سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش نقاشی کالای ایرانی در گوشی هوشمند

کالای ایرانی نام مجموعه برنامه اندرویدی از گروه همراه نویسان فدک می باشد که به معرفی محصولات ایرانی به ایرانیان عزیز، به خصوص بچه های دوست داشتنی، از راه های مختلف می پردازد. آموزش نقاشی کالای ایرانی اولین برنامه از این مجموعه می باشد. در این برنامه ما به شیوه ای تقریبا آسان به شما نقاشی آموزش می دهیم.

تفاوت این آموزش نقاشی با نمونه های دیگر این است که:

یک: شما در انتهای کار یک کالای ایرانی را خواهید کشید، که این امر باعث آشنایی شما و خانواده تان به خصوص فرزندان دلبندتان با محصولات ایرانی می شود.

دوم: شما با آموزش گام به گام این برنامه خواهید توانست محصولی را که فکرش را هم نمی کردید یک روز آن را نقاشی کنید، بر روی کاغذ بکشید.

سوم: شما می توانید تصویر محصول دلخواهتان را به عنوان پس زمینه گوشی تنظیم نمایید.

و چهارم : کودکان، نونهالان، نوجوانان و … عزیز می توانند نقاشی های خود را برای ما ارسال نمایند، زیباترین نقاشی ها را در برنامه ای اندرویدی که در آینده آماده می گردد قرار دهیم.

دوستانی که دسترسی به اسکنر ندارند می توانند از نقاشی خود یک عکس با کیفیت بگیرند و برای ما ارسال نمایند.

نمونه محصولات ایرانی که در حال حاضر در این برنامه وجود دارد 12 عدد می باشد :
ال سی دی، یخچال فریزر، پنکه، بخار شوی، جارو برقی، چرخ گوشت، گیرنده دیجیتال و …
محصولات جدید ان شاء الله به زودی اضافه می گردند.

دوستانی که قصد دارند در این کار ملی ما را همیاری نمایند می توانند از محصولات ایرانی که می شناسند و یا حتی در منزل دارند یک تصویر با کیفیت تهیه کرده و به همراه مشخصات خود و محصول برای ما ارسال نمایند تا ما نیز بعد از بررسی و تأیید، آنها را در برنامه آموزش نقاشی کالای ایرانی قرار دهیم.

از: زیست نوشت

اگر می خواهید لیست متنوعی از محصولات ایرانی را پیدا کنید، به فروشگاه اینترنتی زیست مراجعه کنید.


راهنمای استفاده از لامپ های کم مصرف

روش استفاده از لامپ کم مصرف

نیاز به ایجاد روشنایی و اهمیت آن در زندگی بشر، همواره با چالش محدود بودن منابع و هزینه‌‌ بر بودن تولید انرژی روبرو بوده است. کوشش برای دستیابی به فن‌آوری‌هایی که با به کارگیری از کمترین انرژی، بیشترین نور تولید شود موجب دستیابی به فن‌آوری لامپ فلورسنت فشرده Compact Fluorescent Lamp در دهه هفتاد میلادی گردید.

به کار گیری این لامپ، افزون بر ایجاد صرفه اقتصادی، به دلیل آسانی استفاده در سیستم روشنایی سنتی به صورت گسترده مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته و به سبب نقش برجسته و تاثیر گذار آن در حوزه روشنایی سبز، به نام «لامپ کم‌مصرف» شناخته می‌شود. ترویج استفاده از لامپ کم‌مصرف در مدت زمان کوتاه به دلیل افزایش هزینه‌های تولید برق، محدود بودن منابع فسیلی، افزایش تدریجی دمای کره زمین و آلودگی ناشی از سوخت نیروگاه‌ها، به عنوان راهکاری مثبت در جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی، پیک‌سایی و پیشبرد اقتصادی کشورها مورد توجه قرار گرفته است. بهره‌نوری مناسب همراه با طول عمر بالا، افزون بر ایجاد رضایت و استقبال از محصول سبب شده که تولید کنندگان بتوانند این محصول را با قیمت و با شرایط ضمانتی مناسب در اختیار و گزینش مصرف‌کنندگان قرار دهند. برای ما ایرانی ها که به دنبال ایجاد تحول در اقتصاد کشور خود هستیم اصلاح الگوی مصرف در زمینه روشنایی امری ضروری است.

هر چند لامپ کم‌مصرفی که استاندارد باشد، بسیار ایمن می‌باشد ولی به دلیل مقدار بسیار اندک جیوه در ساختار این نوع لامپ‌ها دورانداختن آن ها تابع روش ویژه می‌باشد. بنابراین پس از پایان عمر مفید این لامپ‌ها، نگهداری از آن ها باید به گونه‌ای باشد تا  کمترین اثرات ناخوشایند را بر روی انسان و زیست بوم داشته باشد، لذا لازم است جهت بازیافت و یا دورانداختن بهداشتی به محل زباله‌های ویژه منتقل گردند.

روش استفاده بهینه و نگهداری از لامپ کم‌مصرف

1. لامپ کم‌مصرف به صورت یکپارچه است و بدنه آن از تیوب شیشه‌ای جدا نمی‌شوند. هنگام باز و بستن لامپ، برای جلوگیری از شکسته شدن لامپ، بدنه پلاستیکی را در دست گرفته و سپس بپیچانید.
2. امکان به کار گیری این نوع لامپ با کم‌سو کننده (دیمر) وجود ندارد و موجب صدمه زدن به لامپ خواهد شد.
3. لامپ کم‌مصرف در مقابل نفوذ آب یا بخار آب حفاظت شده نیست. بنابراین از آن فقط در فضاهای غیر مرطوب و بدون ریزش مستقیم آب استفاده کنید.
4. هنگام روشن کردن، نور لامپ کم‌مصرف به تدریج افزایش می‌یابد و در دمای محیط (25 درجه) پس از گذشت حدود 4 دقیقه به حداکثر خود می‌رسد. از این رو، سوسو زدن لامپ در لحظات اولیه روشن شدن کاملاً طبیعی است.
5. میزان نور لامپ متاثر از دمای محیط است. بهترین دما برای عملکرد لامپ، در حالت لامپ به صورت آویز و 25 درجه است. استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در دماهای بالاتر از 48 درجه و پایین‌تر از 10 درجه توصیه نمی‌گردد.
6. استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در قاب‌های کاملاً بسته و بدون جریان هوا ممکن است سبب افزایش بیش از حد دما و کاهش بازدهی و عمر لامپ گردد. در دماهای پایین و فضای رو باز، لامپ را در داخل قاب یا حباب قرار دهید.
7. لامپ‌های کم‌مصرف برای محل‌هایی با دفعات روشن و خاموش شدن زیاد ( به اصطلاح کلید زدن زیاد) نظیر راهروها، راه‌پله‌ها، پارکینگ و . . . مناسب نیستند. لامپ کم‌مصرف برای محیطی مناسب است که در هر بار روشن شدن حداقل 15 دقیقه روشن بماند.
8. به منظور جلوگیری از چشمک زدن لامپ کم‌مصرف، لامپ نئون را از مدار کلیدها خارج نمایید.

توصیه‌های ایمنی در هنگام پایان عمر لامپ و دورانداختن

پایان عمر لامپ‌های کم‌مصرف با بروز تغییراتی مانند سیاه شدن، صدای خاص، تغییر رنگ پایه . .  همراه است. بهتر است بعد از مشاهده نخستین نشانه‌هایی که حاکی از نزدیک شدن به پایان عمر لامپ می‌باشد، نسبت به تعویض لامپ مبادرت نمایید. این نشانه‌ها عبارتند از: چشمک‌ زدن لامپ، نور مایل به نارنجی یا قرمز ساطع شده از لامپ، تولید صدا، تغییر رنگ پایه.
لامپ‌های کم‌مصرف حاوی مقدار کمی جیوه و پوشش فسفر هستند که در داخل حباب آن محبوس شده است. هر لامپ کم‌مصرف حاوی کمتر از حدود 5 میلی‌گرم جیوه می‌باشد، که این مقدار به عنوان مثال در مقابل دماسنج‌های قدیمی که 500 میلی‌گرم جیوه داشتند و یا یک باتری ساعت با حدود 25 میلی‌گرم جیوه، مقدار ناچیزی است. هنگامی که لامپ سالم (شکسته نشده) است و به طور عادی کار می‌کند، هیچ جیوه‌ و یا فسفری آزاد نمی‌شود و هیچ جای نگرانی برای مصرف‌کننده وجود ندارد. به دلیل این که عنصر جیوه و فسفر برای سلامتی انسان و زیست‌بوم زیان‌آور است، در پایان عمر لامپ‌های کم‌مصرف باید نکات زیر را رعایت نمود:

1. هنگامی که یک لامپ کم‌مصرف به پایان عمر خود رسید

بهترین راه برای دورانداختن لامپ کم‌مصرف، این است که آن را به محل‌های مخصوص بازیافت زباله‌های محصولات الکترونیکی ( مانند تلفن همراه، کامپیوتر، باتری، لامپ‌ کم‌مصرف، لامپ فلورسنت . . . ) تحویل داد. در صورتی که در محل زندگی شما هیچ مکانی برای دریافت این گونه محصولات وجود نداشته باشد، می‌توانید لامپ را در دو لایه کیسه پلاستیکی قرار داده و سر آن را گره زده و در محل سطل زباله معمولی محله در بیرون از خانه قرار دهید. به این نکته توجه شود که به هیچ عنوان نباید لامپ را در آتش یا کوره انداخت.

2. در صورتی که یک لامپ کم‌مصرف شکست

در صورتی که یک لامپ کم‌مصرف به هر دلیلی شکسته شد، رعایت موارد ذیل لازم می‌باشد:

اقدامات لازم قبل از تمیز کردن محل شکسته شدن لامپ

– افراد را از اتاق خارج کرده و پنجره‌های اتاق را برای حداقل 15 دقیقه باز بگذارید.
– در صورت روشن بودن وسایل سرمایشی (پنکه، کولر آبی یا سیستم تهویه مرکزی) آن را خاموش کنید.

مراحل تمیز کردن برای سطوح سخت نظیر سرامیک و سنگ

– پس از بدست کردن دستکش لاستیکی (مخصوص آشپزخانه) تکه‌های شیشه را جمع کرده و آن ها را در یک ظرف شیشه‌ای درب دار یا یک کیسه پلاستیکی قرار دهید.
– از یک تکه نوار چسب برای برداشتن تکه‌های کوچک شیشه باقی مانده استفاده کنید.
– محل را با استفاده از جارو و دستمال کاغذی تمیز کنید و سپس دستمال را در ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بیندازید.
– برای تمیز کردن سطوح سخت از جاروبرقی استفاده نکنید.

مراحل تمیز کردن برای فرش یا موکت

– پس از بدست کردن دستکش، تکه‌های شیشه را با احتیاط برداشته و در یک ظرف شیشه‌ای درب دار یا کیسه پلاستیکی قرار دهید.
– از یک تکه نوار چسب برای براشتن تکه‌های کوچک شیشه باقی مانده و پودرها استفاده کنید.
– پس از برداشتن تمام قطعات قابل برداشت،  با استفاده از جاروبرقی محل را تمیز کنید.
– کیسه جاروبرقی را خارج کرده و کیسه و آشغال‌های جارو شده را در داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده و در آن را ببندید.

مراحل تمیز کردن برای لباس، ملافه و . . .

– اگر لباس یا ملافه در تماس مستقیم با لامپ شکسته یا جیوه داخل لامپ قرار گرفت، لباس یا ملافه باید دور ریخته شود. این گونه لباس‌ها را در داخل ماشین لباسشویی نیندازید.

دور ریختن ابزار رفت و روب و پاک سازی

– تمام وسایل رفت و روب را داخل کیسه پلاستیکی قرار داده، در آن را بسته و در سطل زباله بیرون خانه قرار دهید.
– در پایان، دست‌ها را با آب و شوینده‌، خوب بشویید.

برای آشنایی با انواع لامپ های کم مصرف و خرید آن ها همینجا کلیک کنید.

متن از: پارس شهاب


ویدئو/ کار ترکه؛ یاشاسین ایران

 

 

 

 

ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: شبکه تولید پوشاک ایرانی در حال شکل‌گیری است تا بتوانیم هم پارچه، هم طرح و هم دوخت و تولید ایرانی را داشته باشیم.

فهیمه فیروزفر با بیان اینکه گزارشی از شناسایی ظرفیت‌های تولید پارچه ایرانی و دوخت لباس ایرانی به وزیر کشور ارائه شده است، توضیح داد: در حال حاضر با استفاده از متخصصان صاحب‌نظر ایرانی که در کشورهای اروپایی صاحب برندهای لباس هستند در حال مشورت هستیم تا با بهبود کیفیت پارچه‌های ایرانی و استفاده از طرح‌های ملی بتوانیم لباس تمام ایرانی با کیفیت تولید کنیم.

فیروزفر با اشاره به بررسی برخی کارگاه‌های محلی تولید نخ و پارچه دستباف در خوی و خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: پارچه دستباف مناسبی با طرح عالی در خراسان جنوبی تولید می‌شود که اگر این پارچه به دست تولیدکنندگان لباس برسد، می‌تواند لباسی مناسب با کیفیت صادراتی تولید و عرضه کرد.

وی تصریح کرد: در بخش مربوط به کیفیت و استقامت نخ البته مشکلاتی وجود دارد که با ایجاد شبکه تولید لباس ایرانی، می‌توان تاحد زیادی این مشکل را برطرف کرد.

فیروزفر به برگزاری 11 دوره نمایشگاه زنان و تولید ملی اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر برندهای لباس که در نمایشگاه شرکت می‌کنند عمدتا از پارچه‌های خارجی در تولید لباس بهره‌ می‌برند که به دنبال این هستیم تا پارچه ایرانی را در این تولیدات جایگزین کنیم.

حمایت از 26 هزار زن سرپرست خانوار و نیازمند در تهران

رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آماری از زنان تحت پوشش ستاد گفت: از ابتدای شکل‌گیری ستاد تا کنون 26 هزارو 108 نفر خدمات دریافت کرده‌اند که 17 هزار و 225 نفر از اینها زنان سرپرست خانوار هستند.

وی ادامه داد: در مجموع هزار و 234 نفر از زنان سرپرست خانوار در طول فعالیت ستاد از پوشش حمایتی خارج شده و به نوعی توانمند شده‌اند.

فیروزفر تاکید کرد: هم اکنون سه هزار و 468 نفر زن سرپرست خانوار به طور مستقیم تحت پوشش ستاد هستند که در قالب مراکز کوثر، کارگاه‌های اشتغال خانگی و بازارچه‌های خیریه مشغول فعالیت هستند.

از: زیست نوشت

این کلیپ زیبا را درباره پوشاک ایرانی ببینید.

در فروشگاه اینترنتی زیست، محصولات متنوع ایرانی با اطلاعات کامل در اختیار شماست.

تلاش صنعت نساجی برای دیرتر تعطیل شدن!

این روزها صنعت نساجی با موانع مختلفی از جمله رونق قاچاق، افزایش واردات به ویژه از گمرک خرمشهر، پرداخت هزینه یک هتل 7 ستاره برای دموراژ کالا در گمرک و عدم تأثیرگذاری مطلوب تسهیلات بر رونق تولید دست و پنجه نرم می‌کند.

صنعت نساجی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع کشور این روزها با مشکلات ریز و درشتی درگیر است، مسائلی مانند رونق قاچاق، افزایش واردات به ویژه از گمرک خرمشهر، پرداخت هزینه یک هتل 7 ستاره برای رموراژ کالا در گمرک و عدم تأثیرگذاری مطلوب تسهیلات بر رونق تولید از جمله مسائلی است که فعالان این صنعت را بیش از پیش آزار می دهد. این روند تا جایی ادامه داشته که برخی تولیدکنندگان فقط به این فکر می‌کنند که چطور کارخانه خود را مدیریت کنند تا دیرتر تعطیل شوند.

هرچند طی سال‌های گذشته دولتها سعی کرده‌اند برنامه‌هایی را برای بهبود وضعیت صنعت نساجی اجرا کنند اما این برنامه‌ها معمولاً اثربخشی بلندمدتی نداشته و مشکل تولیدکنندگان همچنان به قوت خود باقی است. در این میان،‌ رکود بازار و همچنین رشد نرخ ارز طی سال‌های اخیر نیز باعث تشدید مشکلات این صنعت شده و حال و روز خوبی را برای صنعتگران باقی نگذاشته است.

حسین واحدی که مدیر یک واحد متوسط تولید فرش ماشینی است در مورد موانع موجود بر سر راه تولیدکنندگان به فارس می‌گوید: ما واحد نسبتاً کوچکی محسوب می‌شویم و به همین دلیل برای خرید ماشین‌آلات خطوط تولید از طریق بازار داخل و به صورت ریالی اقدام می‌کنیم و تجهیزات خارجی دست دوم را خریداری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قطعات یدکی را نیز از واسطه‌های داخلی که آن را از ترکیه یا ایتالیا تأمین می‌کنند می‌خریم، می‌گوید: قیمت خرید تجهیزات از این طریق تقریباً دو برابر تمام می‌شود، البته اگر بخواهیم مستقیماً این تجهیزات را وارد کنیم با توجه به هزینه حمل‌ و نقل و فرصت زمانی گمرک به‌ صرفه نیست.

این تولیدکننده فرش ماشینی با اشاره به واردات مستقیم ماشین‌آلات توسط واحدهای بازرگانی کارخانه‌های بزرگ، ادامه می‌دهد: ما مواد اولیه مورد نیاز را نیز از بازار داخل تأمین می‌کنیم که طی امسال شاهد افزایش حدود 5 درصدی قیمت برخی مواد از جمله اکریلیک بودیم. دلیل این افزایش قیمت، بالا رفتن هزینه‌های دولتی از جمله تعرفه دموراژ است.

* هزینه دموراژ یک کانتینر در گمرک معادل هزینه یک هتل 7 ستاره است

به گفته وی، هزینه دموراژ یک کانتینر کالا در گمرک به اندازه هزینه یک هتل 7 ستاره است، به‌ طوری‌ که بابت دموراژ 20 روزه 3 کانتینر کالا در گمرک حدود 8.5 میلیون تومان هزینه می‌شود.

وی در مورد ایده ادغام واحدهای کوچک نساجی و تأثیر آن بر نحوه درآمدزایی و به سود رسیدن این واحدها نیز معتقد است: ادغام نمی‌تواند راهگشا باشد زیرا باعث بدهکار شدن واحد تجمیع‌شده به سیستم بانکی می‌شود و در این شرایط معمولاً بخش بزرگی از دارایی واحد ایجاد شده متعلق به بانک‌ها خواهد بود.

واحدی می‌گوید: من بابت ایجاد واحدی کوچک 20 میلیارد تومان در یک شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری کرده‌ام اما فقط 52 میلیون تومان به بانک بدهکارم. بانک‌ها می‌گویند منابع نداریم و ما نمی‌دانیم این منابع مالی را کجا هزینه می‌کنند!

وی معتقد است: تسهیلات بانکی با همین نرخ سود فعلی نیز به‌ صرفه است و از هزینه تأمین مالی طریق بازار پایین‌تر است.

این تولیدکننده فرش ماشینی می‌گوید: شرکت‌های بزرگ، تسهیلات دریافتی را به بانک بر نمی‌گردانند ولی واحدهای کوچک معمولاً این تسهیلات را به‌ موقع پرداخت می‌کنند.

* 10 میلیون تومان هزینه کردیم ولی چیزی از تسهیلات 16 هزار میلیاردی نصیبمان نشد

وی در مورد برخورداری واحدهای کوچک صنعتی از تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی وزارت صنعت در سال گذشته نیز می‌گوید: برای استفاده از این تسهیلات باید پارتی داشته باشیم، سال گذشته در سایت ثبت‌ نام کردیم و حدود 10 میلیون تومان برای رفت‌ و آمد و پیگیری این موضوع از کاشان به اصفهان هزینه کردیم، اما در نهایت تسهیلاتی به ما تعلق پیدا نکرد و گفتند که کمبود منابع داریم.

وی ادامه می‌دهد: برای تسهیلات 30 هزار میلیارد تومانی امسال دیگر ثبت‌نام نکردیم، وقت اضافه برای پیگیری کاری که به نتیجه نمی‌رسد نداریم.

* دولت با پرداخت تسهیلات، انبار کارخانه‌ها را بزرگتر می‌کند

احسان سفرخانی، یکی دیگر از تولیدکنندگان محصولات نساجی نیز در مورد تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی پرداختی به بخش صنعت در سال گذشته می‌گوید: ما از آن تسهیلات برخوردار شدیم و یک ساله آن را بازپرداخت کردیم.

وی در عین‌ حال می‌گوید: این تسهیلات تا حدی به ما کمک کرد ولی مشکل اصلی، سرمایه در گردش نیست بلکه باید اقتصاد کشور به حرکت درآید. اینکه دولت به ما پول بدهد و انبارهای خود را بزرگ‌تر کنیم، خوب نیست بلکه با حرکت اقتصاد کشور، مشکل ما نیز درمان می‌شود و نیازی به دریافت تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش خواهد بود.

* افغانها دیگر فرش ایرانی نمی‌خرند

مصطفی عیوب زاده یکی دیگر از تولیدکنندگان فرش ماشینی نیز در مورد صادرات محصولاتش به فارس می‌گوید: تا چند سال پیش به افغانستان صادرات داشتیم اما حالا دیگر افغان‌ها فرش‌های ما را نمی‌خرند زیرا کیفیت تولیداتمان بالا نرفته و آنها حاضر به پرداخت پول بیشتر نیستند.

وی در مورد بازار عراق نیز می‌گوید: فرهنگ عراقی‌ها با استفاده از فرش خیلی سازگار نیست و بیشتر از کف‌پوش استفاده می‌کنند.

* نخ خارجی در بازار ارزانتر از قیمت تمام شده تولید در ایران است

بالا بودن قیمت تمام شده تولید در اثر هزینه‌های تحمیلی به صنایع از دیگر مسائلی است که تولیدکنندگان ایرانی سال‌هاست از آن شکایت می‌کنند.

اکبر صادق پور یک تولیدکننده محصولات ریسندگی در این مورد به فارس می‌گوید: محصولات ریسندگی بیشتر از چین به ایران وارد می‌شود و ما نمی‌دانیم این واردات با چه تعرفه‌ای صورت می‌گیرد که قیمت آن در بازار داخل تا این حد پایین است.

به گفته وی، هزینه تمام‌ شده یک کیلو نخ اسپان (مورد استفاده در پارچه‌های مانتویی و تیشرت ورزشی) برای تولیدکننده ایرانی بیش از 8 هزار تومان است، در حالی‌ که نخ تولید چین با قیمت زیر 8 هزار تومان در بازار تهران عرضه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: قیمت یک کیلو پلی‌استر خام ایرانی (مواد اولیه تولید نخ اسپان) در بازار 4900 تومان است و هزینه تولید نخ از این ماده در کشور کمتر از 2900 تومان نیست. به‌ این‌ ترتیب رقابت با محصولات چینی به‌ سختی صورت می‌گیرد.

صادق پور با بیان اینکه کیفیت نخ ایرانی بسیار بالاتر از نخ چینی است، می‌گوید: به دلیل پایین بودن قیمت نخ چینی، بافندگان به سراغ خرید این نخ می‌روند.

وی ادامه می‌دهد: چینی‌ها مشابه یکی از پارچه‌های تولید ما را با عرض کمتر و کیفیت پایین‌تر عرضه کرده‌اند که فکر می‌کنیم باید تولید این محصول را طی 2 هفته آینده متوقف کنیم.

* رونق واردات نخ و پارچه از گمرک خرمشهر

این تولیدکننده با انتقاد از افزایش و سهولت واردات نخ و پارچه از طریق گمرک خرمشهر می‌گوید: اکثر تجار، نخ، پارچه و پوشاک را از طریق گمرک خرمشهر با قیمت بسیار پایین وارد می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد:‌ انگیزه تولیدکنندگان، کم و رقابت بسیار سخت شده است. در عین‌ حال با افزایش نرخ ارز، سهم استهلاک ماشین‌آلات کارخانه‌ها نیز بالا رفته اما ما از افزایش نرخ ارز ناراضی نیستیم زیرا باعث رونق صادرات می‌شود.

شاهرخ مشفق، یکی دیگر از تولیدکنندگان محصولات نساجی نیز در این مورد با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل ما در حال حاضر قاچاق کالا است، می‌گوید: اگر این مشکل برطرف شود، تقریباً می‌توانیم صنعت را اداره کنیم.

وی ادامه می‌دهد: ما علاوه‌ بر تولید پارچه، الیاف و ابر، محصول نهایی را نیز تولید می‌کنیم که با مشکل قاچاق، بیشتر در زمینه پارچه و محصولات نهایی مواجه هستیم.

مشفق می‌گوید: فعلاً در زمینه تولید ابر با مشکل قاچاق روبرو نیستیم و به دلیل حجیم بودن این کالا،‌ واردات و قاچاق آن به صرفه نیست.

وی ادامه می‌دهد: در زمینه نخ خیلی با مشکل قاچاق روبرو نیستیم و بیشتر، تخلفات تعرفه‌ای در این بخش صورت می‌گیرد ولی در مورد پارچه با قاچاق از مبادی رسمی گمرک روبرو هستیم، نه به صورت کوله‌بری.

مشفق از وزیر صنعت دولت دوازدهم خواست تا در جهت کنترل واردات بی‌رویه و قاچاق محصولات نساجی اقدام کند.

* کیفیت و قیمت محصولات قاچاق در برخی موارد بهتر از تولیدات داخل است

وی در عین حال تصریح می کند: محصولات قاچاق از قیمت پایین‌تری نسبت به تولیدات ایرانی برخوردارند و از نظر کیفیت نیز در برخی موارد از سطح بالایی برخوردارند. اگر واقع‌ گرایانه به مسئله نگاه کنیم باید بگوییم که در برخی موارد نیز کیفیت محصولات قاچاق از تولیدات ایرانی بالاتر است.

* رونق قاچاق از تیرماه

این تولیدکننده محصولات نساجی با بیان اینکه تا تیرماه امسال با 100 درصد ظرفیت خود فعال بودیم، می‌گوید: بعد از آن تاکنون ظرفیت تولید ما نصف شده است، زیرا از تیر ماه میزان قاچاق به‌ طور چشمگیری افزایش یافت و در واقع قاچاق رها شد.

وی ادامه می‌دهد: در ابتدای سال با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، کنترل خوبی روی قاچاق صورت گرفت اما از تیر ماه به بعد قاچاق به‌ طور چشمگیری تقویت شد.

* برای حل مشکل توزین باید در گمرک روی کالاها شیلنگ آب بگیریم!

محمدحسین صفاری نیز یک تولیدکننده محصولات نساجی است که از هزینه اضافه تحمیلی به تولیدکنندگان از محل واردات ویسکوز (ماده اولیه تولید) گلایه‌مند است.

وی با اشاره به اختصاص ارز مبادله‌ای به ویسکوز و پنبه به‌ عنوان مواد اولیه صنعت نساجی می‌گوید: ویسکوز در داخل تولید می‌شود و در مورد پنبه نیز بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

صفری با اشاره به مشکل کسر تخلیه در مورد ویسکوز وارداتی، ادامه می‌دهد: وقتی ویسکوز وارد گمرک ایران می‌شود، مدتی طول می‌کشد تا ترخیص شود. در این مدت رطوبت ویسکوز کاهش می‌یابد و در نتیجه وزن کالای ترخیص‌شده با وزن تجاری عنوان شده در اسناد کالا متفاوت خواهد بود. به‌ این‌ترتیب حدود 80 درصد کالای ترخیص‌شده دارای مشکل کسر تخلیه خواهد بود که فشار زیادی را به تولیدکنندگان وارد می‌کند و باید برای رفع تعهد ارزی، بابت آن به بانک مرکزی مابه‌التفاوت پرداخت کنیم.

به گفته این تولیدکننده، گاهی این اتفاق در مورد پلی‌استر که با ارز آزاد وارد می‌شود نیز می‌افتد و هر چقدر اعتراض می‌کنیم گمرک اعلام می‌کند که ملاک ما، باسکول خروجی است و محاسبات بر آن اساس صورت می‌گیرد.

وی توضیح می‌دهد: قبلاً محصولات وارداتی توسط باسکول‌ها به‌ صورت دستی وزن می‌شد و مسئولِ درب خروج موضوع را قبول می‌کرد، ولی حالا کالا به وسیله باسکول‌های الکترونیکی وزن می‌شوند و همین مسئله باعث ایجاد مشکل برای تولیدکنندگان شده است.

صفاری ادامه می دهد: اخیراً بخشنامه‌ای صادر شده که بر اساس آن، تلورانس باسکول در گمرک تا یک درصد مورد قبول خواهد بود، در حالی‌که تلورانس باسکول حدود 4 تا 5 درصد است.

وی می‌گوید: برخی به شوخی می‌گفتند که برای حل این مشکل باید در گمرک روی محصولات وارداتی شیلنگ آب گرفت، تا رطوبت کالا افزایش یابد و مشکل تولیدکنندگان برطرف شود.

* واردات رسمی با تعرفه‌های ایراددار

عدم حمایت دولتی از تولیدکنندگان داخلی در مقایسه با حمایتی که کشورهای دیگر از تولیدکنندگان خود می‌کنند، از دیگر مصادیق شکایت صنعتگران ایرانی است که معتقدند باعث پس‌رفت صنعت داخلی شده است.

ابوالفضل اطلسی، یکی دیگر از تولیدکنندگان محصولات نساجی نیز با اشاره به دمپینگ کالاهای چینی در بازارهای جهانی و حمایت دولت چین از تولیدکنندگان این کشور، می‌گوید: در این شرایط اگر حمایت تعرفه‌ای از صنعتگران ایرانی وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم با این واردات رقابت کنیم، ولی مشکل اینجاست که واردات رسمی با تعرفه‌های ایراددار صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در گذشته مقداری صادرات به عراق داشتیم، گفت: بازار عراق را هم ترک‌ها در دست گرفته‌اند و تولیدکنندگان ایرانی این بازار را از دست داده‌اند.

اطلسی با تأکید بر لزوم کنترل قاچاق محصولات نساجی از مبادی رسمی، معتقد است: یکی از اتفاقات بد در صنعت نساجی ایران، اعمال تعرفه‌ ترجیحی واردات کالا از ترکیه است که یک فاجعه محسوب می‌شود.

به گفته وی، این مسئله بر وضعیت تولیدکنندگان داخلی محصولات نهایی تأثیرگذار بوده و باعث شده تقاضای خرید مواد اولیه از ما نیز کاهش یابد.

* فقط به این فکر می کنیم که چطوری دیرتر تعطیل شویم

در شرایطی که شاهد افزایش واردات و قاچاق محصولات نساجی هستیم برخی تولیدکنندگان فقط به دنبال این هستند که بتوانند در وضعیت فعلی خود را حفظ کنند و تعطیلی کارخانه را به تعویق بیندازند.

سحر ساجدنیا، مدیر تولید یک واحد نساجی در این مورد می‌گوید: حجم بسیار زیادی از کالاهای وارداتی را در بازار داریم و در حال حاضر به دنبال این هستیم که کارخانه را طوری مدیریت کنیم که دیرتر تعطیل شویم، زیرا اگر این روند ادامه یابد، واحدهای مختلف کارخانه یکی پس از دیگری تعطیل خواهند شد.

وی با اشاره به ورود پررنگ هندی‌ها به بازار نخ ایران، ادامه می‌دهد: اخیراً پیشنهاداتی در مورد خرید نخ هندی‌ به ما شده که قیمت این تولیدات پایین‌تر از نخ‌های چینی است و ما در حال بررسی این پیشنهاد‌ات هستیم.

به گفته ساجدنیا، تولید این نوع نخ‌ها در داخل نیز انجام می‌شده، اما برخی واحدهای تولیدی به تعطیلی رسیده‌اند و در حال حاضر قیمت نخ‌های هندی و چینی پایین‌تر از قیمت تولیدات داخلی است.

این گزارش حاکی است نگاهی به مشکلات صنعت نساجی نشان می‌دهد بهبود وضعیت این صنعت نیازمند یک چاره اندیشی جامع و همه جانبه است به طوری که مسائل مختلف از سیستم بانکی گرفته تا عملکرد گمرک اصلاح شود و در نتیجه علاوه بر ایجاد رونق در این صنعت، شاهد بهبود سهم صنعت در اقتصاد کشور و ایجاد ارزش افزوده بالاتر باشیم. در عین حال با توجه به قابلیت بالای صنعت نساجی در اشتغال‌زایی، رونق این صنعت عاملی برای تقویت اشتغال‌زایی در کشور خواهد شد.

از: زیست نوشت

پیشرفت ایران با حمایت از محصولات ایرانی اتفاق می افتد. اگر به دنبال خرید کالای ایرانی هستید، از فروشگاه اینترنتی زیست دیدن فرمایید.


گیاهی 250 برابر شیرین تر از قند

پزشکان جدید و سنتی همیشه مردم را از استفاده زیاد قند و شیرینی ها می ترسانند. زیان های قند و شکر بر کسی پوشیده نیست. در سبک زندگی ایرانی ها اثری از قند صنعتی نمی توان پیدا کرد.

قند و ترکیبات حاوی آن کالری زیادی برای ما تولید می کنند. برخی از قند ها به طور طبیعی در برخی از میوه ها و سبزی ها و سایر مواد غذایی یافت می شوند اما بسیاری از مواد غذایی مانند نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی، شکلات، بستنی، انواع کیک ها، شیرینی ها و … شکر افزوده دارند. شکر های افزوده به عنوان عامل اصلی در بروز بیماری ها شناخته شده اند. در این مطلب سعی می کنیم به عوارض مصرف روزانه بیش از حد این مواد غذایی بپردازیم.

مصرف زیاد مواد غذایی شیرین باعث دریافت کالری بیشتر و اضافه وزن و چاقی می شود. در کشور ما بیش از نیمی از مردان و زنان بزرگسال دچار اضافه وزن و چاقی هستند. کودکان چاق نیز در بزرگسالی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های غیر واگیر شایع نظیر دیابت نوع2، بیماری قلبی عروقی و سرطان و بیماری های مفصلی استخوانی می شوند.

مطالعات نشان داده که مصرف زیاد قندو شکر موجب کاهش کلسترول خوب شده و در صورتی که بیش از 20درصد انرژی روزانه از قند و شکر تامین شود، موجب بالا رفتن تری گلیسیرید خون نیز می شود. با بالا رفتن چربی های بد، بیماری تصلب شرائین، افزایش فشار خون و در نهایت احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی تا حد چشمگیری بیشتر می شود.

مقادیر زیاد قند و شکر سمومی در بدن تولید می کند که موجب افزایش خطر بروز  سرطان می شود. مصرف بیش از حد مواد قندی کارایی انسولین را در بدن تضعیف می کند و به ابتلای فرد به بیماری دیابت یا انباشته شدن چربی در کبد منجر می شود

گفتنی است یکی از مهمترین عوامل پوسیدگی دندان مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین است. میکروب های موجود در دهان از قند موجود در مواد قندی و شیرین استفاده و آن را تبدیل به اسید می کنند. این اسید مینای دندان را حل می کند و پوسیدگی دندان آغاز می شود.

خستگی مزمن هم از دیگر پیامدهای مصرف زیاد مواد قندی است.

استفاده مکرر از نوشیدنی ها و محصولات غذایی شیرین کاهش وزن در افراد چاق را مشکل می کند، زیرا با مصرف زیاد انواع قندها سطح انسولین خون بالا می رود که به افزایش ذخیره کربوهیدرات و چربی بدن و در نتیجه اضافه وزن و چاقی منجر می شود.

به گفته متخصصان تغذیه برای جلوگیری از این عوارض زنان نباید بیش از 100کالری از انرژی روزانه (معادل شش قاشق چایخوری شکر)و مردان نباید بیش از 150کالری از انرژی روزانه (معادل نه قاشق چایخوری شکر) را از مواد قندی تامین کنند

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر گفت: گیاه دارویی استویا شیرین کننده‌ 100 درصد طبیعی و یک راهکار برای جایگزینی شیرینی‌ها است.

به گزارش شبکه تلویزیونی ایران کالا به نقل از ایلنا از ساری، حسن رزاقی مدیر جهاد کشاورزی بابلسر با اشاره به کاشت گیاه دارویی استویا توسط جهاد کشاورزی در روستای گالشکلا شهرستان بابلسر، گفت: استویا شیرین کننده‌ 100 درصد طبیعی است و یک راهکار در جایگزین کردن شیرینی‌ها است.

وی با بیان اینکه ترکیبات موجود در این گیاه کالری ندارد و 250 برابر شیرین‌تر از قند ساکاروز است، گفت: گیاه استویا از تیره آفتابگردان است و حساس به سرما و دارای برگ های کوچکی است که به صورت متناوب بر روی ساقه ظاهر می شوند و زمان کاشت آن اردیبهشت و خردادماه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر افزود: شرایط مساعدی برای پرورش این گیاه در این شهرستان وجود دارد و پایان تیر و اوایل مهرماه برداشت می‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: تکثیر و پرورش این گیاه از طریق بذر، نشاکاری، قلمه و کشت بافت است.

رزاقی خاطرنشان کرد: باتوجه به خواصی که این محصول دارد و وجود شرایط مناسب کشت، راه اندازی صنایع تبدیلی برای توسعه کشت گیاه دارویی استویا و سایر گیاهان دارویی دیگر می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، در بالابردن درآمد و سلامت جامعه موثر باشد.

از: زیست نوشت

سبک زندگی ایرانی را در فروشگاه اینترنتی زیست تجربه کنید.