سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گیاهی 250 برابر شیرین تر از قند

پزشکان جدید و سنتی همیشه مردم را از استفاده زیاد قند و شیرینی ها می ترسانند. زیان های قند و شکر بر کسی پوشیده نیست. در سبک زندگی ایرانی ها اثری از قند صنعتی نمی توان پیدا کرد.

قند و ترکیبات حاوی آن کالری زیادی برای ما تولید می کنند. برخی از قند ها به طور طبیعی در برخی از میوه ها و سبزی ها و سایر مواد غذایی یافت می شوند اما بسیاری از مواد غذایی مانند نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی، شکلات، بستنی، انواع کیک ها، شیرینی ها و … شکر افزوده دارند. شکر های افزوده به عنوان عامل اصلی در بروز بیماری ها شناخته شده اند. در این مطلب سعی می کنیم به عوارض مصرف روزانه بیش از حد این مواد غذایی بپردازیم.

مصرف زیاد مواد غذایی شیرین باعث دریافت کالری بیشتر و اضافه وزن و چاقی می شود. در کشور ما بیش از نیمی از مردان و زنان بزرگسال دچار اضافه وزن و چاقی هستند. کودکان چاق نیز در بزرگسالی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های غیر واگیر شایع نظیر دیابت نوع2، بیماری قلبی عروقی و سرطان و بیماری های مفصلی استخوانی می شوند.

مطالعات نشان داده که مصرف زیاد قندو شکر موجب کاهش کلسترول خوب شده و در صورتی که بیش از 20درصد انرژی روزانه از قند و شکر تامین شود، موجب بالا رفتن تری گلیسیرید خون نیز می شود. با بالا رفتن چربی های بد، بیماری تصلب شرائین، افزایش فشار خون و در نهایت احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی تا حد چشمگیری بیشتر می شود.

مقادیر زیاد قند و شکر سمومی در بدن تولید می کند که موجب افزایش خطر بروز  سرطان می شود. مصرف بیش از حد مواد قندی کارایی انسولین را در بدن تضعیف می کند و به ابتلای فرد به بیماری دیابت یا انباشته شدن چربی در کبد منجر می شود

گفتنی است یکی از مهمترین عوامل پوسیدگی دندان مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین است. میکروب های موجود در دهان از قند موجود در مواد قندی و شیرین استفاده و آن را تبدیل به اسید می کنند. این اسید مینای دندان را حل می کند و پوسیدگی دندان آغاز می شود.

خستگی مزمن هم از دیگر پیامدهای مصرف زیاد مواد قندی است.

استفاده مکرر از نوشیدنی ها و محصولات غذایی شیرین کاهش وزن در افراد چاق را مشکل می کند، زیرا با مصرف زیاد انواع قندها سطح انسولین خون بالا می رود که به افزایش ذخیره کربوهیدرات و چربی بدن و در نتیجه اضافه وزن و چاقی منجر می شود.

به گفته متخصصان تغذیه برای جلوگیری از این عوارض زنان نباید بیش از 100کالری از انرژی روزانه (معادل شش قاشق چایخوری شکر)و مردان نباید بیش از 150کالری از انرژی روزانه (معادل نه قاشق چایخوری شکر) را از مواد قندی تامین کنند

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر گفت: گیاه دارویی استویا شیرین کننده‌ 100 درصد طبیعی و یک راهکار برای جایگزینی شیرینی‌ها است.

به گزارش شبکه تلویزیونی ایران کالا به نقل از ایلنا از ساری، حسن رزاقی مدیر جهاد کشاورزی بابلسر با اشاره به کاشت گیاه دارویی استویا توسط جهاد کشاورزی در روستای گالشکلا شهرستان بابلسر، گفت: استویا شیرین کننده‌ 100 درصد طبیعی است و یک راهکار در جایگزین کردن شیرینی‌ها است.

وی با بیان اینکه ترکیبات موجود در این گیاه کالری ندارد و 250 برابر شیرین‌تر از قند ساکاروز است، گفت: گیاه استویا از تیره آفتابگردان است و حساس به سرما و دارای برگ های کوچکی است که به صورت متناوب بر روی ساقه ظاهر می شوند و زمان کاشت آن اردیبهشت و خردادماه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر افزود: شرایط مساعدی برای پرورش این گیاه در این شهرستان وجود دارد و پایان تیر و اوایل مهرماه برداشت می‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: تکثیر و پرورش این گیاه از طریق بذر، نشاکاری، قلمه و کشت بافت است.

رزاقی خاطرنشان کرد: باتوجه به خواصی که این محصول دارد و وجود شرایط مناسب کشت، راه اندازی صنایع تبدیلی برای توسعه کشت گیاه دارویی استویا و سایر گیاهان دارویی دیگر می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، در بالابردن درآمد و سلامت جامعه موثر باشد.

از: زیست نوشت

سبک زندگی ایرانی را در فروشگاه اینترنتی زیست تجربه کنید.