سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویدئو/ کفشی که ملی نشد

 

 

برشی از مستند کفش غیر ملی را با هم تماشا کنیم. این مستند روایتی از وضعیت گذشته و فعلی بزرگترین برند کفش دنیا است.

 

سیدشهاب موسوی کارگردان مستند «کفش غیرملی» درباره ساخت این مستند که شب گذشته جمعه 30 تیر از شبکه مستند روی آنتن رفت، توضیح داد: روزی سمت میدان آزادی حوالی منطقه ای که به اسم انبار کفش ملی شناخته می شود، کاری داشتم. آن زمان برایم این سوال ایجاد شد که چرا از کفش ملی فقط آرم آن روی در این انبار باقی مانده است. از همان جا این موضوع را پیگیری کردم تا دریابم اوضاع کفش ملی چگونه است و چرا به این روز افتاده است.

وی افزود: این مستند ساختاری روایی دارد و از سوی یک دانشجوی رشته طراحی صنعتی روایت می شود که تصمیم گرفته کفش ملی را به روز و مشکلات طراحی و عرضه محصولات آن را برطرف کند.

موسوی با اشاره به سه ماهی که صرف پژوهش این پروژه شده، ادامه داد: حدود 2 ماه فیلمبرداری و یک ماه تدوین فیلم طول کشید و هدف اصلی من از ساخت آن یادآوری این موضوع به مردم بود که هنوز هم بهترین و بزرگترین برند ایرانی وجود دارد. همچنین می خواستم به مدیران کنونی کفش ملی بگویم می شود این برند را زنده کرد.

کارگردان «کفش غیرملی» تصریح کرد: در دوران پژوهش کار بود و مشغول بررسی جوانب بودم که مرتضی طیبی همان دانشجویی را که به او اشاره کردم و بعدا راوی فیلم شد به من معرفی کردند. طی دیداری که داشتیم متوجه شدم کفش ملی درست همزمان با ساخت این مستند، مسابقه ای برای باز طراحی هویت کفش ملی برگزار کرده و مرتضی ضمن شرکت در آن مسابقه، عنوان طرح برگزیده را از آن خود کرده است.

وی اظهار کرد: اما متاسفانه کفش ملی هیچ استفاده ای از طرح او نکرده و حتی تماسی هم با مرتضی نگرفته بود. همان لحظه بود که تصمیم گرفتم ساختار مستند را روایی تعریف کنم. طی ساخت این اثر بارها با مدیران کفش ملی برای مصاحبه تماس گرفتیم اما هر بار، گفتگو به بهانه ای لغو شد و نه تنها آنها مقابل دوربین ما نیامدند بلکه اجازه فیلمبرداری از محیط کارخانه را نیز به ما ندادند.

موسوی در پایان گفت: زمانی که با مرتضی زندگینامه آقای ایروانی موسس کفش ملی را می خواندیم، آنقدر شگفت زده شدیم که شناخت او، انگیزه ای برای من شد تا حق مطلب را نسبت به زحماتی که او کشیده و حالا در حال نابودی است، ادا کنم و امیدوارم که موفق شده باشم.

از: زیست نوشت


خرید کالای ایرانی در کتاب اخلاق!

 

من اگر یکی از علمای اخلاق بودم؛ یکی از مراتب سلوک در این زمانه را خرید کالای ایرانی می دانستم؛ چون خریدار کالای ایرانی چند مانع مهم را پیش رو دارد:

1. فروشندگانی که به خاطر سود بیشترشان ترا به خرید کالای خارجی ترغیب می کنند؛
تحقیر شدن از سوی آن ها به واسطه خرید کالای ایرانی؛

2.اطرافیانی که دو نوع نگاه به تو دارند:
یا نگاه حماقت: که وقتی جنس با کیفیت و خدمات بهتر و قیمت ارزان تر کالای خارجی هست تو رفته ای و کالای ایرانی خریده ای!!!
یا نگاه ترحم آمیز: که دلایلت را میفهمند برای خرید، اما نسبت به زحمتی که برای خرید کالای داخلی و مشکلاتی که در این مسیر روبرو می شود، دلشان برایت می سوزد!!!

3.کالاهایی که برخیشان بی کیفیت اند یا خدمات پس از فروش درست درمانی ندارد، و شما مجبورید که به پای آن صبر کنید؛

خب! به نظر شما این همه موانع و مجاهده ای که شما در خرید کالای ایرانی روبرو می شوید باعث رشد مراتب انسانی و اخلاقی تان نمی‌شود؟

بیش از اینکه روی حکم فقهی(آن هم نه از سوی همه مراجع) یا استدلالهای عقلانی اقتصادی و… تاکید کنیم، به نظر می رسد یکی از مهمترین دروازه ها برای خرید کالای ایرانی باید از دریچه اخلاقی باشد!

از: زیست نوشت

زیست؛ یک فروشگاه اینترنتی کاملا ایرانی، مطابق با سبک زندگی ایرانی اسلامی

 

 

 


ویدئو/ خدمت بیست میلیون نفری به ایران؛ چگونه؟!

 

کمترین خدمت جمعیت بیست میلیونی دانش آموز و دانشجو به کشور چیست؟ اگر هم دانش آموزان و دانشجویان نوشت افزار ایرانی بخرند چه تحول بزرگی اتفاق می افتد؟ پاسخ به این سوالات در کلیپ پایین موجود است.

 

دغدغه‌های شروع مهرماه فقط با رفتن به مدارس پایان نمی‌پذیرد؛بلکه خریدهای پیش از مدرسه یکی از مشغله‌های اصلی دانش‌آموزان و بخصوص والدین آنها شده که گرانی‌های سالیانه و افزایش قیمت‌ها در شروع سال تحصیلی بر این نگرانی‌ها افزوده است. در حال حاضر که چند روزی بیشتر تا شروع سال تحصیلی جدید نمانده مانند هر سال بازار فروش مغازه‌های لوازم التحریری داغ است و شلوغی وصف ناشدنی را در این مغازه‌ها می‌بینیم. این لوازم التحریرها تنها به مغازه‌ها محدود نمی‌شود و دستفروش‌هایی که تا دیروز شال و روسری و پوشاک می‌فروختند، این روزها لوازم‌التحریر را جایگزین آن کرده‌اند!
اگر مدرسه رفتن دهه شصتی‌ها یادتان باشد، آنها فقط دلشان به مدادی خوش بود که بنویسد و پاک‌کنی که خوب پاک کند و اصلا زیبایی مداد و بوی خوش پاک‌کن‌های رنگارنگ و پر زرق و برق مورد نظر نبود. اما امروز شرایط طوری شده که کودکان لپ تاپ دار و تبلت به دست نمی‌توانند از محصولات آن دوران استفاده کنند.
امروز مارک‌دار بودن مداد پاک کن، مداد‌تراش و کیف و جامدادی مهم‌ترین موضوع برخی دانش‌آموزان است. در حال حاضر سلیقه‌ها عوض شده و دیگر کیفیت محصولات و تولیدات داخلی برای برخی افراد بی‌معنی شده است بلکه امروز تنوع در بازار حرف اول را می‌زند، به طوری که داغی این بازار پرسود موجب شده تا افرادی برای سود بیشتر دراین مدت زمان منتهی به آغاز مهر محصولات خارجی بی‌کیفیت،اما پر زرق و برق را وارد کشور کنند.
متاسفانه در حال حاضر سهم بزرگی از بازار نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر در قرق محصولات خارجی بی‌کیفیت به ویژه چینی است. کارشناسان دلیل این امر را کارشکنی‌های گمرک می‌دانند.

دغدغه خانواده‌ها برای خریدهای مدرسه

اصغر نیک پور یک کارمند و پدر دو دانش‌آموز برایمان گله‌مندانه می‌گوید: «مغازه‌های لوازم‌التحریری قیمت اجناس خود را دوبرابر و گاها سه برابر سال قبل می‌فروشند و انواع و اقسام دفاتر و دیگر اقلام فانتزی را در مغازه‌های خود جای داده‌اند. خانواده‌ها هم به هر قیمتی که شده این اقلام را خریداری می‌کنند؛چرا که مجبورند و نمی‌خواهند جلوی فرزندان خود شرمنده شوند.»
وی که در حال خرید چند دفترچه فانتزی اما ارزان قیمت از دستفروشی ایستاده در ابتدای کوچه برلن است، ادامه می‌دهد: «من امروز برای خرید لامپ از الکتریکی‌های خیابان لاله‌زار آمده بودم، اما وقتی این دفترچه‌های زیبا و ارزان قیمت را در دست این مرد دستفروش دیدم، وسوسه شدم خریداری کنم. خیلی ازخانواده‌ها منتظر همین بساط حراجی‌های ارزان قیمت هستند تا بتوانند خریدهای کم هزینه‌تری برای آغاز سال تحصیلی جدید فرزندانشان داشته باشند. مسئولان باید به این قبیل فروشندگان جای ثابت مجانی بدهند تا هم کمکی به فروشنده‌هایی شود که اصطلاحا دستفروش خوانده می‌شوند و هم به خانواده‌های کم بضاعت راهی برای خرید مناسب و ارزان نشان داده شود. اینگونه هیچ دستفروشی سد معبر نکرده و مجبور به عبور از قانون نمی‌شود. ضمنا برای برخی فروشندگان گرانفروش نیز رقبایی ایجاد شده که مجبور می‌شوند در رقابت با آنها قیمت‌هایشان را قدری پایین‌تر بیاورند.»
از لوازم‌التحریر که بگذریم اگر نگاهی به بازار کوله پشتی و کیف مدارس بیندازیم قیمت‌های بسیار بالایی را خواهیم دید. این روزها که بازار فروش آنها بسیار گرم تراست، قیمت‌ها را بالاترهم برده‌اند. این در حالی است که اغلب کوله‌ها ازکیفیت مناسبی برخوردار نبوده وممکن است بعد از سه چهارماه پاره شوند و چیزی از آنها باقی نماند. این کوله پشتی‌ها برای کودکان دبستانی نیز با آخرین انیمیشن‌های روز تزیین می‌شوند.

دانش‌آموزان باغیرت ایرانی حامی تولید داخلی

«ما تکیه می‌کنیم روی تولید داخلی. بنده این‌ همه تکیه کرده‌ام بر روی مصرف تولیدات داخلی. الان هم دارم به شما می‌گویم، به مردم عزیز کشورمان می‌گویم، بروید سراغ مصرف تولید داخلی، کارگر ایرانی را ترویج کنید، کار ایرانی را ترویج کنید. متاسفانه واقعیت قضیه این‌جور نیست. در بخش‌های مختلف – فرض کنید در وسائل زندگی منزل- کارخانه‌های داخلی مشغول کارند، جنس مرغوب و خوب و برابر با جنس خارجی، گاهی هم بهتر از جنس خارجی، تولید می‌کنند اما بازار که شما می‌روید، می‌بینید همه‌اش جنس خارجی است؛ چرا؟ اینها از کجا می‌آید؟ تاکید بنده بر روی اینکه جلوگیری از واردات محصولاتی که مشابه داخلی دارد، به‌خاطر این است؛ راه این است.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم و مسئولان 11/5/95)
سال تحصیلی گذشته نه نفر از دانش‌آموزان دبستانی در اهواز که در مسابقات علمی کشوری رتبه کسب نمودند جوایزشان را رد کردند. نه نفر از دانش‌آموزان اهوازی که در مسابقات علمی کشوری که در مقاطع تحصیلی خود رتبه‌های تک رقمی کسب نموده بودند، پس از مشاهده جوایز خود که یک کیف شامل لوازم‌التحریر خارجی بود، از دریافت آن خودداری کردند!
محمد مهدی شکیبایی یکی از این دانش‌آموزان برگزیده می‌گوید: «ما دانش‌آموزان کشور بزرگ و قدرتمند ایران هستیم و الان که به کمک خداوند در مسابقات علمی رتبه کسب نموده‌ایم، بسیار ناراحت شدیم که جوایز ما لوازم‌التحریر ساخت کشور چین باشد؛ چون تا زمانی که در کشورما این محصولات تولید و ساخته می‌شود، درست نیست ما بخواهیم از لوازم خارجی استفاده کنیم و از همه مهم‌تر اینکه رهبرمان فرموده‌اند تا وسایل ساخت خودمان داریم، نباید از خارجی آن استفاده کنیم. امیدوارم همه بچه‌های با غیرت ایرانی از کیف و کفش و تمام وسایل ایرانی استفاده کنند تا بتوانیم روز به روز اقتصاد کشورمان را بهتر کنیم.»
گفتنی است مدیر این آموزشگاه پس از اطلاع از این تصمیم درست دانش‌آموزان به تمام آنها جوایزی با بسته‌های لوازم‌التحریر و محصولات فرهنگی ایرانی اسلامی اهدا کرد.

لوازم‌التحریر ایرانی در بازار نایاب است!

راسته لوازم‌التحریر فروشی‌های بازار این روزها جای سوزن انداختن هم ندارد. خانواده‌ها به همراه فرزندانشان لیست به دست در حال چرخ زدن مابین مغازه‌هایند تا مایحتاج سال تحصیلی جدید را فراهم کنند.
با آن همه پلاکارد تبلیغ خرید کالاهای ایرانی که این روزها در آستانه بازگشایی مدارس بر در و دیوار شهر خوش نشسته‌اند، معمولا لوازم‌التحریر ایرانی یکی از نوادر روزگار به ویژه در لوازم‌التحریرفروشی‌های بازار و فانتزی فروشی‌ها محسوب می‌شوند.
از یکی از مغازه‌دارها می‌پرسم، دفترچه ساده یا از این دفترچه‌هایی که عکس‌های ایرانی رویش دارند هم دارید؟ با بی‌حوصلگی نگاهی به دفترهای موجود در مغازه‌اش می‌اندازد و با کمی بداخلاقی می‌گوید: «نخیر؛ کسی از اینجور چیزها نمی‌خرد.شما هم اگر برای فرزندت می‌خواهی، چیزی بخری که دوست داشته باشد، برو از فروشگاه‌های خاص بگرد و پیدا کن؛ اینجا بازار است!»
کمی توی ذوقم خورده و او متوجه این موضوع می‌شود. با این حال ادامه می‌دهد:« الان دخترها فروزن و توت‌فرنگی دوست دارند، پسرها هم باب‌اسفنجی و بن‌تن.»
من هم کم نمی‌آورم و می‌گویم: «خب، دفترهای ایرانی هم طرح‌های خوب و جذابی دارند. مثل طرح شکرستان یا خندوانه و جناب خان. چرا از این طرح‌ها نمی‌آورید؟»
تلخندی می‌زند و می‌گوید: «تنها پیشنهادی که برایت دارم این است که یک دور کوتاه در بازار بزنی تا فرق قیمت، تنوع تولیدات و گستردگی توزیع محصولات ایرانی و خارجی را ببینی و با هم مقایسه‌شان کنی. ما جنس ایرانی نداریم، چون در بازار نیست. جایی که دفترچه‌های طرح‌های شکرستان، خندوانه و … را در اختیار دارد، در بازار آنچنان توزیع نمی‌شود، کم است و البته قیمت آن به مراتب از دفترهایی که نماد و شکل و شمایل کارتون‌های غربی را دارند بیشتر. برای مثال دفتر 80برگ با طرح خارجی را در بازار 2هزار تومان می‌فروشند، اما همین دفتر 80برگ با طرح شکرستان را باید 3هزار تومان بخرید!»
فروشنده دیگری که خودش را حامد اکبری معرفی می‌کند، به میان صحبتمان آمده و توضیح می‌دهد: «تصور نکنید این دفترها که عکس‌های خارجی دارند، تمام و کمال از چین می‌آیند. برخی از همین دفترچه‌ها هم توسط تولید‌کننده‌های داخلی تولید می‌شوند، البته با کاغذ چینی. گاهی هم کلا جنس ایرانی است که بر رویش مارک تقلبی خارجی چسبانده‌اند! متأسفانه هنوزهم این نگاه که جنس خارجی مرغوب‌تر از جنس ایرانی است، در باور برخی مشتریان داخلی ریشه دوانده است.»
وی ادامه می‌دهد: «ما از خدا می‌خواهیم جنس ایرانی با کیفیت باشد و ما بفروشیم. فقط یک مارک ایرانی خوب داریم که آن هم هیچ‌وقت جنسش جور نیست. اگر مداد رنگی‌اش باشد، آبرنگش نیست! خلاصه طوری نیست که رضایت مشتری را جلب کند.»
فروشنده حرفش را قطع می‌کند و می‌گوید: «خب، وقتی کالای ایرانی در بازار نیست ما چطور و چگونه از تولیدات داخلی حمایت کنیم؟! »
یکی دیگر از خریداران هم حرفشان را تایید می‌کند و می‌گوید: «جنس ایرانی در بازار نیست و اگر هم باشد قیمتش از اجناس چینی بیشتر است و مردم کمتر می‌خرند. حالا بماند که طرح‌ها و آب و رنگشان برای بچه‌ها جذابیت ندارد و اگر پدر و مادری هم بخواهد برای فرزندش طرح ایرانی بخرد، حریف بچه‌ها نمی‌شود.»

واردات بر پیکره صنعت لوازم‌التحریر آسیب زیادی وارد کرده و تولیدکنندگان، هر سال با ضررهای هنگفتی روبه‌رو می‌شوند؛ چنانچه براساس گزارش‌ها، تولیدکنندگان با 25 تا 30درصد ظرفیت خود کار می‌کنند؛ این در شرایطی است که تولیدات داخلی می‌تواند نیاز کشور را پاسخ دهد و حتی می‌توان مازاد تولید را به کشورهای مختلف صادر کرد؛ چراکه ظرفیت تولید کشور در نوشت افزار، چهار برابر نیاز بازار است.
در عین حال، برخی وارد‌کنندگان نیز، قیمت واقعی لوازم‌التحریر را به گمرک اعلام نمی‌کنند (یک‌چهارم قیمت کالا به گمرک اظهار می‌شود) و به‌همین جهت تولیدکنندگان نمی‌توانند با تولیدات چینی رقابت کنند و درنهایت کالاهای این کشور بازار را ‌اشباع می‌کند؛ این در شرایطی است که بارها از دولت خواسته شده که جلوی واردات لوازم‌التحریر چینی گرفته شود تا بازار نوشت‌افزار ایرانی که می‌تواند گردش مالی 4هزار میلیارد تومانی داشته باشد، تقویت شود.
طبق آمار آموزش‌وپرورش، تا مقطع دبیرستان، 12میلیون دانش‌آموز وجود دارد، اما تولیدکنندگان داخلی، کمترین سهم نوشت‌افزاری را از این بازار دارند.
در حال حاضر در صنعت لوازم‌التحریر، تولیدکنندگان داخلی می‌گویند: «به‌دلیل باور و فرهنگ غلط حاکم که کالای داخلی را بی‌کیفیت می‌داند، برخی تولیدکنندگان به جای نام و برند خود، نام یک برند معروف خارجی را، حک و از طرح‌هایی با نمادهای غربی در تولیدات خود بهره می‌گیرند!» البته شاید این نکته درست باشد که فرهنگ‌سازی در بازار نوشت‌افزار ضعف داشته و بی‌علاقگی مخاطب به تولیدات داخلی بر فرهنگ دیرینه «کالای خارجی بهتر است» استوار مانده، اما باز هم این موضوع، بی‌کیفیتی برخی تولیدات ایرانی، چه در جنس و چه در رنگ را نفی نمی‌کند و این‌گونه است که محصولات خارجی با نیازسنجی درست بازار ایران و توجه به ذائقه‌ها، هنوز سردمدار بازار نوشت‌افزار هستند و محصولاتی با طرح و نقش‌های موردپسند کودکان ایرانی وارد کشور می‌کنند.

از:زیست نوشت

برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی کاملا ایرانی به این لینک وارد شوید.


راهنمای استفاده از لامپ های کم مصرف

 

 

نیاز به ایجاد روشنایی و اهمیت آن در زندگی بشر، همواره با چالش محدود بودن منابع و هزینه‌‌ بر بودن تولید انرژی روبرو بوده است. کوشش برای دستیابی به فن‌آوری‌هایی که با به کارگیری از کمترین انرژی، بیشترین نور تولید شود موجب دستیابی به فن‌آوری لامپ فلورسنت فشرده Compact Fluorescent Lamp در دهه هفتاد میلادی گردید.

به کار گیری این لامپ، افزون بر ایجاد صرفه اقتصادی، به دلیل آسانی استفاده در سیستم روشنایی سنتی به صورت گسترده مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته و به سبب نقش برجسته و تاثیر گذار آن در حوزه روشنایی سبز، به نام «لامپ کم‌مصرف» شناخته می‌شود. ترویج استفاده از لامپ کم‌مصرف در مدت زمان کوتاه به دلیل افزایش هزینه‌های تولید برق، محدود بودن منابع فسیلی، افزایش تدریجی دمای کره زمین و آلودگی ناشی از سوخت نیروگاه‌ها، به عنوان راهکاری مثبت در جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی، پیک‌سایی و پیشبرد اقتصادی کشورها مورد توجه قرار گرفته است. بهره‌نوری مناسب همراه با طول عمر بالا، افزون بر ایجاد رضایت و استقبال از محصول سبب شده که تولید کنندگان بتوانند این محصول را با قیمت و با شرایط ضمانتی مناسب در اختیار و گزینش مصرف‌کنندگان قرار دهند. برای ما ایرانی ها که به دنبال ایجاد تحول در اقتصاد کشور خود هستیم اصلاح الگوی مصرف در زمینه روشنایی امری ضروری است.

هر چند لامپ کم‌مصرفی که استاندارد باشد، بسیار ایمن می‌باشد ولی به دلیل مقدار بسیار اندک جیوه در ساختار این نوع لامپ‌ها دورانداختن آن ها تابع روش ویژه می‌باشد. بنابراین پس از پایان عمر مفید این لامپ‌ها، نگهداری از آن ها باید به گونه‌ای باشد تا  کمترین اثرات ناخوشایند را بر روی انسان و زیست بوم داشته باشد، لذا لازم است جهت بازیافت و یا دورانداختن بهداشتی به محل زباله‌های ویژه منتقل گردند.

روش استفاده بهینه و نگهداری از لامپ کم‌مصرف

1. لامپ کم‌مصرف به صورت یکپارچه است و بدنه آن از تیوب شیشه‌ای جدا نمی‌شوند. هنگام باز و بستن لامپ، برای جلوگیری از شکسته شدن لامپ، بدنه پلاستیکی را در دست گرفته و سپس بپیچانید.
2. امکان به کار گیری این نوع لامپ با کم‌سو کننده (دیمر) وجود ندارد و موجب صدمه زدن به لامپ خواهد شد.
3. لامپ کم‌مصرف در مقابل نفوذ آب یا بخار آب حفاظت شده نیست. بنابراین از آن فقط در فضاهای غیر مرطوب و بدون ریزش مستقیم آب استفاده کنید.
4. هنگام روشن کردن، نور لامپ کم‌مصرف به تدریج افزایش می‌یابد و در دمای محیط (25 درجه) پس از گذشت حدود 4 دقیقه به حداکثر خود می‌رسد. از این رو، سوسو زدن لامپ در لحظات اولیه روشن شدن کاملاً طبیعی است.
5. میزان نور لامپ متاثر از دمای محیط است. بهترین دما برای عملکرد لامپ، در حالت لامپ به صورت آویز و 25 درجه است. استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در دماهای بالاتر از 48 درجه و پایین‌تر از 10 درجه توصیه نمی‌گردد.
6. استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در قاب‌های کاملاً بسته و بدون جریان هوا ممکن است سبب افزایش بیش از حد دما و کاهش بازدهی و عمر لامپ گردد. در دماهای پایین و فضای رو باز، لامپ را در داخل قاب یا حباب قرار دهید.
7. لامپ‌های کم‌مصرف برای محل‌هایی با دفعات روشن و خاموش شدن زیاد ( به اصطلاح کلید زدن زیاد) نظیر راهروها، راه‌پله‌ها، پارکینگ و . . . مناسب نیستند. لامپ کم‌مصرف برای محیطی مناسب است که در هر بار روشن شدن حداقل 15 دقیقه روشن بماند.
8. به منظور جلوگیری از چشمک زدن لامپ کم‌مصرف، لامپ نئون را از مدار کلیدها خارج نمایید.

توصیه‌های ایمنی در هنگام پایان عمر لامپ و دورانداختن

پایان عمر لامپ‌های کم‌مصرف با بروز تغییراتی مانند سیاه شدن، صدای خاص، تغییر رنگ پایه . .  همراه است. بهتر است بعد از مشاهده نخستین نشانه‌هایی که حاکی از نزدیک شدن به پایان عمر لامپ می‌باشد، نسبت به تعویض لامپ مبادرت نمایید. این نشانه‌ها عبارتند از: چشمک‌ زدن لامپ، نور مایل به نارنجی یا قرمز ساطع شده از لامپ، تولید صدا، تغییر رنگ پایه.
لامپ‌های کم‌مصرف حاوی مقدار کمی جیوه و پوشش فسفر هستند که در داخل حباب آن محبوس شده است. هر لامپ کم‌مصرف حاوی کمتر از حدود 5 میلی‌گرم جیوه می‌باشد، که این مقدار به عنوان مثال در مقابل دماسنج‌های قدیمی که 500 میلی‌گرم جیوه داشتند و یا یک باتری ساعت با حدود 25 میلی‌گرم جیوه، مقدار ناچیزی است. هنگامی که لامپ سالم (شکسته نشده) است و به طور عادی کار می‌کند، هیچ جیوه‌ و یا فسفری آزاد نمی‌شود و هیچ جای نگرانی برای مصرف‌کننده وجود ندارد. به دلیل این که عنصر جیوه و فسفر برای سلامتی انسان و زیست‌بوم زیان‌آور است، در پایان عمر لامپ‌های کم‌مصرف باید نکات زیر را رعایت نمود:

1. هنگامی که یک لامپ کم‌مصرف به پایان عمر خود رسید

بهترین راه برای دورانداختن لامپ کم‌مصرف، این است که آن را به محل‌های مخصوص بازیافت زباله‌های محصولات الکترونیکی ( مانند تلفن همراه، کامپیوتر، باتری، لامپ‌ کم‌مصرف، لامپ فلورسنت . . . ) تحویل داد. در صورتی که در محل زندگی شما هیچ مکانی برای دریافت این گونه محصولات وجود نداشته باشد، می‌توانید لامپ را در دو لایه کیسه پلاستیکی قرار داده و سر آن را گره زده و در محل سطل زباله معمولی محله در بیرون از خانه قرار دهید. به این نکته توجه شود که به هیچ عنوان نباید لامپ را در آتش یا کوره انداخت.

2. در صورتی که یک لامپ کم‌مصرف شکست

در صورتی که یک لامپ کم‌مصرف به هر دلیلی شکسته شد، رعایت موارد ذیل لازم می‌باشد:

اقدامات لازم قبل از تمیز کردن محل شکسته شدن لامپ

– افراد را از اتاق خارج کرده و پنجره‌های اتاق را برای حداقل 15 دقیقه باز بگذارید.
– در صورت روشن بودن وسایل سرمایشی (پنکه، کولر آبی یا سیستم تهویه مرکزی) آن را خاموش کنید.

مراحل تمیز کردن برای سطوح سخت نظیر سرامیک و سنگ

– پس از بدست کردن دستکش لاستیکی (مخصوص آشپزخانه) تکه‌های شیشه را جمع کرده و آن ها را در یک ظرف شیشه‌ای درب دار یا یک کیسه پلاستیکی قرار دهید.
– از یک تکه نوار چسب برای برداشتن تکه‌های کوچک شیشه باقی مانده استفاده کنید.
– محل را با استفاده از جارو و دستمال کاغذی تمیز کنید و سپس دستمال را در ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بیندازید.
– برای تمیز کردن سطوح سخت از جاروبرقی استفاده نکنید.

مراحل تمیز کردن برای فرش یا موکت

– پس از بدست کردن دستکش، تکه‌های شیشه را با احتیاط برداشته و در یک ظرف شیشه‌ای درب دار یا کیسه پلاستیکی قرار دهید.
– از یک تکه نوار چسب برای براشتن تکه‌های کوچک شیشه باقی مانده و پودرها استفاده کنید.
– پس از برداشتن تمام قطعات قابل برداشت،  با استفاده از جاروبرقی محل را تمیز کنید.
– کیسه جاروبرقی را خارج کرده و کیسه و آشغال‌های جارو شده را در داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده و در آن را ببندید.

مراحل تمیز کردن برای لباس، ملافه و . . .

– اگر لباس یا ملافه در تماس مستقیم با لامپ شکسته یا جیوه داخل لامپ قرار گرفت، لباس یا ملافه باید دور ریخته شود. این گونه لباس‌ها را در داخل ماشین لباسشویی نیندازید.

دور ریختن ابزار رفت و روب و پاک سازی

– تمام وسایل رفت و روب را داخل کیسه پلاستیکی قرار داده، در آن را بسته و در سطل زباله بیرون خانه قرار دهید.
– در پایان، دست‌ها را با آب و شوینده‌، خوب بشویید.

برای آشنایی با انواع لامپ های کم مصرف و خرید آن ها همینجا کلیک کنید.

 

 

از:زیست نوشت

 

 


ایرانی بنوش؛ انواع دمنوش گیاهی را بشناسید

 

چای گل گاو زبان و سنبل الطیب ( طبیعت گرم و تر ): خواب آور ، آرامبخش اعصاب ، پایین آورنده فشار خون ، رفع خشونت نای و سینه ، تنگی نفس ، گلو درد ، مقوی دماغ ، معده و کبد سرد ، افزایش ادرار ، ضد سردرد های عصبی ، ضد درد کلیه ، قولنج  ، اسپاسم ، تشنج ، صرع ، سودا ، صفرا ، وسواس و سنگ کلیه

طرز تهیه : 2 قاشق غذاخوری گل گاو زبان + 1 قاشق غذا خوری سنبل الطیب + 2 لیوان آب جوش + نبات را مخلوط کنید و بگذارید نیم ساعت دم بکشد تا به رنگ قرمز آلبالویی در آید سپس میل کنید.

چای زیر فون ( طبیعت گرم ): آرام بخش ، ضد ناراحتی های عصبی ، تشنج ، میگرن های مزمن ، بی خوابی ، سردرد ، بیماری های ریوی ، زکام ، غلظت خون ، استفراغ ، رماتیسم ، آرتروز ، نقرس ، سیاتیک ، مصرف زیاد موجب پایین آمدن فشار خون میشود.

هشدار : مصرف چای زیر فون برای خانم های باردار ممنوع است.

طرز تهیه : 1 قاشق غذا خوری زیرفون + 2 لیوان آب سرد با شعله مستقیم 10 دقیقه بجوشانید سپس با شعله غیر مستقیم به مدت طولانی بگذارید دم بکشد تا خوب رنگ بیندازد.

چای بادرنج بویه ( طبیعت بسیار گرم ): مقوی قلب واعصاب ، خون ساز ، تقویت کننده سلول های مغز ، فوق العاده آرامبخش ، محرک معده ، خواب آور ، نشاط آور ، ضد صدای گوش ، تشنج ، اسپاسم ، بیماری های کلیوی ، بوی بد دهان و خواب های وحشتناک ، چای مورد علاقه حضرت علی (ع)

طرز تهیه : 1 قاشق چایخوری بادرنج بویه + 2 لیوان آب سرد روی شعله مستقیم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد سپس با شعله غیر مستقیم بگذارید خوب دم بکشد.

چای بادرنج بویه و زیرفون ( طبیعت گرم ): تقویت قلب و اعصاب ، خواب آور ، نشاط آور ، آرامبخش ، خون ساز ، ضد بوی بد دهان ، رفع خواب های وحشتناک ، بیماری های کلیه، وز وز گوش

طرز تهیه : 1 قاشق غذاخوری زیرفون + 1 قاشق مرباخوری بادرنج بویه + 2 لیوان آب جوش با شعله مستقیم و ملایم حدود 1 ساعت بگذارید بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

چای به لیمو و زیرفون ( طبیعت گرم ): آرامبخش ، کاهش دهنده فشار خون ، تقویت حافظه و معده ، خواب آور در شب ، تب بر ، شستشو دهنده کلیه ، ضد سرماخوردگی ، تشنج ، نقرس ، رماتیسم ، سردرد و سرگیجه ، ناراحتی های عصبی ، میگرن ، غلظت خون ، آسم ، اسهال ، سینوزیت ، رفع وز وز گوش و خستگی بدن

طرز تهیه : 1 قاشق غذاخوری پر زیرفون + 1 قاشق چایخوری به لیمو + 2 لیوان آب سرد با شعله مستقیم و ملایم حدود 1 ساعت بجوشد سپس با شعله غیر مستقیم دم بکشد.

 چای دارچین ( طبیعت گرم ): ادرارآور ، مفرح ، محرک اعصاب ، تقویت معده ، کبد ، قوه باه ، قلب وعروق ، کاهش درد کمر و مفاصل ، تسریع جریان خون ، نیرو بخش ، باز کننده انسداد مجاری ، پاک کننده سینه و حنجره ، بالا بردن فشار خون ، ضد اخلاط رطوبتی ، پا دردهای رطوبتی ، سرفه های رطوبتی ، دلهره ، بوی بد دهان ، دردهای استخوانی ، دیابت ، سردی بدن

هشدار : برای زنان باردار مضر است.

طرز تهیه : چند عدد چوب دارچین + 2 لیوان آب سرد با شعله مستقیم آرام جوش آورده سپس با شعله غیر مستقیم 2-3 ساعت دم بکشد تا به رنگ آلبالویی درآید.

چای زنجبیل ( طبیعت گرم و خشک ): تقویت حافظه ، قوه باه ( قدرت جنسی مردان ) ، جهاز هاضمه ، معده ، قوای کلی بدن ، خون ساز ، تنظیم ادرار ، خلط آور ، ملین ، درمان اسهال ساده و خونی ، مانع بروز سرطان ، کاهش چربی خون ، بالا بردن فشار خون ، مفید برای قطع عادت ماهانه بیش از اندازه طبیعی ، ضد ضعف اعصاب ، رطوبت مزاج ، بلغم ، درد مفاصل ، بیماری های مفصلی ، کمر درد ، مسمومیت غذایی ، سرفه ، تهوع و آشفتگی در مسافرت و انعقاد خون

هشدار : زیاده روی در مصرف چای زنجبیل باعث افزایش فشار خون و ضعف نیروی جنسی میشود.

طرز تهیه : 1/2 قاشق چای خوری زنجبیل + 1 لیوان آب جوش را در ظرفی بریزید و اجازه دهید تا 10 دقیقه بماند سپس با کمی عسل مخلوط کرده و میل کنید.

 چای زعفران ( طبیعت گرم ): از بین برنده عفونت بلغمی ، محرک نیروی جنسی و قوای مفزی ، مفرح ، نشاط آور ، خنده آور ، ادرار آور ، خلط آور ، آرامبخش ، مقوی کبد و اندام های تنفسی ، آشامیدن 1 مثقال آن جهت تسریع در زایمان موثر است ، تسکین آسم و سیاه سرفه ، ضد سرفه ، حساسیت و کرم خوردگی دندان

طرز تهیه : کمی زعفران را درون 5 لیوان اب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد و زرد و شفاف شود.

در کنار چای ایرانی شما حتما به چای ساز ایرانی هم احتیاج دارید، خرید کالای ایرانیرا با ما تجربه کنید.

 

از: زیست نوشت