سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توان تولید 400 میلیون کفش در ایران

کیف ایرانی

یکی از تقاط تحول اقتصاد ایران، خرید همین کالاهای عمومی زندگی از تولید کنندگان ایرانی است. کیف و کفش ملی به عنوان مثال در سبک زندگی ایرانی چه جایگاهی دارد

فقط 60 درصد بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی کیف های اداری است

محسن خردمند به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت تولید و واردات انواع کیف پرداخت و گفت: اگرچه اکنون کالای قاچاق از حاشیه ترکیه و کشورهای دیگر وارد ایران می‌شود، اما یکی از موضوعات مهم‌تری که تولید ما را آزار می‌دهد، بحث واردات مواد اولیه است که باید نسبت به آن تجدیدنظر شود.

وی با اشاره به مشکلاتی مانند تعرفه‌های گمرکی یا طولانی شدن روند ترخیص کالا اظهار کرد: اگر در این حوزه‌ها همکاری و هماهنگی بیشتری پیش آید، تولیدکنندگان می‌توانند کالای خود را به قیمت و سر وقت تحویل بگیرند و در حوزه تولید با موانع کمتری مواجه باشند.

خردمند افزود: به غیر از کیف‌هایی که مورد استفاده خانم‌ها قرار می‌گیرد، سالانه حدود 18 میلیون کیف اداری و مدارس لازم داریم که از این رقم حدود 50 تا 60 درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود که با اطمینان تولیدکنندگان نسبت به حمایت از تولید داخلی و کاهش واردات، ظرفیت تولید افزوده می‌شود و تولیدات ما در این بخش پاسخگوی نیازهای کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در تولیدات کیف ایرانی از مدل‌های جدید دنیا پیروی می‌شود، گفت: آنچه شرایط را برای ما سخت کرده، بحث بروزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات است که در کنار آن اگر به بحث‌هایی مانند بیمه و مالیات هم توجه شود، توان رقابت ما با کشورهای دیگر افزایش خواهد یافت اکنون اگرچه شر ایط واردات کالاهای ساخته شده تا حدی سخت‌تر شده اما همچنان با توجه به مشکلات موجود توان رقابتی ما نسبت به کشورهای دیگر کمتر است.

رئیس اتحادیه سراجان درباره کیفیت کیف‌های وارداتی نیز توضیح داد: برندهایی که وارد ایران می‌شوند اغلب در کشور اصلی تولید نشده و در چین به صورت تحت لیسانس آن برند به تولید می‌رسند. از سویی قیمت‌های بالا نیز برای این کالاها نیز در نظر گرفته می‌شود. در کنار همین نمونه‌های تولید شده در چین بخش قابل توجهی از کالاهای وارداتی نیز فاقد کیفیت لازم بوده و برای رقابت در بازار واردات کشور و درآمدزایی بیشتر کیفیت را فدا می‌کنند در حالی که اگر از تولیدکننده داخلی حمایت و تجهیزات به روز شود، می‌توانیم کالایی با همان کیفیت را در داخل کشور تولید کنیم.

خردمند درباره حجم صادرات نیز عنوان کرد: اکنون صادرات ما بسیار کم است، چرا که از نظر قیمت توان رقابت نداشته‌ایم و از سوی دیگر بحث‌های استانداردی که در کشورهای مختلف لحاظ می‌شود، موجب می‌شود که سختی‌هایی بر سر کار وجود داشته باشد. علاوه بر این موارد بحث‌های گمرکی و موضوعات مربوط به نقل و انتقال پول نیز از دیگر مشکلاتی است که در این بخش وجود دارد.

توان تولید 400 میلیون کفش در ایران

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز با تاکید بر اینکه در کشور زمینه تولید 400 میلیون جفت کفش وجود دارد، گفت: با توجه به مصرف 250 میلیونی ایران نیازی به واردات کفش نداریم.

به گزارش شبکه ایران کالا رسول شجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکنون سالانه حدود 500 میلیون دلار کفش قاچاق وارد کشور می‌شود که این کالاها از کشورهای مختلفی از چین گرفته تا ایتالیا به بازار ما راه پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در مقابل این حجم واردات قاچاق، صادرات ایران در حوزه کفش تنها به 120 میلیون دلار به کشورهای همسایه محدود می‌شود، گفت: اکنون در بازارهای داخلی حدود 75 تا 80 درصد انواع پاپوش‌ها در داخل کشور تولید شده و ما سهمی بالا از بازار را در دست داریم اما با این حال ظرفیت‌های تولیدی ما به شکل 50 درصدی در حال حرکت هستند و اگر ساماندهی‌های لازم صورت بگیرد، امکان افزایش حجم صادرات نیز مهیا خواهد بود.

شجری با بیان اینکه لازم است در کشور تولید به عنوان دغدغه‌ای جدی محسوب شود، گفت: اکنون در حوزه‌های دارایی، قانون کار، بیمه، شهرداری، قیمت حامل‌های انرژی، عدم ساماندهی کارخانه‌ها، عدم کنترل و نظارت کارخانه‌های تولید مواد اولیه مشکلات متعددی بر سر راه تولیدکننده قرار دارد که سختی‌های بسیاری ایجاد کرده و  موجب می‌شود چرخه تولید ما به کندی حرکت کرده و قیمت آن افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز همچنین عنوان کرد: صنعت کفش در تمام دنیا، صنعتی اشتغال‌زا محسوب می‌شود  که کشورهای مختلفی مانند چین، آمریکا، هند و بسیاری کشورهای دیگر که جمعیت مناسبی دارند، به آن توجه ویژه دارند. در کشور ما نیز اشتغالزایی این بخش رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد اما به دلیل رکود اقتصادی و مشکلات موجود در زمینه تولید، این امکان وجود ندارد که این در عرصه با تمام ظرفیت به فعالیت بپردازیم.

وی ادامه داد: اگر دولت به حمایت‌های لازم از این بخش بپردازد، این امکان وجود دارد که اشتغال در این بخش دو برابر شود.

شجری در بخش پایانی صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره تامین مواد اولیه پرداخت و گفت: چرم یکی از اصلی‌ترین موادی است که در تولید کفش‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما کارخانه‌های چرم ما به دلیل آنکه از تکنولوژی روز دنیا عقب مانده است، نمی‌توانند چرمی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند که به عنوان مثال در کشور ترکیه در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد اما اگر تکنولوژی‌های مربوط در این بخش به روز شود، ما حتی در زمینه صادرات می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

از: زیست نوشت

تولید ملی منتظر یاری خریداران است. در فروشگاه اینترنتی زیست فقط کالای ایرانی عرضه می شود. با حضور خود از کالای ملی حمایت کنید.