سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روستایی که صادرکننده مبل شد

وهن آباد

برنامه ریزی در زمینه اشتغالزایی یک روستا را به صادر کننده مبل تبدیل کرد.

«وهن آباد» نام روستایی از توابع رباط کریم است، که مردمش بیکاری را بد می دانند و همه با هم، با کار و تلاش در کارگاه های تولید مبل، بدون کمک دولت، نرخ بیکاری را به صفر رسانده‌اند.

به گزارش شبکه ایران کالا به نقل از خبرگزاری مهر روستای «وهن‌آباد» رباط کریم، که امروز به «پایتخت مبل ایران» مشهور بوده و یکی از قطب‌های صنعتی کشور است، به دلیل هم‌جواری با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و نیز قرار گرفتن در کنار شبکه ارتباطی مهم کشور همواره توانسته است، رشد قابل توجهی را در اقتصاد به همراه داشته باشد.

صادرات مبل به کشورهای حاشیه خلیج فارس

وهن‌آباد روستایی در دهستان «وهن آباد» با جمعیتی حدود 2500 نفر است، که در کنار اتوبان تهران- قم قرار دارد و از توابع بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم به شمار می‌آید، صنعتگران این روستا با داشتن 400 کارگاه تولید مبل، بخش عمده مبلمان اداری و خانگی استان تهران و کشور را تولید می‌کنند.

روستایی‌نشینان وهن‌آباد به واسطه حضور در صنعت مبلمان توانسته‌اند رنگ و بویی دیگر به این روستا ببخشند؛ به طوری که هر جای این روستا را که قدم می‌گذارید کارگاه مبل می بینیم، در واقع وهن آباد به یک کارگاه بزرگ مبل تبدیل شده است.

کارگاه‌های مبل و به تبع آن فروشگاه‌های این صنعت مهم تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی روستا داشته است، به طوری که امروزه بسیاری از محصولات این روستاییان به استان‌های دور دست و حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و… صادر می‌شود.

وهن‌آباد روستایی دیگر در کنار خود دارد که نامش «علی‌آباد» است، مردم این روستای کوچک نیز اشتغال به صنعت مبلمان را پیش گرفته و به فرزندان خود آموخته‌اند؛ به طوری که امروزه مردم این روستا چه کوچک و چه بزرگ به این صنعت مشغول هستند.

وهن‌آباد در کنار صنعت مبل توانسته است رشد چشمگیری را در عرصه کشاورزی داشته باشد، تولید گندم، ذرت و بلال از دیگر محصولات این روستاست که در این عرصه نیز روستا رشد چشمگیری داشته است.

نیروی کار از مناطق اطراف نیز به وهن آباد می آید

یکی از کارفرمایان کارگاه مبل سازی که 20 کارگر را مدیریت می کند، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اغلب کارگاه ها در منازل روستایی برپا هستند.

وی افزود: نه تنها همه مردم این روستا شاغل هستند، که نیروی کار از مناطق اطراف، مانند بهارستان، ری، قدس، شهریار و تهران به وهن آباد می آیند و مردم این روستا علاوه بر گذران زندگی خود، توانسته اند،  مخارج بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف را تهیه کنند، در حقیقت جوانان این روستا با بهره‌گیری از فن صنعت چوب توانسته‌اند در رده‌های مختلف درسی پیشرفت کرده و مخارج خود را تهیه کنند.

یکی از صاحبان صنعت در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: برخی از محصولات این روستا توسط واسطه هایی به کشورهای خارجی صادر می شوند.

وی کیفیت و قیمت مناسب را عامل موفقیت مردم این روستا دانست و افزود: ما یاد گرفتیم که باید تلاش کنیم تا پول به دست بیاوریم، در این روستا از همان سنین خردسالی کار و تلاش در فرهنگ فرزندان روستا نهادینه می شود، کسی در این روستا در پی پشت میز نشینی و کسب پول های آسان نیست.

وهن آباد قابلیت تبدیل به یک شهرک صنعتی را دارد

دهیار این روستا در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: از آنجایی که هم? تولیدی‌های مبل این روستا در دل بافت‌های مسکونی قرار دارد، به همین خاطر هر لحظه خطر آتش‌سوزی بافت‌های مسکونی، این روستا را تهدید می‌کند.

مسلم‌ خانی با بیان این‌که امروز وهن‌آباد قابلیت دارا بودن یک شهرک صنعتی مبل را دارد، توضیح داد: بی‌تردید اگر بتوانیم بر اساس قولی که مسئولان کشوری به اهالی این روستا داده‌اند، هرچه سریع‌تر مقدمات این شهرک را فراهم کنیم، کسب و کار در این روستا رونق بیشتری خواهد گرفت.

به گفته وی، روستای وهن‌آباد در راستای خوداشتغالی در استان تهران بی‌نظیر است، اما شرایط طرح هادی این روستا باعث شده تا از مساحت این روستا در سال‌های گذشته 13 هکتار کاسته شود و همین موضوع توان توسعه را از این منطقه گرفته است.

دولت هیچ نقشی در راستای  اشتغال‌زایی وهن آباد نداشته است

خانی با بیان این‌که زمین‌های اطراف این روستا دیگر قابلیت کشاورزی ندارند، توضیح داد: صدور مجوز ایجاد شهرک صنعتی در این منطقه می‌تواند گره‌گشای بخشی از مشکلات اشتغال‌زایی این منطقه باشد.

دهیار روستای وهن‌آباد ادامه داد: تا به امروز دولت هیچ نقشی در راستای  اشتغال‌زایی نداشته است، اما امروز با شرایطی که در این روستا حاکم شده نیاز است دولت به کمک ما بیاید.

وی اضافه کرد: کمی در حوزه فضاهای عمومی مشکل داریم که با کمک اعتبارات عمرانی در نظر داریم هرچه سریع‌تر عملیات احداث یک بوستان محلی را در این منطقه آغاز کنیم. ورزشگاه‌هایی که ورزشگاه نیست.

خانی احداث یک ورزشگاه را برای این روستا ضروری دانست و خاطرنشان کرد: سال‌ها است، یک زمین به اداره ورزش برای احداث یک سالن ورزشی واگذار شده، اما متأسفانه به حال خود رها شده است.

وی در همین رابطه ادامه داد: اگر واقعاً اداره ورزش و جوانان توان اجرای این طرح را ندارد، آن را به دهیاری واگذار کند تا حداقل ما خودمان عملیات ساخت آن را آغاز کنیم.

در صورت حمایت مسئولین تعداد شاغلین وهن آباد به 5000 نفر می رسد

محمد آقابابایی، عضو شورای اسلامی دهستان وهن آباد نیز از قول مساعد مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران برای کاهش حریم محور مواصلاتی این روستا خبر داد و گفت: با کاهش این حریم و افزایش محدوده روستا، می توانیم خطر آتش سوزی را از بافت های مسکونی روستا دور کنیم.

به عقیده فعالان اقتصادی روستای وهن آباد، با افزایش حریم این روستا و حمایت های مسئولان، تعداد افرادی که در صنایع این روستا مشغول به کار هستند، به 5000 نفر افزایش خواهد یافت.

عکس و مطلب: زیست نوشت

برای حمایت از اشتغال ایرانیان از فروشگاه های ایرانی خرید فرمایید. زیست فروشگاه اینترنتی سبک زندگی ایرانی است. منتظر حضور شما هستیم.


چگونه با اولویت بندی خرید، بیشترین سود را به کشور برسانیم؟

 

بسیاری از هموطنانی که قصد خرید کالای ایرانی دارند تصور می‌کنند که تنها باید کالایی را مصرف کرد که صد در صد آن ایرانی باشد، یا عده ای تصور می‌کنند چون بخشی از یک کالا ایرانی نیست نباید حمایت شود، از همین رو در این یادداشت اولویت‌هایی برای مصرف کالای ایرانی تهیه شده، با این اولویت بندی شما در انتخاب گزینه ای که سود بیشتر به کشور میرسانند موفق تر خواهید بود.

اولویت اول: مصرف کالایی که هم برند ایرانی دارد، هم در ایران توسط کارگر ایرانی تولید می‌شود، هم بخشی از زنجیره ارزش و سرمایه آن ایرانی است. به عنوان مثال میان دو محصول پاکشوما و ال‌جی که هر دو در ایران تولید می‌شوند قطعاً اولویت مصرف با پاکشوما می‌باشد زیرا که دارای برند ایرانی می‌باشد.

اولویت دوم: حال فرض کنیم در محصولی مانند تلوزیون مصرف کننده ایرانی با دو برند خارجی سونی و سامسونگ مواجه است و میان این دو قصد انتخاب دارند. بنابراین به سراغ این موضوع می رویم که کدامیک از این دو کالا در ایران تولید می‌شود و موجب اشتغال کارگر ایرانی گردیده است. در تحقیق میان دو برند سونی و سامسونگ، متوجه می‌شویم که سونی در کرمان تولید می‌شود ولی سامسونگ کاملاً وارداتی است. در این شرایط قطعاً برند سونی را انتخاب خواهیم کرد زیرا یقین داریم که تعدادی از کارگران کرمانی به واسطه این برند مشغول به کارند اما منافع حاصل از خرید محصول سامسونگ تنها نصیب دلال‌های واردات‌چی خواهد شد.

اولویت سوم: فرض می‌کنیم میان دو محصول شامپو پرژک و شامپو صحت که هر دو برند ایرانی دارند و هر دو در ایران تولید می‌شوند و سرمایه‌گذار ایرانی دارند انتخاب کنیم اما اطمینان داریم که زنجیره تولیدی که پرژک تا محصول نهایی طی می‌کند مقدار بیشتری ایرانی است و کارگر ایرانی بیشتری به این واسطه مشغول به‌کار شده‌اند تا شامپوی صحت، بنابراین در این شرایط قطعاً انتخاب و حمایت از محصولی ارجح است که بخش بیشتری از زنجیره تولید را در درون کشورمان به خود اختصاص داده و از نظر قیمتی و کیفیت ه

م توان رقابت دارد.

اولویت چهارم: گاهی میان دو ترازوی وزنی دیجیتالی که نمونه ایرانی ندارند و هر دو وارداتی اند قصد انتخاب داریم، یکی از این برندها برند همیلتون است با سرمایه‌گذار آمریکایی در آلمان می‌شود و دیگری هم برند ارشیاست که با سرما‌یه‌گذار ایرانی در آلمان تولید می‌شود. در اینجا قطعاً اولویت در حمایت از تولیدکننده و سرمایه‌گذار و برند ایرانیِ ساکن در آلمان است.

اولویت پنجم: گاهی با دو محصول وارداتی مواجه‌ایم که نمونه ایرانی ندارند و هیچ یک هم دارای برند و سرمایه‌گذار ایرانی نیستند و در قیمت و کیفیت هم تقریبا برابرند، حال کدام کالا انتخاب می‌شود؟ در اینجا حمایت از اقتصاد کشوری لازم است که در شرایط سختی و تحریم کشورمان را تنها نگذاشته است. به عنوان مثال میان دو کالای چینی و کره ای قطعاً اولویت با مصرف کالای چینی است زیرا کره جنوبی در تحریم‌ها با آمریکا همکاری کرد اما چین تا حد ممکن در پی کمک به ایران بود، بنابراین باید با رفتار خود کشورهایی که در شرایط دشواری به اقتصاد ما فشار آوردند را مجازات و کشورهایی که حمایتمان کردند را پاداش دهیم.

اولویت ششم: میان کالای وارداتی که نمونه داخلی ندارد و کالای قاچاق انتخاب قطعاً باید با کالای وارداتی باشد، زیرا قاچاق بدون هیچ پرداختی به دولت و به صورت ارزانتر می‌تواند همه تولیدات داخلی را در رقابت قیمتی شکست دهد و موجب بیکاری و تعطیلی کارخانجات داخلی شود.

از: زیست نوشت

برای آشنایی با کالاهای با کیفیت ایرانی به سایت زیست مراجعه کنید.


فروشگاه های اینترنتی صنایع دستی به دویست مورد رسیدند

 

 

اکنون همه شرایط فراهم شده است تا مردم ایران با همبستگی ملی از صنایع دستی ایرانی حمایت و باعث رونق اشتغال و ترویج فرهنگ و سبک زندگی ایرانی و اسلامی شوند.

به گفته بهمن نامورمطلق (معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی) این سازمان 50 بازارچه جدید برای صنایع دستی راه‌اندازی کرده‌ است و تعداد بازارهای الکترونیک صنایع دستی را از 5 بازار الکترونیک به 200 مورد افزایش داده‌ است که برخی‌ با بازارهای بین‌المللی در ارتباط هستند.

بهمن نامورمطلق (معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) با حضور در غرفه ایلنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، در پاسخ به سوال که صنایع‌دستی همیشه در فرغ موضوعات میراث‌فرهنگی و گردشگری واقع شده و برنامه‌های آن مدون و توام با ضمانت اجرایی نبوده است؛ آقای مونسان برای این حوزه چه تصمیم مشخصی دارند، گفت: ما به عنوان متخصصان حوزه صنایع‌دستی برنامه‌های خود را به ریاست سازمان میراث‌فرهنگی ارائه داده‌ایم تا انشاالله صنایع‌دستی به تدریج از زیر سایه‌ی دیگر حوزه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری خارج شود.

او ادامه داد: خوشبختانه نسبت به 5 یا 6 سال گذشته و خصوصا این اواخر صنایع‌دستی بهتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و در بحث اشتغال‌زایی هم برنامه‌ریزی خوبی را شاهد هستیم. وقتی آقای مونسان به سازمان آمدند شخصا از ایشان پرسیدم که آیا رئیس‌جمهور برای حوزه‌های مختلف اولویت خاصی دارند که پاسخ دادند؛ خیر. اولویت اصلی برای رئیس‌جمهور اشتغال‌زایی در تمام حوزه‌ها مخصوصا اشتغال‌زایی برای جوانان است. امیدوارم برنامه‌های ما در بحث صنایع‌دستی هرچه زودتر مطالعه شود تا حمایت‌های لازم برای تجاری‌سازی و اشتغال‌زایی صنایع دستی جدی‌تر از قبل پیگیری شود.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا محدود بودن بازارهای فروش صنایع‌دستی به بازارهای فصلی و دوره‌ای مانعی بر راه تجاری‌سازی این صنعت محسوب نمی‌شود، بیان کرد: در حال حاضر بازار صنایع دستی ما محدود به بازارهای فصلی و دوره‌ای نیست. ما برای تجاری‌سازی صنایع‌دستی همزمان چندین طرح و استراتژی را پیش می‌بریم. رسیدگی به فروشگاه‌های موجود، راه‌اندازی بازارهای جدید، احیای بازارهای ستنی مثل عودلاجان و سرمایه‌گذاری در بازار الکترونیک ازجمله این برنامه‌هاست. ما 50 بازارچه جدید برای صنایع‌دستی راه‌اندازی کرده‌ایم و تعداد بازارهای الکترونیک صنایع‌دستی را از 5 بازار الکترونیک به 200 مورد افزایش داده‌ایم که برخی‌هایشان با بازارهای بین‌المللی در ارتباط هستند. در کنار این موارد توجه به بازارهای فصلی را هم در دستور کار داریم.

نامورمطلق افزود: نمی‌گویم تجاری‌سازی بازار صنایع‌دستی ما 100 درصد موفق بوده است اما رو به رشد است و باید بیشتر در این حوزه کار کنیم. باید در این مسیر تمام ژانرها و گونه‌های تجاری‌سازی اعم از بازارهای فصلی، دایم و فروشگاه الکترونیک را همزمان مدنظر داشته باشیم. نباید هیچکدام از این مسیرها را کنار بگذاریم چون بخشی از مخاطب را از دست می‌دهیم. ما حتی در مقوله حراجی‌ها هم سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و از این وجه هم غافل نیستم. ما از تمام گونه‌های تجاری‌سازی برای صنایع‌دستی استفاده می‌کنیم تا چرخ این صنعت بهتر و روان‌تر از همیشه بچرخد.

از: زیست نوشت

 

برای خرید تابلوهای زیبای ایرانی از فروشگاه اینترنتی کالای ایرانی زیست دیدن فرمایید.


فروشگاه های اینترنتی صنایع دستی به دویست مورد رسیدند

 

 

اکنون همه شرایط فراهم شده است تا مردم ایران با همبستگی ملی از صنایع دستی ایرانی حمایت و باعث رونق اشتغال و ترویج فرهنگ و سبک زندگی ایرانی و اسلامی شوند.

به گفته بهمن نامورمطلق (معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی) این سازمان 50 بازارچه جدید برای صنایع دستی راه‌اندازی کرده‌ است و تعداد بازارهای الکترونیک صنایع دستی را از 5 بازار الکترونیک به 200 مورد افزایش داده‌ است که برخی‌ با بازارهای بین‌المللی در ارتباط هستند.

بهمن نامورمطلق (معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) با حضور در غرفه ایلنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، در پاسخ به سوال که صنایع‌دستی همیشه در فرغ موضوعات میراث‌فرهنگی و گردشگری واقع شده و برنامه‌های آن مدون و توام با ضمانت اجرایی نبوده است؛ آقای مونسان برای این حوزه چه تصمیم مشخصی دارند، گفت: ما به عنوان متخصصان حوزه صنایع‌دستی برنامه‌های خود را به ریاست سازمان میراث‌فرهنگی ارائه داده‌ایم تا انشاالله صنایع‌دستی به تدریج از زیر سایه‌ی دیگر حوزه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری خارج شود.

او ادامه داد: خوشبختانه نسبت به 5 یا 6 سال گذشته و خصوصا این اواخر صنایع‌دستی بهتر و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و در بحث اشتغال‌زایی هم برنامه‌ریزی خوبی را شاهد هستیم. وقتی آقای مونسان به سازمان آمدند شخصا از ایشان پرسیدم که آیا رئیس‌جمهور برای حوزه‌های مختلف اولویت خاصی دارند که پاسخ دادند؛ خیر. اولویت اصلی برای رئیس‌جمهور اشتغال‌زایی در تمام حوزه‌ها مخصوصا اشتغال‌زایی برای جوانان است. امیدوارم برنامه‌های ما در بحث صنایع‌دستی هرچه زودتر مطالعه شود تا حمایت‌های لازم برای تجاری‌سازی و اشتغال‌زایی صنایع دستی جدی‌تر از قبل پیگیری شود.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا محدود بودن بازارهای فروش صنایع‌دستی به بازارهای فصلی و دوره‌ای مانعی بر راه تجاری‌سازی این صنعت محسوب نمی‌شود، بیان کرد: در حال حاضر بازار صنایع دستی ما محدود به بازارهای فصلی و دوره‌ای نیست. ما برای تجاری‌سازی صنایع‌دستی همزمان چندین طرح و استراتژی را پیش می‌بریم. رسیدگی به فروشگاه‌های موجود، راه‌اندازی بازارهای جدید، احیای بازارهای ستنی مثل عودلاجان و سرمایه‌گذاری در بازار الکترونیک ازجمله این برنامه‌هاست. ما 50 بازارچه جدید برای صنایع‌دستی راه‌اندازی کرده‌ایم و تعداد بازارهای الکترونیک صنایع‌دستی را از 5 بازار الکترونیک به 200 مورد افزایش داده‌ایم که برخی‌هایشان با بازارهای بین‌المللی در ارتباط هستند. در کنار این موارد توجه به بازارهای فصلی را هم در دستور کار داریم.

نامورمطلق افزود: نمی‌گویم تجاری‌سازی بازار صنایع‌دستی ما 100 درصد موفق بوده است اما رو به رشد است و باید بیشتر در این حوزه کار کنیم. باید در این مسیر تمام ژانرها و گونه‌های تجاری‌سازی اعم از بازارهای فصلی، دایم و فروشگاه الکترونیک را همزمان مدنظر داشته باشیم. نباید هیچکدام از این مسیرها را کنار بگذاریم چون بخشی از مخاطب را از دست می‌دهیم. ما حتی در مقوله حراجی‌ها هم سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و از این وجه هم غافل نیستم. ما از تمام گونه‌های تجاری‌سازی برای صنایع‌دستی استفاده می‌کنیم تا چرخ این صنعت بهتر و روان‌تر از همیشه بچرخد.

از: زیست نوشت

 

برای خرید تابلوهای زیبای ایرانی از فروشگاه اینترنتی کالای ایرانی زیست دیدن فرمایید.


توان تولید 400 میلیون کفش در ایران

کیف ایرانی

یکی از تقاط تحول اقتصاد ایران، خرید همین کالاهای عمومی زندگی از تولید کنندگان ایرانی است. کیف و کفش ملی به عنوان مثال در سبک زندگی ایرانی چه جایگاهی دارد

فقط 60 درصد بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی کیف های اداری است

محسن خردمند به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت تولید و واردات انواع کیف پرداخت و گفت: اگرچه اکنون کالای قاچاق از حاشیه ترکیه و کشورهای دیگر وارد ایران می‌شود، اما یکی از موضوعات مهم‌تری که تولید ما را آزار می‌دهد، بحث واردات مواد اولیه است که باید نسبت به آن تجدیدنظر شود.

وی با اشاره به مشکلاتی مانند تعرفه‌های گمرکی یا طولانی شدن روند ترخیص کالا اظهار کرد: اگر در این حوزه‌ها همکاری و هماهنگی بیشتری پیش آید، تولیدکنندگان می‌توانند کالای خود را به قیمت و سر وقت تحویل بگیرند و در حوزه تولید با موانع کمتری مواجه باشند.

خردمند افزود: به غیر از کیف‌هایی که مورد استفاده خانم‌ها قرار می‌گیرد، سالانه حدود 18 میلیون کیف اداری و مدارس لازم داریم که از این رقم حدود 50 تا 60 درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود که با اطمینان تولیدکنندگان نسبت به حمایت از تولید داخلی و کاهش واردات، ظرفیت تولید افزوده می‌شود و تولیدات ما در این بخش پاسخگوی نیازهای کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در تولیدات کیف ایرانی از مدل‌های جدید دنیا پیروی می‌شود، گفت: آنچه شرایط را برای ما سخت کرده، بحث بروزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات است که در کنار آن اگر به بحث‌هایی مانند بیمه و مالیات هم توجه شود، توان رقابت ما با کشورهای دیگر افزایش خواهد یافت اکنون اگرچه شر ایط واردات کالاهای ساخته شده تا حدی سخت‌تر شده اما همچنان با توجه به مشکلات موجود توان رقابتی ما نسبت به کشورهای دیگر کمتر است.

رئیس اتحادیه سراجان درباره کیفیت کیف‌های وارداتی نیز توضیح داد: برندهایی که وارد ایران می‌شوند اغلب در کشور اصلی تولید نشده و در چین به صورت تحت لیسانس آن برند به تولید می‌رسند. از سویی قیمت‌های بالا نیز برای این کالاها نیز در نظر گرفته می‌شود. در کنار همین نمونه‌های تولید شده در چین بخش قابل توجهی از کالاهای وارداتی نیز فاقد کیفیت لازم بوده و برای رقابت در بازار واردات کشور و درآمدزایی بیشتر کیفیت را فدا می‌کنند در حالی که اگر از تولیدکننده داخلی حمایت و تجهیزات به روز شود، می‌توانیم کالایی با همان کیفیت را در داخل کشور تولید کنیم.

خردمند درباره حجم صادرات نیز عنوان کرد: اکنون صادرات ما بسیار کم است، چرا که از نظر قیمت توان رقابت نداشته‌ایم و از سوی دیگر بحث‌های استانداردی که در کشورهای مختلف لحاظ می‌شود، موجب می‌شود که سختی‌هایی بر سر کار وجود داشته باشد. علاوه بر این موارد بحث‌های گمرکی و موضوعات مربوط به نقل و انتقال پول نیز از دیگر مشکلاتی است که در این بخش وجود دارد.

توان تولید 400 میلیون کفش در ایران

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز با تاکید بر اینکه در کشور زمینه تولید 400 میلیون جفت کفش وجود دارد، گفت: با توجه به مصرف 250 میلیونی ایران نیازی به واردات کفش نداریم.

به گزارش شبکه ایران کالا رسول شجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکنون سالانه حدود 500 میلیون دلار کفش قاچاق وارد کشور می‌شود که این کالاها از کشورهای مختلفی از چین گرفته تا ایتالیا به بازار ما راه پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در مقابل این حجم واردات قاچاق، صادرات ایران در حوزه کفش تنها به 120 میلیون دلار به کشورهای همسایه محدود می‌شود، گفت: اکنون در بازارهای داخلی حدود 75 تا 80 درصد انواع پاپوش‌ها در داخل کشور تولید شده و ما سهمی بالا از بازار را در دست داریم اما با این حال ظرفیت‌های تولیدی ما به شکل 50 درصدی در حال حرکت هستند و اگر ساماندهی‌های لازم صورت بگیرد، امکان افزایش حجم صادرات نیز مهیا خواهد بود.

شجری با بیان اینکه لازم است در کشور تولید به عنوان دغدغه‌ای جدی محسوب شود، گفت: اکنون در حوزه‌های دارایی، قانون کار، بیمه، شهرداری، قیمت حامل‌های انرژی، عدم ساماندهی کارخانه‌ها، عدم کنترل و نظارت کارخانه‌های تولید مواد اولیه مشکلات متعددی بر سر راه تولیدکننده قرار دارد که سختی‌های بسیاری ایجاد کرده و  موجب می‌شود چرخه تولید ما به کندی حرکت کرده و قیمت آن افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز همچنین عنوان کرد: صنعت کفش در تمام دنیا، صنعتی اشتغال‌زا محسوب می‌شود  که کشورهای مختلفی مانند چین، آمریکا، هند و بسیاری کشورهای دیگر که جمعیت مناسبی دارند، به آن توجه ویژه دارند. در کشور ما نیز اشتغالزایی این بخش رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد اما به دلیل رکود اقتصادی و مشکلات موجود در زمینه تولید، این امکان وجود ندارد که این در عرصه با تمام ظرفیت به فعالیت بپردازیم.

وی ادامه داد: اگر دولت به حمایت‌های لازم از این بخش بپردازد، این امکان وجود دارد که اشتغال در این بخش دو برابر شود.

شجری در بخش پایانی صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره تامین مواد اولیه پرداخت و گفت: چرم یکی از اصلی‌ترین موادی است که در تولید کفش‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما کارخانه‌های چرم ما به دلیل آنکه از تکنولوژی روز دنیا عقب مانده است، نمی‌توانند چرمی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند که به عنوان مثال در کشور ترکیه در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد اما اگر تکنولوژی‌های مربوط در این بخش به روز شود، ما حتی در زمینه صادرات می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

از: زیست نوشت

تولید ملی منتظر یاری خریداران است. در فروشگاه اینترنتی زیست فقط کالای ایرانی عرضه می شود. با حضور خود از کالای ملی حمایت کنید.