به تولید کننده ها – مجریان و نصابهای این سیستم آن هم به جهت راحتی اجراء بر می گردد .  ضمن اینکه این لوله ها در حین اجراء با کوچکترین غفلت تا شده ودر برگشت لوله به سرجای خود می شکند یا اگر نصاب متوجه نشود جلوی مسیر آب مسدود شده واین یعنی اینکه یک قسمت ازساختمان سردشده و سیستم گرمائی ناقص می باشد . بنابراین بدون هیچ گونه تعصب اگر مایلید از لوله پنج لایه استفاده کنید مراقب باشید لوله ها درست و با دقت خم شده وحتما ازفنر مخصوص استفاده کنید . سعی نمایید شعاع لوله تا پنج برابرقطر خود بیشترخم نشود . ( البته گرمایش ازکفی که با لوله پنج لایه اجراء شده باشد نیز بشرط طراحی و محاسبه درست گرمای ایده الی را به شما ارائه می دهد . )

16- آیا استفاده از گرمایش الکتریکی مقرون به صرفه است ؟

جایگاه تکنولوژی استفاده از کابل های حرارتی در مصارف و کاربردهای مسکونی و صنعتی با رشد فزاینده و چشمگیری روبرو شده است .چراکه این سیستم جزء ضروریات هربخش صنعتی محسوب شده و نقش بسزائی در کاهش خسارات مادی وحوادث در پی دارد . ازمزایای بیشمار این کابل های حرارتی ، انعطاف پذیری بالا ، مقا ومت دربرابر خوردگی نور خورشید ، قیمت مناسب ، دارابودن استاندارهای معتبرد نیا ، نصب سریع و آسان ، کاهش هزینه های انرژی ، ایمنی بالا ، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری و ساخت شده در کشور دانمارک می باشد .

در صورتی که می خواهید از این سیستم  استفاده کنید و به دنبال اطلا عات کاملتری هستید در صفحه اصلی سایت قسمت گرمایش ازکف برقی رجوع کنید .

17 – آیا می شود در زمستان از ضد یخ بجای آب خالص برای تست سیستم گرمایش ازکف  استفاده نمود ؟

به هیچ عنوان چون  ضد یخ برای مبدل های پکیج بشد ت تشکیل رسوب و خوردگی ایجاد می کند و عمر آن را کاهش می دهد .اگر مجبور شدید حتما و حتما قبل از نصب پکیج   لوله ها ی گرمایش ازکف را از آب ضد یخ دار تخلیه کرده و کاملا شست و شو نموده و دو باره هواگیری و با آب خالص پر نمائید .البته داستان لوله هایی که برای گرمایش ازکف و یژه ذوب برف در هوای آزاد استفاده  می کنند  جدا است چراکه این سیستم ها اولا موتورخانه دارند دوما درصد و نوع استفاده از ضد یخ با مسکونی فرق می کند .

از:زیست نوشت

برای خرید آنلاین محصولات گرمایشی ایرانی می توانید به فروشگاه زیست مراجعه کنید:

خرید آنلاین بخاری گازسوز
خرید آنلاین بخاری برقی و هیتر ایرانی

 


بازی پازل را دست کم نگیرید

بازی فکری

شاید والدین هیچگاه فکر نکنند که یک بازی ساده توانایی های ذهنی کودکشان را متحول کند. در متن زیر به شما نشان می دهیم چگونه بازی پازل به یک ضرورت برای سبد خرید کودک شما تبدیل می شود.

اهمیت بازی پازل به خاطر تاثیری است که بر ابعاد مختلف هوش و توانایی های ذهنی کودک و همچنین سایر گروه های سنی دارد.

پازل ها از تصویرهای دو یا چهار قطعه ای برای کودکان نوپا دارد تا عکس های پیچیده تری که بیست و چهار یا سی و شش قطعه را در بر می گیرد. البته بازی پازل محدوده سنی ندارد و برای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان پازل های هزار، دوهزار، پنج هزار و بیشتر نیز در بازار وجود دارد. همچنین پازلهای سه بعدی و پازل های پیچیده تر.

پازل، یک بازی هیجان انگیز برای کودکان است. آنها در دوره نوپایی از بازی با پازل ها و مکعب های پازلی  لذت می برند. ویژگی اصلی پازل ها این است که کودک در ذهنش توانایی تکمیل تصاویر را پیدا می کند.

در خرید پازل ها باید به سن و سطح درک و فهم کودک و تناسب پازل با آن توجه داشت.

پازل نباید آن قدر سخت باشد که کودک از حل آن ناتوان شود و احساس شکست و نومیدی کند.

به تعبیری، پازل باید کودک را به مبارزطلبی و تفکر و تأمل وا دارد تا کودک از توانایی های ذهنی و روانی خویش برای حل مسئله استفاده کند. ولی این مبارزه طلبی و زورآزمایی فکری و روانی نباید خیلی ادامه یابد، وگرنه کودک احساس شکست و حقارت می کند و اعتماد به نفس او کاهش می یابد.

باید مراقبت نمود تا شکست های کودک در بازی با انواع اسباب بازی ها از سه یا چهار بار بیشتر نشود، زیرا برای رشد شخصیت و سلامت روانی کودک زیان آور است.

همچنبن پازل نباید آن قدر ساده و آسان باشد که کودک علاقه اش را از دست بدهد و احساس خستگی کند، بلکه باید کودک را به مبارزه بطلبد و کودک پس از مقداری تلاش و کوشش فکری، بتواند بر آن پیروز شود تا برایش جذاب و شیرین باشد.

درجه سختی و آسانی پازل به اندازه پازل یا موضوع آن بستگی دارد که ریز یا درشت و تعداد آن کم و یا زیاد باشد.

معمولا پازل کودکان از 3 تا 36 قطعه طراحی می شود.

هر اندازه موضوع پازل پیچیده تر باشد، و تصاویر بکار رفته در آن ریزتر و متراکم تر باشد، پازل سخت تر است.

اهمیت بازی پازل در این است که برای تهیه پازل، متناسب با سن کودک از پازل های ساده تر شروع کنیم و گام به گام او را با پازل های سخت تر و پیچیده تر آشنا کنیم.

در اینصورت از نتایج و بازخورد مثبتی در بازی بهره مند شده و انگیزه اش برای بازی بیشتر شود.

پازل های یک تکه
برای کودکان نوپا که هنوز هیچ ایده ای دربار? پازل بازی ندارند، شما نخست می بایست با پازل هایی مخصوص این دوره، مفهوم چفت کردن را به او یاد دهید.

برای این منظور بهتر است از پازل های تک تکه ای یا جایگذاری استفاده کنید، که شکل ساده ای داشته و پازل را فیت یک زمینه می کند. چون حتی زمانی که کودک قادر به درک قسمت های مختلف نیست به وسیله ی آزمایش و خطا به راحتی می تواند جای واقعی آنها را پیدا کند.

البته بدیهی است که، نتیجه ی مطلوب زمانی بدست می آید که کودک از روی نظم و قاعده منطقی بتواند پازلی را تکمیل کند. نه آن که بصورت تصادفی و از طریق آزمون و خطا جایگذاری را انجام دهد. در این حالت کودک به سختی مسئله را حل می کند و وقت زیادی را صرف خواهد کرد. صرف وقت زیاد و عدم درک نظم منطقی موجود باعث دلزدگی و خستگی کودک می شود.

بازی با  پازل تک تکه ای می بایست تا جایی ادامه داشته باشد که کودک به مهارت بازی برسد و بتواند هنگامیکه یک پازل تک تکه ای دیگر در اختیارش قرار می دهید طی یک یا سه بار تلاش آنرا در جای خود قرار دهد.

پازل های جور چین تک تکه ای هم بدین منظور مناسب اند. استفاده از جورچین اشکال نیز به کودک نوپایتان کمک می کند تا اشکال را درک کرده و به علاوه آنها را با یکدیگر هماهنگ سازد. اگر فکر می کنید که این بازی برای کودکتان کمی سخت است می توانید آن را ساده سازی کنید. نخست هرتکه پازل جورچین را جلوی محل قرارگیری اش قرار دهید، سپس از اوبخواهید تا آنرا سر جای خوش بگذارد. این شیوه باعث تقویت استعدادهای شناختی همراه با تمرین حل مسئله می شود.

روزانه مقداری از زمان های بازی با کودکتان را به پازل بازی یا بازی با جورچین اختصاص دهید.

پازل های دو تکه ای:
وقتی که احساس کردید کودکتان در انجام پازل های تک تکه ای مهارت زیادی پیدا کرد و یاد گرفت که پازل های جورچین چگونه کار می کنند. در مرحله بعدی مفهوم تکمیلی یک تصویر را به او آموزش دهید. به کودکتان یاد داده که چگونه تصاویر با چسباندن تکه ها به هم تشکیل می شوند. بهتر است جلوی او چند بار بازی کنید. و وقتی او پس از مدتی بازی با پازل های دوتکه به درک تکمیل شکل با قرار دادن پازل ها در کنار هم رسید، به او پازل های 4 تکه ای را معرفی کنید.

پازل های 4 تکه ای:
پازل های مربوط به نوپاها اغلب در سِت های 4 تایی، 6 تایی، 9 و 12 تایی طراحی شده اند.

کسب مهارت در حل پازل های 4 تکه ای به این معنا نیست که او می تواند پازل های 6 و 12 تکه ایی را نیز حل کند. کودکان پازل های با تکه های بیشتر را به مرور زمان یاد می گیرند. بنابراین، حتی اگر روی یک بسته پازل 6 و 12 تکه ای نوشته بود که مخصوص کودک نوپا، شما تاوقتی که کودکتان به مهارت حل پازل های 4 تکه ای نرسیده نباید، این پازل ها را در اختیار او بگذارید.

برای استفاده از پازل های با قطعات بیشتر کودک می بایست به لحاظ :

عاطفه مثبت و انگیزش،

مهارت های ادراک دیداری

و توجه و تمرکز رشد کرده باشد.

این سه عامل در تسلط یافتن و تشویق کودک برای حل پازل های 4 تکه ای بسیار مهم اند.

برای شروع بازی ابتدا پازل های تکمیل شده را جلوی کودکتان قرار دهید و برای تشویق کودک به ادامه بازی می توانید یک قصه دربار? آن پازل هم بسازید. پس از آن که کودک خوب تصویرتکمیل شده را مشاهده کرد جلوی چشمان او یک تکه را برداشته از پازل اصلی کمی دورتر بگذارید. بعد از کودک بخواهید که آن تکه پازل جدا شده را سر جای خودش بگذارد و شکل را تکمیل کند. سپس این کار را با تکه دیگر انجام دهید.

در مرحله بعد دو تکه پازل را از تصویر اصلی جدا کنید. وقتی کودکتان توانست دو تکه پازل جدا شده را به درستی در سر جای خودش قرار دهد. پازل را به صورت تکه های جدا اما در کنار هم قرار دهید. پازل ها را آنقدر دور از هم نگذارید که او یک شکل منسجم را نتواند در ذهنش تصور کند. بلکه پازل ها را به شکل جداگانه و نزدیک هم قرار داده و از او بخواهید تا شکل را تکمیل کند.

وقتی کودکتان در این بخش نیز به مهارت رسید، می توانید تکه های پازل بهم ریخته تر و از او بخواهید تا آن را حل کند. شاید در ابتدا حل این مرحله از پازل 4 تکه ای کمی سخت باشد اما بالاخره با تکرار این تمرین کودک نوپا خواهد توانست به حل مسئله دست یابد.

پازل های با قطعات بیشتر
همانطور که در مورد پازل چهار تکه ای گفته شد، برای آموزش حل پازل های با قعات بیشتر نیز یکی از شیوه های آموزش تکمیل پازل در سنین پایین، روش زنجیره  معکوس است. بدین ترتیب که ابتدا تصویر کامل را به کودک نشان می دهیم و سپس یکی از قطعه هایی که تصویر را کامل می کند را از آن جدا می سازیم و از کودک می خواهیم تا آن قطعه را در جای خود قرار دهد . در مرحله ی بعد، دو قطعه را جدا می کنیم و از وی می خواهیم تا آن قطعه ها را در جای خود قرار دهد. به هیمن ترتیب پیش می رویم تا کودک مستقلاً بتواند همه ی قطعات را به هم وصل کند و تصویر کامل را به وجود آورد.

البته، اگر کودک قادر به تکمیل تصویر از اول باشد، می توان از همان ابتدا از وی خواست تا تمام قطعات را در جای خود قرار دهد و تصویر را تکمیل کند.

اهمیت بازی پازل در این است که تصاویر پازل ها درباره ی موضوع هایی باشد که در محدوده ی تجربیات کودک قرار دارد و کودک پیشتر با آن آشنا شده است. تصاویر قهرمانان کارتونی همیشه مورد علاقه ی کودکان هستند و آنان با آنها آشنایی قبلی دارند. این نمونه ها به فرهنگ جامعه و طبقه اجتماعی کودکان نیز ارتباط دارد.

اهداف، فواید و اهمیت بازی پازل برای کودکان
– تشخیص تفاوت در فرم، رنگ، اندازه و شکل به عنوان ابزار پایه هوش در دوره نوپایی

– تقویت هوش کلامی و افزایش دامنه واژگان جدید هنگام آشنایی با تصاویر جدید.

– تقویت حافظه دیداری.

– فهم رابطه بین جزء و کل و اینکه اجزاء شکل اصلی را می سازند.

– تقویت هوش فضایی، هندسی و تجسمی، با تجسم طرح اصلی و دنبال کردن خطوط و رنگها.

– افزایش قدرت هماهنگی بین چشم و دست که در سنین پایین بسیار اهمیت دارد.

– تقویت مهارتهای حرکتی دست به خصوص در پازل های مکعبی

– پرورش ذوق هنری کودک با درک تصاویر و رنگها

– افزایش قدرت توجه و تمرکز به عنوان یکی از مهارت های پایه برای آموزش و پرورش کودک

– افزایش اعتماد به نفس و احساس رضایت خاطر پس از حل پازل.

– درک مفهوم نظم و ترتیب و ضرورت توجه به آن.

– تقویت مهارت حل مسئله.

– آموزش صبر و پایداری در حل مسئله.

– تقویت هوش منطقی و استدلالی که پایه آموزش ریاضی نیز محسوب می شود.

– درک مفاهیم سطح، حجم و ارتفاع در بازی با پازل های مکعبی.

توجه داشته باشید که پازل بازی های دیجیتالی که امروزه در تبلت، موبایل و کامپیوتر وجود دارد همه مزایای فوق را در بر ندارند و البته آنها نیز مفید هستند و در مقایسه با سایر بازی های خشن و نامناسب کامپیوتری برتری دارند.

منتها در استفاده از تبلت و کامپیوتر باید به محدودیت زمانی استفاده از آنها در طول روز برای گروه های مختلف سنی توجه داشت.

زیرا مضراتی برای قوای جسمی و ذهنی کودک دارند که می توانید اطلاعات بیشتر در این مورد را در مقالات مربوطه ببینید.

اهداف و  اهمیت بازی پازل برای بزرگسالان
بازی پازل یکی از روش های موثر برای ورزش مغز محسوب می شود.

ورزش مغز به صورت آرام در طول سن افراد صورت میگیرد.

در مواقع انجام کارهای سخت و دشوار و دسترسی به مسئولیت های سخت میتوانید با این بازی به مغز خود ورزش های بدهید.

بالتیمور و جورج استاد دانشگاه هایکینز بر اساس تحقیقات خود به این امر شگفت انگیز دست یافته اند که اهمیت بازی پازل در این است که اثرات بادوام بر قدرت استدلال و سرعت عمل در دریافت مطالب آموزشی دارند.

بازی پازل به تحرکات چشم افراد بسیار کمک می کند.

در طول سالیان گذشته پازل های متعددی در شکل های آسان و پیچیده طراحی شده است که افراد میتوانند با انجام آن، نتایج  موثری در بهبود کارکرد مغز به دست آورند.

یکی از دلایل اهمیت بازی پازل تاثیر آن بر تقویت حافظه و مبارزه با بیماری آلزایمر است.

افرادی که به دلایل موروثی نگران ابتلا به آلزایمر هستند می توانند با این بازی و سایر بازیهای تقویت حافظه مثل فلش کارت و همچنین تمرین به خاطر سپردن شعر از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

در اهمیت بازی پازل کافی است بدانید که بازی های پازل و سایر بازی های تقویت هوش میتوانند کارکرد مغز شما را در مسائل روزمره زندگیتان به نحو موثری بهبود بخشند.

از:زیست نوشت

 

برای خرید بازی های فکری ایرانی می توانید به فروشگاه اینترنتی زیست مراجعه کنید.


فیلمی کمدی و جذاب در حمایت از تولید ملی برای کودکان

زمانی می توانیم از اشتغال فراگیر برای همه ایرانیان صحبت کنیم، که پشتوانه مردمی در حمایت از کالای ایرانی این پازل را کامل کرده باشد. یکی از عوامل مهم فرهنگسازی در این زمینه استفاده از سینما و تلویزیون است.

بعد از سالها، بدون اغراق بعد از سالها، دست خانم و بچه ها رو گرفتیم و با «خیال راحت» سینما رفتیم و یک فیلم کودک خیلی جذاب، آموزنده و پر از پیامهای خوب و نکات تربیتی را دیدیم.

فیلمی سالم برای خانواده ایرانی

به سازندگان «قهرمانان کوچک» باید تبریک گفت که بعد از سالها، باز هم بی اغراق بعد از سالها، یک اتفاق ویژه را در سینمای کودک رقم زده اند و با یک قصه سرراست و زیبا، و بدون سوء استفاده از روابط عاشقانه، موسیقیهای تند، آرایشهای غلیظ و… یک فیلم «پاک» ساخته اند.

فیلمی که خانواده و ارزش روابط خانوادگی در جامعه ایرانی را نمایش داده، اهمیت ورزش برای کودک و نوجوان را تذکر داده و پیام اصلی اش،«خرید تولید ملی» را بخوبی منتقل کرده است.

فرزند شما بعد از دیدن فیلم، احتمالا دیگر تمایلی به خرید کالای خارجی نخواهد داشت و شما در آینده با استفاده از خاطره فیلم، میتوانید او را از خرید کالای خارجی منصرف کنید.

شاید مهمترین نکته قوت فیلم، همین آرامش خاطری باشد که شما در سالن سینما در کنار فرزندتان خواهید داشت. و البته لحظاتی که شاهد خندیدن و ریسه رفتن او از شوخیهای فیلم هستید. این طنز سالم و همچنین هیجان صحنه های رزمی، بخوبی پیام اصلی فیلم را در ذهن مخاطب می نشاند.

از اینجا به بعد، کار من و شما شروع میشود. اگر برای ما تولید ملی و اقتصاد مقاومتی و روی زمین ماندن حرفهای رهبرمان و… مهم است، باید فیلم را ببینیم و ترویج کنیم. وگرنه سینمایمان بیش از پیش در تسخیر فیلمهای  دختر-پسری و عشقهای مثلثی، و یا آثار دودزده و سیاه خواهد بود.

یک دیالوگ طلایی از فیلم :

بازاریاب محصول ایرانی به مغازه دار: ببین! توی ژاپن، مردم یاد گرفته اند که کالای ژاپنی بخرند، بخاطر همینه که کشورشون پیشرفته شده.

مغازه دار: خدا خیرت بده. خودت میگی «مردمشون یاد‌گرفته اند.»

چرا فیلم «قهرمانان کوچک» اینقدر جذاب است؟

فیلم سینمایی «قهرمانان کوچک» که از 12 مهر اکران خود را آغاز کرده، با اقبال خوبی از طرف مخاطبان روبه?رو شده و در جذب کودکان و نوجوانان به سالن سینما، موفق عمل کرده است.
روزنامه خراسان – مصطفی قاسمیان:  فیلم سینمایی «قهرمانان کوچک» که از 12 مهر اکران خود را آغاز کرده، با اقبال خوبی از طرف مخاطبان روبه?رو شده و در جذب کودکان و نوجوانان به سالن سینما، موفق عمل کرده است. این فیلم توانست همزمان اقبال منتقدان را هم به دست آورد و با استقبال نسبتاً خوبی از طرف آن?ها هم مواجه شده است.

این فیلم همچنین موفق?ترین اثر سی?امین جشنواره فیلم?های کودک و نوجوان اصفهان هم بود و به جایزه پروانه زرین بهترین فیلم دست یافت. «قهرمانان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت، حالا در اکران عمومی هم، توجهات را به خود جلب کرده و توانسته با فروش حدود 800 میلیونی در دو هفته، با وجود تعداد سالن?های کمتر، بالاتر از «ایتالیا ایتالیا» قرار بگیرد.

1- چهره های آشنا

اولین چیزی که از پوستر فیلم هم برمی?آید، استفاده کارگردان از چهره?های تلویزیونی به عنوان شخصیت?های بزرگ?سال فیلم است. حسین قناعت در این زمینه قدم اول را محکم برداشته و دیده شدن تبلیغات اثر را تضمین کرده است. برزو ارجمند، بهنوش بختیاری، بیژن بنفشه?خواه، آناهیتا همتی، ارژنگ امیرفضلی، نادر سلیمانی، شهرام قائدی، رامین ناصرنصیر، فرهاد بشارتی و افشین سنگ?چاپ به دلیل حضور مداوم در سریال?های روتین تلویزیونی، برای کودکان و نوجوانان چهره?هایی آشنا هستند و می?توانند توجه مخاطب کم?سن?وسال را به تبلیغات فیلم، جلب کنند. اتفاقاً بازی?های بیشتر این بازیگران هم با اکت?های اغراق?شده، دقیقاً متناسب با ژانر اثر بوده و به حفظ جذابیت اثر کمک کرده است.

2- قصه سرراست

با وجودی که طی سالیان گذشته، ثابت شده که مخاطب کودک هم مانند مخاطب بزرگ سال، بیش از هرچیز، جذب قصه فیلم می?شود، اما هنوز هم هستند فیلم?سازانی که به قصه?های سهل?انگارانه و پر از حفره?های داستانی اکتفا می?کنند. حسین قناعت در «قهرمانان کوچک» از این الگو پیروی نکرده و قصه?اش را در عین سادگی، با چفت?وبست محکمی جلوی دوربین برده است. او به خوبی توانسته حفره?های داستان فانتزی?اش را بپوشاند، گاف ندهد و برای مخاطب کم?سن?وسال، سؤال?های بی?جواب باقی نگذارد. فیلم به خوبی با زبان مخاطب کودک صحبت می?کند و قصه?ای ساده و سرراست را بدون جاه?طلبی?های معمول، برای مخاطب?اش روایت می?کند.

کارگردان، داستان را آن?قدر ساده روایت کرده که مخاطبان پنج-شش ساله هم بتوانند با آن همراه شوند و آن?قدر جزئیات در آن گنجانده که برای مخاطب 12-13 ساله هم جذاب باشد. علاوه بر آن، قصه اگرچه اساساً برای مخاطب خرد?سال نوشته شده، اما برای مخاطبان بزرگ?سال هم خالی از جذابیت نیست و آن?ها را برای پایان یافتن فیلم، بی?تاب نمی?کند.

3- صحنه?های هیجان?انگیز رزمی

کارگردان با سابقه سال?ها کار در عرصه سینمای کودک، به خوبی رگ خواب مخاطب کم?سن?وسال را می?شناسد و با شناخت مناسب، دست روی رشته ورزشی تکواندو گذاشته است. قهرمانان فیلم که همگی ورزشکار هستند، به همراه یوسف کرمی قهرمان سابق تکواندوی المپیک، لحظات هیجان?انگیزی را برای مخاطبان کودک و نوجوان رقم زده?اند.

صحنه?های رزمی اثر، آن?قدری که مخاطب فیلم، لازم دارد جدی از آب درآمده?اند و هیجان او را بالا می?برند. «قهرمانان کوچک» سکانس?های پر زدوخورد زیادی دارد و خلاصه حسابی کودکان و نوجوانان داخل سالن سینما را به وجد می?آورد.

4- ناابرقهرمانان!

احتمالاً مهم ترین ویژگی «قهرمانان کوچک» شخصیت?پردازی بازیگران اصلی آن است. «امیرکیان»، «ایمان»، «پارسیا» و «یاس» به عنوان شخصیت?های اصلی قصه، قهرمانانی معمولی و از جنس همان مخاطبان کودک و نوجوانی هستند که به سینما می?روند. تنها تفاوت آن?ها با مخاطبان?شان در سالن سینما، این است که با ورزش تکواندو آشنا هستند، چیزی که شاید در نسل دهه هشتادی کمتر یافت شود؛ نسلی که بیشتر خوره?شبکه?های اجتماعی و بازی?های رایانه?ای است.

البته علاقه دهه هشتادی?ها به رایانه، کاملاً در «قهرمانان کوچک» نادیده گرفته نشده و «یاس» و «پارسیا» علاوه بر تکواندو، اهل رایانه هم هستند. به جز این تفاوت، این چهار نفر کاملاً شبیه کودکان و نوجوانان معمولی هستند. کارگردان به جای استفاده از الگوهای ابرقهرمانی مسلط بر جریان اصلی سینمای جهان، از قصه?ای متفاوت بهره برده و از ویژگی?های خارق?العاده در قهرمان?های فیلم، استفاده نکرده است.

5- دوز مناسب فانتزی

حضور غول چراغ جادو و آرزوهایی که قهرمان قصه می?کند، وجه دیگر اثر است که فانتزی مدنظر بسیاری از مخاطبان دهه هشتادی را تأمین می?کند؛ مخاطبانی که با داستان?ها و فیلم?های «هری پاتر»، «آرتمیس فاول» و امثالهم بزرگ شده?اند و در هر اثر داستانی، به دنبال رگه?های فانتزی می?گردند. «قهرمانان کوچک» که به خوبی توانسته رضایت این بخش از مخاطبان را به دست بیاورد، غول چراغ جادو را با روایتی بدیع نمایش می?دهد و ذهن مخاطب?اش را برای مدتی از این روایت نو، پر می?کند.

مشخصات فیلم:

کارگردان:حسین قناعت
نویسنده:حسین قناعت
تهیه‌کننده:بیتا منصوری
بازیگرها: برزو ارجمند, بهنوش بختیاری, بیژن بنفشه خواه, آناهیتا همتی, ارژنگ امیرفضلی,نادر سلیمانی, شهرام قائدی, عباس محبوب, رامین ناصرنصیر, فرهاد بشارتی, افشین سنگ چاپ,فرزاد حاتمیان, ابراهیم شفیعی, مرتضی رستمی, یوسف کرمی, یاس نوروزی, پارسیا شکوری فر,عرفان برزین, کامیار محمدی, امیرکیان عبدی, ایمان امیری

خلاصه‌‌‌‌‌فیلم:چهار کودک و نوجوان هفت تا یازده ساله ی تکواندوکار ، که پدرانشان ، کارگران یک کارخانه ی تولید لوازم التحریرِ در شُرُفِ تعطیلی هستند،برای جلوگیری از بی کاری پدرانشان و گیر انداختن قاچاقچیانِ این کالا، که در واقع عاملینِ اصلی این تعطیلی هستند،به تعقیبِ آنها می پردازند ، ماجراهایی شاد، اکشن و سرگرم کننده را رقم می زنند و …

فیلم از زبان کارگردان

مراحل ساخت فیلم کمدی «قهرمانان کوچک» با موضوع حمایت از تولید ملی به اتمام رسیده تا با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، معاونت علمی در بخش ویژه‌ای از نخستین جشنواره ملی، فرهنگی، هنری ایران ساخت برای نخستین بار اکران شود.
به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران تسینم «پویا»؛ حسین قناعت، کارگردان فیلم سینمایی «قهرمانان کوچک» درباره انگیزه‌اش از ساخت این فیلم گفت: ابتدا که ساخت این فیلم با موضوع حمایت از تولید ملی و ایران ساخت توسط آقایان علی عبدی و پرویز امیری پیشنهاد شد، با عمق فاجعه‌ و مضرات عدم توجه به کالای ایرانی آن هنوز آشنا نشده بودم، پس از مدتی که اطلاعات کسب کردم و به سراغ خانواده‌هایی رفتم که در اثر ورود محصولات قاچاق به ایران و تعطیلی کارخانه‌های تولیدات محصولات داخلی آسیب دیده بودند، از شدت آسیب این امر به جامعه و اقتصاد آگاه شدم.

وی بیان کرد: این فیلم سفارش هیچ ارگان یا نهادی نیست در طول فیلم هم سعی کرده‌ایم که از شعار دادن دوری کنیم و یک فیلم کمدی سرگرم‌کننده ویژه کودکان و نوجوانان کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها بسازیم؛ اگر علاوه بر پیشنهاد عبدی و امیری؛ سرمایه‌گذاران فیلم، بخواهیم عامل دیگری را برای نوشتن و ساخت این فیلمنامه  دخیل بدانیم، باید عرض کنم که سفارش نوشتن این فیلم‌نامه را از دختر بچه بیماری گرفتم که از تعطیلی کارخانه‌ایی در ایران و بیکار شدن پدرش آسیب‌ دیده بود.

این کارگردان معتقد است حوزه حمایت از تولید ملی موضوعی است که فیلم‌سازان ایرانی به سراغ آن نرفته‌اند اما اگر عمق این اتفاق که مانند یک فاجعه است را درک کنند حتماً قدمی در راه فرهنگ‌سازی آن برمی‌دارند و خوشبختانه جشنواره ایران ساخت اقدام و گام موثری در توجه دادن جامعه به این مهم برداشته است.

 

برگرفته از: زیست نوشت

برای حمایت از اشتغال و تولید ملی ما در فروشگاه اینترنتی زیست با انواع کالای ایرانی منتظر شما هستیم.